Hej
Har kollat igenom div trådar och läst på skattemyndighetens hemsida men tycker det är svårt att tolka lagtext mm så jag vänder mig till den stora kunskapsbanken här på forumet för lite extra hjälp....
Äger en liten lantbruksfastighet med åkermark/skog ihop med min sambo som är registrerad för näringsverksamheten och vi får in några tusenlappar per år i arrende + avverkar lite skog ibland, förutom detta ingenting så vad gäller om solceller?

Monteringen ska vara på bostadshuset och inte nån ekonomi byggnad och då tolkar jag det som att det räknas som vilken privat villa som helst (grönt avdrag gäller) och att vi inte behöver blanda in näringsverksamheten med allt vad det innebär när vi säljer den mängd överskottsel som anläggningen producerar eller ?

Sen var det det här med grönt avdrag ihop med eventuell förskottsbetalning,och speciellt nu i årsskiftet (och även det troliga höjningen till 20%)... om man ser till att inte förskottsbetala nåt i år så bör allt bli rätt automatiskt med eventuell förskottsbetalning/avdraget (15 eller 20 ) då allt blir på samma kalenderår?

Mvh Robban
 
Så länge ni bor där funkar det bra.
 
BirgitS
T T7 skrev:
Har kollat igenom div trådar och läst på skattemyndighetens hemsida men tycker det är svårt att tolka lagtext mm så jag vänder mig till den stora kunskapsbanken här på forumet för lite extra hjälp....
Skatteverket har en ändå större kunskapsbank som man kan utnyttja genom att ringa dem.
 
H huggan skrev:
Så länge ni bor där funkar det bra.
Utveckla gärna svaret,tack
 
T T7 skrev:
Utveckla gärna svaret,tack
Du kan inte få bidrag på byggnader du äger som du inte bor i. Precis som med rot-avdraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.