Jag har en dum luft-vattenvärmepump från Nibe (VVM 300). Jag har hittat att jag kan schemalägga att den ska värma mindre när elen är som dyrast med hjälp av Ngenic. Men jag är inte förtjust i att använda en lösning från ett startup där det verkar krävas någon typ av licens eller abonnemang för att lösningen ska fortsätta att fungera.

Finns det någon enklare/dummare lösning än Ngenic? Någonting som är offline-first, där jag inte behöver vara rädd för att mjukvaran ska säga åt hårdvaran att sluta fungera? Kanske någon styrdosa från Plejd?
 
Jag har också en VVM 300. Den har en funktion ”Dygnsändring” där man kan förskjuta temp.kurvan +-10 steg mellan två tidpunkter. Jag har nu ställt in den på -10 mellan kl 06.00-21.00, med förhoppningen att uppvärmningen under natten ska ”räcka” under dagen, utan att det blir alltför kallt. Ska testa några dagar och se om det duger.

Det är i alla fall en betydligt enklare lösning, och man slipper vara beroende på Ngenic.
 
B baconbender skrev:
Jag har också en VVM 300. Den har en funktion ”Dygnsändring” där man kan förskjuta temp.kurvan +-10 steg mellan två tidpunkter. Jag har nu ställt in den på -10 mellan kl 06.00-21.00, med förhoppningen att uppvärmningen under natten ska ”räcka” under dagen, utan att det blir alltför kallt. Ska testa några dagar och se om det duger.

Det är i alla fall en betydligt enklare lösning, och man slipper vara beroende på Ngenic.
Fungerar detta för dig? Jag hade nämligen själv listat ut den här möjligheten, men inte haft anledning att prova den skarpt förrän idag (har inte behövt slå på värmen förrän nu). Jag upplever såhär en dryg halvtimme senare inte att pannan följer kommandot (i princip samma inställning som du, men ändrade temporärt till "mellan 18.00 - 00.00" med -10° inställt för tidsspannet) - eller är det bara så att den i displayen presenterade önskade framledningstemperaturen (31,2°) inte ändras, utan bara temperaturen på det vatten som faktiskt skickas ut till cirkulation?
 
Redigerat:
Mixusman Mixusman skrev:
Fungerar detta för dig?
Ja det funkar, men man måste även ställa in vilken/vilka shuntsystem som ska styras, det görs i samma meny. Jag har golvvärme, och vill så klart styra både radiatorer (shuntsystem 1) och golvvärme (shuntsystem 2).
 
B baconbender skrev:
Ja det funkar, men man måste även ställa in vilken/vilka shuntsystem som ska styras, det görs i samma meny. Jag har golvvärme, och vill så klart styra både radiatorer (shuntsystem 1) och golvvärme (shuntsystem 2).
Ah, tack för svar! Det förklarar en del.

Nu har jag ju bara radiatorer, måste jag ändå välja shuntsystem då?
Har förvisso bara "shuntsystem 1" att välja på men ändå?
När jag anger "shuntsystem 1" så sjunker mycket riktigt anropad framledningstemperatur i alla fall.
 
Mixusman Mixusman skrev:
Ah, tack för svar! Det förklarar en del.

Nu har jag ju bara radiatorer, måste jag ändå välja shuntsystem då?
Har förvisso bara "shuntsystem 1" att välja på men ändå?
När jag anger "shuntsystem 1" så sjunker mycket riktigt anropad framledningstemperatur i alla fall.
Ja då funkar det!

Jag har kört såhär ett par veckor nu och det funkar bra tycker jag. Kan dock tänka mig att det blir lite kyligt framåt vintern, så nu har jag en idé om att styra detta lite mer dynamiskt. Hittade ”extern kontaktfunktion” på sid 23 i manualen där man kan justera värmekurvan på samma sätt. Har beställt en Shelly 1 som är ett Wi-Fi kopplat relä och hoppas kunna styra värmekurvan med den.
 
B baconbender skrev:
Ja då funkar det!

Jag har kört såhär ett par veckor nu och det funkar bra tycker jag. Kan dock tänka mig att det blir lite kyligt framåt vintern, så nu har jag en idé om att styra detta lite mer dynamiskt. Hittade ”extern kontaktfunktion” på sid 23 i manualen där man kan justera värmekurvan på samma sätt. Har beställt en Shelly 1 som är ett Wi-Fi kopplat relä och hoppas kunna styra värmekurvan med den.
Spännande! Hoppas du kan ta dig lite tid och "avrapportera" hur det går för dig.

Själv tror jag att detta kommer räcka för vårt hus, kanske med lite stödbrasa i den lilla järnkaminen. Huset är välisolerat, och jag har en stor tröghet i temperaturen så att säga. Bara första natten (som kommer nu) kommer bli spännande för egen del - knappt jag kan vänta tills klockan ringer, vilket inte tillhör vanligheterna :)
 
B baconbender skrev:
Ja då funkar det!

Jag har kört såhär ett par veckor nu och det funkar bra tycker jag. Kan dock tänka mig att det blir lite kyligt framåt vintern, så nu har jag en idé om att styra detta lite mer dynamiskt. Hittade ”extern kontaktfunktion” på sid 23 i manualen där man kan justera värmekurvan på samma sätt. Har beställt en Shelly 1 som är ett Wi-Fi kopplat relä och hoppas kunna styra värmekurvan med den.
Efter 2 nätter "med värmen på" - och -10 graders framledningstemperatur mellan klockan 23.00 - 06.00 så "räcker det inte riktigt" märker jag. C:a 22,5 grader i vardagsrum på morgonen vid klockan 7, har sakta sjunkit till c:a 19,5 grader nu klockan 17. Kommer nog ställa upp framledningstemperaturen ytterligare ett hack på vredet inför kommande natt, så får jag se.

Å andra sidan har jag inte märkt någon aktivitet på pannan under dagen, då önskad framledningstemperatur nu är 21,6 grader, och det genererar inget behov av att värma något vatten... och därmed är ju delvis målet uppfyllt, att "bara använda ström de billiga timmarna på dygnet".

(jag tänder nog i järnspisen lite tills frugan kommer hem ändå)
 
Förstår inte eller skrev du fel, du sänker framledning med -10 mellan 23-06?
Höjer menar du eller?
 
K kuse skrev:
Förstår inte eller skrev du fel, du sänker framledning med -10 mellan 23-06?
Höjer menar du eller?
Ja, jo, det blev fel där. Jag har "normal temp" mellan 23-06, och sen -10 övrig tid.
 
  • Gilla
kuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.