Vi har en tomt på 1140 kvm. Vi valde en högt belägen tomt då vi gillar att komma upp lite grand. Dock behöver vi nog spränga in vårt souteränghus i berggrunden som en del av tomten består av.

Är detta hiskeligt dyrt eller kan man komma runt dessa kostnader på ngt sätt? Kan man göra ngt själv? Denna tomt och tre andra av 14 fanns kvar att välja på och jag tänker att man valde att inte säga ja till den på grund av höga merkostnader för sprängningen. Stämmer detta tror ni?

Jag har en ca 2 meter lodrätt vägg utmed gatan som är ca 20 meter bred. Ngt lägre i mitten av tomten. Vad tror ni det kostar att spränga bort denna vägg?

Finns det ngt sätt att schablonberäkna sprängjobb?

/Tommy
 
Svårt att svara på. Bara själva sprängandet på vår tomt kostar ca 40-60 tkr. Då ingår inte säkring av grannhus eller bortforsling av material
 
Vi var tvungna att spränga lite extra, utanför ramen av vår totalentreprenad. Prisuppgift: 1000 kr per kubikmeter. Det är bara att räkna. 10x10 meter i area och 10 meter djupt bli alltså 100 000 kr, enligt den modellen.

Sedan verkar sprängningsarbetare i vissa fall vara väldigt diffusa både i fråga om priser och i fråga om betalningsform. Vi kom undan med en fjärdedel av kostnaden som skulle blivit...
 
Hej.
Vi står också i färd med att börja bygga, har hittat en tomt som det måste sprängas en del på. Kontaktade därför en sprängare för att få en fingervisning om hur mycket skulle kunna kosta.
Fick detta svaret:
ca 300:-/kvm, blir ca 1 meter djupt (glömde tyvärr fråga om detta var ink moms...)
ca 8-900 :-/m för rörgraven, exkl moms
ca 5000 :-/hus som måste besiktas innan sprängning. Gräns var ibland upp till 50 m, ibland upp till 100 m.

Sedan tillkommer förstås röjning av tomt och ev. bortforsling av massor.

// Peter
 
Sennen, du räknade lite fel. Det blir 1 000 000 kr för den volymen, om det kostar 1000 kr per kubik. :)
 
Ja, det gjorde jag! :) Det vi sprängde var ju 10x10x1 meter, snarare, så jag hade nog redan hängt upp mig på 100 000 kr från början. Så kan det bli. Tack för rättningen! :)
 
På din fråga om man kan göra något själv;
Ja, vi kom undan lite billigare genom att "borsta berget" själva.
För att sprängaren ska kunna se bergets naturliga sprickor och kunna utnyttja dem vid sprängningen så behövar man få bort all jord, mossa etc. Därför ställde vi oss med piassava-kvastar och borstade berg för glatta livet dagarna innan sprängaren kom. Hur många kronor vi sparade är vi dock lite osäkra på då vi förhandlade till oss en massa schaktningsarbeten i gengäld.. Men slutnotan hamnade 25,000 kr under det sagda priset (155,000 kr) och då fick vi som sagt lite annat arbete utfört också. Det skall tilläggas att vi sprängde en hel del (470 enheter) och att bergsytan vi borstade var ganska stor.

Mvh
Therese & Mathias
 
Våran granne spränge strax över 300 enheter och det slutade på 350' men då var det besiktning hos 6 grannar. (Stockholm)

/sponken
 
Therese&Mattias + sponken:

HAr inte sprängt tidigare och kan inte riktigt terminologin för detta... vad innebär "enheter" i detta fall?

JAg vet ungefär vilken yta jag vill spränga bort men inte hur jag ska räkna på det... finns det ingen hyfsat bra sätt att räkna på?

/T
 
Som vi fick det förklarat för oss av vår språngare är det i stort sett lika med m3. Att det inte motsvarar m3 exakt beror på att det är knepigt att med noggrannhet beräkna volymtillskotten från de delar av det bortsprängda berget som har en varierad yta, dvs alla kanter på hålet och markytan - det är klart att det går ju att beräkna exakt, men det överslag som man beräknar kommer nära nog. Vår sprängare räknade inte själv, utan tog ut en oberoende "beräknare".

mvh

per
 
En sak till kan vara bra att känna till, även om det glider iväg lite i ämnet...

Det är enligt uppgift svårt att veta hur mycket volym det blir av det sprängda berget efteråt. Det här kan ju vara intressant om man behöver massorna för att bygga upp en bädd för huset, t.ex. Räcker de sprängda massorna inte till, får man ju betala för att få dittransporterat massor från annat håll.
Beroende bl.a. på hur poröst berget är kan man tydligen få ut mellan drygt 1:1 och 3:1 i volym räknat mot det man sprängt. Med andra ord, spränger man en kubikmeter, kan det sprängda ta upp tre kubikmeter efteråt.

Lite off topic, men... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.