Borde det inte finnas intresse för fastighetsmäklare, som ett eget ämne här på Forumet. Tycker själv det finns många frågor kring dessa, när man vill sälja sitt hus.
 
Hur menar du då? Att man skulle ge referenser på mäklare, eller bara prata om dem i största allmänhet?
 
Jag tänker på Mäklarnas försäljningsmetoder, hur de uppträder mot uppdragsgivaren, deras engagemang, deras kunskaper om hus, o s v.
Med tanke på Mäklarnas arvoden, anser jag att man har rätt att ställa höga krav på denna yrkesgrupp.
 
Jag tror att det lätt blir ett smutskastande i den ämneskategorin. Så fort någon är det minsta missnöjd med mäklaren så kommer det att skrivas och diskuteras.
 
it-snubben skrev:
Jag tror att det lätt blir ett smutskastande i den ämneskategorin. Så fort någon är det minsta missnöjd med mäklaren så kommer det att skrivas och diskuteras.
O`key, men hur skall man kunna vara missnöjd, om man inte har något att jämföra med? Detta förekommer i alla andra trådar, att någon är missnöjd med kakelkillen eller målaren, t ex.

efter it-snubbens inlägg, kan man undra om Mäklarkåren inte tål insyn.
 
Tycker mycket väl att mäklarna kan få känna av piskan lite dem också, lika mycket som hustillverkarna. :)
 
Ok, känner att jag måste förklara mig lite.

Mäklarkåren, precis som andra yrkeskategorier, måste givetvis klara insyn. Det finns dock kårer som är mer benägna att få folkets missnöje. Bilförsäljare är ett exempel... Det som yttras är oftast negativt. Det jag hör om mäklare tenderar ofta också att vara mot den negativa sidan. Detta är nog inte så förvånande eftersom det är mycket pengar inblandat, i kombination med människans natur att bara påpeka sådant som man är missnöjd med. Det positiva yttras inte lika ofta.

Jag såg bara risken att föreslagna ämneskategori lätt skulle innehålla mycket negativt.
 
Vi kanske skulle ha en rubrik "Köpa & sälja hus", där man kan diskutera ämnen som mäklare, överlåtelsebesiktning och homestyling?
 
Varför inte en "referenser Mäklare" kategori? Varför ska denna yrkeskategori vara så omhuldad och skyddad jämfört med arkitekter, hantverkare och hustillverkare? Som sagts innan, det är mycket pengar involverade och mycket som kan gå fel och snett men även rätt i kontakten med mäklare.

Jag ska erkänna att jag själv är mycket kritisk till stora delar av mäklarkåren och deras priser men om man ska diskutera mäklare så ska det ju självfallet ske med respekt och med sakliga argument. Som med allt annat. Jag skulle välkomna en "referenser mäklare" kategori iaf.

:)
/Kalle
 
"Referenser mäklare" kanske kan ligga som en rubrik under avdelningen "Köpa och sälja hus"? :)
Eller så kan det "bara" ligga som en klistrad tråd under nämnda rubrik/avdelning?
 
Tack för det ökade intresset av frågan. Jag tycker rubriken;- köpa & sälja hus- kan bli bra.
 
it-snubben skrev:
Ok, känner att jag måste förklara mig lite.

Mäklarkåren, precis som andra yrkeskategorier, måste givetvis klara insyn. Det finns dock kårer som är mer benägna att få folkets missnöje. Bilförsäljare är ett exempel... Det som yttras är oftast negativt. Det jag hör om mäklare tenderar ofta också att vara mot den negativa sidan. Detta är nog inte så förvånande eftersom det är mycket pengar inblandat, i kombination med människans natur att bara påpeka sådant som man är missnöjd med. Det positiva yttras inte lika ofta.

Jag såg bara risken att föreslagna ämneskategori lätt skulle innehålla mycket negativt.
Det är ett stort ämne Du tar upp här, om oss mäniskor, och hur tacksamma vi skall vara. Men om jag går in och köper 1 liter mjölk, nog f.n förväntar jag mig att där är 1 liter och att mjölken är frisk. Inte skall jag behöva gå tillbaka dagen efter, för att mjölken var o`key, och tacka för detta. Men går tillbaka och klaga, gör jag om mjölken var sur eller det saknades mjölk. Det är väl närmast detta det handlar om, vad man förväntar sig, när man betalar för en vara eller tjänst. Om du kollar in Konsumentköp/tjänstlagen, så ser du att dessa tar endast upp klagomål. Tackar gör nog de flesta, när man betalar för en vara eller tjänst som man är nöjd med. Det är därför viktigt, att även det positiva i kontakten med sin mäklaren, kommer fram här, för då kan den som är missnöjd med "sin" mäklare, lättare konstatera, att dennes mäklare var oduglig.
 
Problemet jämfört med hantverkare, eller rena produkter är att det är skillnad på att jämföra en produkt och en tjänst. En hantverkare erbjuder en tjänst, som skapar en fysisk produkt. En mäklare erbjuder en tjänst som till 99,9 är en abstrakt tjänst.

Att bedöma en konkret produkt/vara är betydligt enklare än en abstrakt tjänst, där tjänsten oftast enbart handlar om upplevd kvalitet. Huruvida kvaliten i sak är bra eller dålig är extremt svårt att skatta. Standardiserade varor likt mjölk är tvärenkelt att jämföra för en konsument, dels för att den är standardiserad samt nyttjas frekvent.

Jag dristar mig till att säga, att det finns i princip ingen som kan svara på vad som är en bra mäklare iom att det finns inget generellt svar. Det lustiga i valet av en mäklare, är att en säljare väljer ut ett par stycken som han träffar och sen väljer. Säljaren har alltså dels:
1) valt en byrå utifrån kriterier som oftast bygger på mest kända varumärke (utan att eg kunna motivera)
2) går in i rollen som rekryterare och håller en arbetsintervju utan någon som helst erfarenhet eller kunskap om vilka kriterier som kännetecknar en bra mäklare eller vad arbetet går ut på.
3) försöker ta in information om HUR mäkleriet går till, på en extremt ytlig nivå och därefter tar beslut om detta är bra eller dåligt.

Det är alltså en helt irrationell process hela vägen, dock med ambitonen att agera rationellt och ta rätt beslut. Beslut som helt och hållet tas på "känsla".

Angående nivån på mäklararvoden, så är detta något som de allra flesta klagar på men aldrig bemödar sig att kolla upp. Finns ett flertal lågprismäklare, med annonserade fasta arvoden från 9900:- till normala runt 30-50.000 (uträknat från procentsats) till extremt dyra i 100.000kr klassen.

Nu går jag i säljtankar själv, och jag är extremt insatt i bostadsmarknaden. För mig handlar det enbart om att vinstmaximera vid försäljning. När jag ska välja mäklare kommer jag:
1) personligen styra upp all information och presentation av min egen bostad. Detta behöver jag ingen mäklare för att göra. Möjligtvis en stylist, som har förmågor som går utanför mina egna begränsningar inom det området.
2) välja en mäklare på en mindre byrå som har lite att göra. Dels för att han kommer fokusera mer, och jobba hårdare med just min försäljning. Dessutom är han billigare, och kommer skapa ett bättre netto. Normalsäljaren väljer oftast den största byrån med mäklaren som säljer mest... en i mängden är aldrig bra för att vinstmaximera, däremot för att betala dyrt för tjänsten. Samma sak med hantverkare som är överbelamrade, de tar bra betalt på marginalen.
3) välja en mäklare som aldrig sålt i området, är inte intresserad av en mäklare med förutfattade meningar om priset. Jag, som initierad säljare, vet vad jag vill ha och hur mkt som är ett minimum för min bostad. En ny mäklare är alltid intresserad av att göra ett bra jobb i ett okänt område, det kallas för att ta marknadsandelar...

Den enda processen som jag lagligen inte kan styra över, är budgivningen. Där är det svårt att välja en mäklare som har rätt egenskaper som får spekulanter att lägga lite extra. Tex... hur kan man välja en mäklare som avrått från att köpa en bostad för att "den börjar bli dyr...".... eller en mäklare som inte ordnar fram ett snabbt lånelöfte för en spekulant som nått sitt, av banken satta, pristak...

Ovanstående är bara en glimt av mäkleri, går att skriva mer och fler punkter...
 
Var och en har naturligtvis egna preferenser när det gäller vad i en mäklares beteende och arbete man uppskattar. Tyvärr är mycket av diskussionerna här på fourmet koncentrerat till tillväxtregionerna där priserna är höga och det förutsätts att budgivning förekommer, att det kommer dussintals på visningarna, att det är värt att lägga ned mycket pengar på att styla huset etc.

Det finns en annan sida av Sverige också, där man är glad över att ett hus kan säljas inom ett år från det att man lagt ut det för försäljning. Där visningar sker med intresserade en och en, och ofta med en månads mellanrum. Platser där utgångpriset förhandlas ned av köparen, från kanske begärda 3000kr/kvm boa till 2500kr.

Fastighetsmäkleriet ser väldigt olika ut på olika platser av vårt land, och jag är ganska så övertygad om att det skulle kunna bli en rätt så spännande diskussion om detta med att köpa och sälja hus.
 
hej
finns det inte en risk med de allt fler kategorier som börjar dyka upp här på forumet. Är det inte bättre att fortsätta att ha mäklerifrågor i ekonomi/juridik forumet? Om man avdelar allt för mycket är det lätt hänt att man inte läser tråden intill som man faktiskt råkar kunna svaret på ...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.