Är det någon som har erfarenhet av diskmaskin i sommarstuga som man inte värmer under vintermånaderna?
Misstänker att man måste lossa vatten- och avlopps-slang, men måste man även tömma pumpen eller kan man hälla i frostskyddsmedel t.ex. t-röd utan att maskinen tar skada.
 
Oj bra fråga.
Jag skulle INTE hälla i T-röd- det torkar ut packningar och o-ringar.

Prova att tömma avlopp och inlopp och se om det funkar.
Det finns förstås en risk att ngt fryser sönder - men är det bara lite vatten i så borde inte krafterna bli så stora...

/K
 
Jag ställde frågan direkt till Electrolux tidigare och fick svar enligt nedan:

Nej Hans, dom tål inte minusgrader ! Det har hänt att isen har sprängt
sönder maskinerna invändigt. En låg grundvärme rekommenderas.

Med vänliga hälsningar
Björn K
 
Hemmakatten
En bekant har fått sin diskmaskin sönderfrusen två vintrar i rad. Diskmaskinen står mot en oisolerad timmeryttervägg. Sista vintern hälldes rödsprit i diskmaskinen, men det var ju inte så bra... Aqua-stoppet frös sönder och vatten rann ut och ner i grunden. Hade dörrarna till skåpen bredvid diskmaskinen varit öppna och en liten frostvakt monterad nere vid golvet hade det förmodligen klarat sig,
 
Hade sett fram emot att kunna sätta in en diskmaskin. Om man varje höst drar ut diskmaskinen och ser till att tömma slangarna och även kör extra utpumpning när man har avloppsslangen lös och kan lägga i nivå med golvet, borde inte den då tömmas tillräckligt för att kunna undvika frysskador. Vad tror ni?
Inget större arbete då vi ändå tömmer hela vattensystemet med att lossa och tömma blandare, pump, mm.
 
Vet nån vad som gäller med tvättmaskin, är dessa känsliga för nedfrysning?
 
Du får i princip aldrig ut allt vatten ur en diskmaskin (troligen samma sak med en tvättmaskin).
 
Tvättmaskiner brukar väl ha en renslucka på lägsta punkten där vattnet rinner ut, eller tänker jag fel nu?
 
Favorit-tema bland släktingarna (vi har sommarhus i samma omrade)!
Mina föräldrar har i princip aldrig haft problem under tio ars tid (ett ar fick slangar tryckas tillbaka pa varen). Min svager monterar sönder sin i bestandsdelar och trycker ut vatten med tryckluft (och har saklart inga problem). Själv har jag följt nedanstaende i tva ar utan problem (Saxade detta fran en instruktionsbok (electrolux))


Vid frysrisk
Om diskmaskinen placeras i ett utrymme där
det finns risk att temperaturen kommer under
0° C, kan det kvarvarande vattnet i maskinen
frysa och skada delar i maskinen. Gör följande:
1. Stäng av vattnet till maskinen.
2. Töm till- och avloppsslangarna.
3. Ställ in programmet och kör maskinen några
sekunder.
4. Se till att det finns grovt salt i behållaren för avhärdaren.

Maskinen är avsedd för att användas och förvaras
vid normalt rumstemperatur.
Tillverkaren ansvarar inte för frostskador.
 
Bänkdiskmaskin som man tar med sig hem på vintern?
/maxen
 
- fritidshus i Bergslagen norr om Lindesberg
- huset står kallstält varje vinter sedan 80talet
- vatten indraget sedan 1997
- diskmaskin & tvättmaskin sedan 2000

INGA PROBLEM ALLS

- vi ansluter kompressor till vattenledningarna och blåser rent dom ordentligt
- glykol i alla vattnlås

OCH VIKTIGAST

- häll spolarvätskakoncentrat i resp. tvättmaskin eller bänkdiskmaskin (gärna en 5l dunk i varje)
- låt maskinen pumpa bort vätskan till 75% så att hela kretsloppet är fylld med vätskan

- torkar inte ihop
- fryser absolut inte

alternativ kan du hälla in 2 liter Glenn Grant men vem vill göra det :)

Lycka till
 
Jag ser att denna diskussion pågick i höstas...
Det skulle vara intressant att höra om det har gått bra med kallställningen?
 
Jag har både tvättmaskin och diskmaskin i stugan som kallställs varje vinter. Tömmer alla ledningar och lämnar dem öppna, båda maskinerna är nu över 20 år gammla och har ännu inte frusit sönder. Ingen glykol eller spolarvätska har varit i dem.
 
Tack för tipset med att köra runt spolarvätskan. Vi har tankar på att installera tvättmaskin i sommarstugan men det har stupat på tömningen av vattnet.
PS
Jag köper spriten för under 10 spänn litern (92 %ig)
DS
 
Jag skulle bygga en plywoodlåda där diskmaskinen samt en enkel frostvakt får plats, ev isolera utvändigt. Då överlever diskmaskinen med troligen ganska låg elkostnad.

Själv flyttar jag diskmaskinen till toa under vintern där jag har frostvakt i. Lite omständigt med flytten, men det brukar gå bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.