Hoppas att detta är rätt avdelning för min lite anorlunda fråga.

Vi är intresserade av ett hus och skall besikta det i veckan.
Jag har en fråga som kanske någon här har erfarenhet av vid husköp.
Det är ett gammalt par som har bott huset och jag vill inte vara taskig men det luktar gammal människa i huset när man kommer in och det är ju inte så roligt.
Hos min mormor luktar det med lite specielt så det är nog ganska vanligt att det luktar lite när man blir äldre och ingen skugga ska falla över ägarna. Dom är väldigt trevliga på alla sätt.

Då till min fråga. Är det här något som man behöver vara orolig för. Kommer det när de flyttar ut och huset töms och städas ur ordentligt sluta lukta efter ett tag? Finns det något bra sätt att skynda på processen? Det luktar inte jätte illa efter dom men inte hallon direkt.
Tacksam för svar. // Johan
 
ja, om människan är död.
Oftast är det dammiga textilier och fuktig luft i samspel med sparsam vädring .... undersök huset noga för fuktskador
gaia
 
Jag tror att när alla möblerna är borttagna, huset städat försvinner lukten.
 
Det är ingen som har dött i huset så det är inte problemet.
Självklart kommer vi att titta efter fuktskador men jag redan nu relativt säker på att det inte är mögel det luktar. (peppar peppar....) Kan ju finnas fuktskador ändå.
Att lukten kan sitta i möblerna var inget som jag hade tänkt på och visst kan det vara lukt därifrån. finns inga heltäckningsmattor i huset men möbler var det gott om.hehe
tack för svaren
 
Antagligen behöver du måla om en hel del. Det brukar finnas fina 'tavelmärken' på väggarna när huset tömts. Städning, tvättning, målning etc och så kan du därefter revirmarkera med egen doft :rolleyes:

Men, som tidigare nämnts, checka ev fuktskador.
 
Revirmarkera låter kul....
Tack för alla tipsen och självklart skall vi kolla efter fukt, har bokat en snickare (som bor i ett liknande hus från samma tid och med putsad fasad) sen skall min svåger med. han är almänt duktig ( har totalrenoverat ett 60tals hus (inte ett 60tal hus utan ett hus ifrån 60talet) och sen kommer en elektriker och kollar över hur mycket det är kvar att byta och hur det ser ut det som är bytt. Jag hoppas verkligen att det går bra....
tipsa gärna om ni har några bra tips på vad man skall kolla efter, själv har jag varit med vid en anticimex överlåtesebesiktning för något år sedan och jag tror iallafall att jag lärde mig en del saker.
Anledningen til att vi valde en mer privat besiktning är att jag tror att vi kommer få ut mer matnyttiga tips av dessa personer. Anticimex kör mer varianten "tätskiktet är mer än 20 år och det bedömmer vi vara över den tekniska livslängden på ett tätskikt. Sådant behöver vi inte få veta för det kan vi redan. sen att det kostar närmare 6000 spänn gör ju inte saken bättre. Visst har de försäkringar och sådan som vi inte kommmer att få
men lite får vi allt chansa.
återigen tack för alla svar. // Johan
 
Vi har ett liknande problem och jag tror att det härrör sig från plastmattorna. Särskilt den i köket som är limmad på en linoleummatta... Vi har lagt laminat ovanpå alla golv utom just i köket, samt tapetserat om och målat om tak. Detta utan att bli av med lukten. Nu hägrar köksrenovering då vi också ska byta golvet. Hoppas att det tar bort lukten.
 
Ok. ett till bra tips.
Blir vi inte av med lukten så åker plastmattorna ut.
Hoppas att ni blir av med lukten. skriv gärna och berätta hur det går.
 
Hejsan.

Vi hade samma problem i vårt hus. Köpt av en äldre farbror (född 1914) och det luktade som ni beskriver "gammal människa" i huset. han hade bott där sedan 50-talet och huste är i sig i bra skick. Efter att ha rivit ut heltäckningsmattor, i samtliga rum utom kök, slipat och behandlat trägolv under och målat om väggar så är lukten helt borta. Jag tycker inte att ni ska vara oroliga för ev. lukt av "gammal människa" utan fokusera ev annan lukt och husets stomme.

Henrik
 
Vi har köpt ett gammalt hus där det luktade gammalt och instängt. Efter rust av golv, väggar och tak är det mesta borta. Dock finns det kvar i vardagsrummet. Vi har dock hittat källan till lukten. Ett gammalt fint skåp som vi ärvde från husets förre ägare står och luktar instängt. Det kan alltså även sitta i trämöblerna, trots att de är rengjorda.
 
Mikael_L
Hur gammalt är huset?
Runt ikring 70-talet gjöt man rätt ofta fast syllen direkt i grunden. Och ofta användes dessutom tryckimpregmerat. Om plattan inte är helt snustorr får detta en tendens att lukta gammalt och instängt på ett obehagligt vis, och är dessutom ett rätt kostsamt problem att bli av med.
 
Huset är byggt 47. Så jag tror inte att det är detta som är problemet men tack för tippset.
 
Jag jobbar som elektriker, och vid ett tillfälle var bygget så försenat att folk började köra dit sina flyttlass innan vi var färdiga. Först dit var en pensionär, och så fort hennes flyttlass hamnat i lägenheten så infann sig den där lukten. I det fallet satt det alltså i hennes saker, eftersom lägenheten var ny.
 
Vi hade också något liknande, men den lukten satt i den tjocka chokladbruna heltäckningsmattan från 70-talet. När den åkte ut försvann lukten. Förutom i köksskåpen faktiskt! Man känner en tydlig fläkt av skum lukt varje gång man tar ut en tallrik... Det har nog fått oss att omdevetet prioritera upp en köksrenovering mer än vad som egentligen är praktiskt motiverat.
 
Vi hade med tänkt att vänta med den stora köksrenoveringen.
Men det kanske blir som hos dig att vi får flytta den närmare än det var tänkt.
Vi hade med oss tre personer till på besiktningen och de tykte inte det luktade så mycket.
Vi hoppas att det försvinner när deras möbler och de själva flyttar ut. Förövrigt är det väldigt trevliga människor vi har köpt hus av, hoppas att det håller i sig. Man har ju läst både det ena och det andra här på forumet...
 
  • Gilla
PSara
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.