Jag installerade solceller för ett år sedan.
Mina 20 paneler på 6300Wp installerad effekt har hittills i år producerat 5005kwh.
Av dessa har jag sålt nästan 4000kwh.
Mellan mars och september har jag gått plus på elen varje månad efter att alla elkostnader är betalda, även fasta avgifter, skatt och moms.
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
M Magnus i E-tuna skrev:
Jag installerade solceller för ett år sedan.
Mina 20 paneler på 6300Wp installerad effekt har hittills i år producerat 5005kwh.
Av dessa har jag sålt nästan 4000kwh.
Mellan mars och september har jag gått plus på elen varje månad efter att alla elkostnader är betalda, även fasta avgifter, skatt och moms.
Motsvarande vinstpengar får du nu då till vuss del köpa tillbaka el för när solen gömmer sig mer och mer.
 
S swedjeep skrev:
Du förbrukar ju inte mindre bara för att du har monterat solceller, huset förbrukar det det förbrukar oavsett,,men sen beroende på avtal om du räknar av egen förbrukning och säljer överskott eller om du säljer allt och köper det du förbrukar , avtalen ser lite olika ut, vi hade så vi sålde allt först och köpte det vi förbrukade först men sen är det ändrat så vi säljer endast överskott. Men förbrukning är den samma oavsett
jag har själv ingen praktisk erfarenhet av solceller. Men på jobbet tittade vi på möjligheten att sätta upp då vi har stora uppvärmningskostnader.

Men som Swedkeep är inne på så
byggde det hela på att vi halva året producerade en väldig massa mer än vi behövde och sålde detta. Andra halvåret skulle vi bara producera en bråkdel av vårt behov, och således köpa resten. Dvs vår köpta el skulle inte minska nämnvärt, däremot skulle vi sommarhalvåret producera och sälja. Så ser man på total köpt el var den nästan oförändrat över året.
 
T Tompa01 skrev:
jag har själv ingen praktisk erfarenhet av solceller. Men på jobbet tittade vi på möjligheten att sätta upp då vi har stora uppvärmningskostnader.

Men som Swedkeep är inne på så
byggde det hela på att vi halva året producerade en väldig massa mer än vi behövde och sålde detta. Andra halvåret skulle vi bara producera en bråkdel av vårt behov, och således köpa resten. Dvs vår köpta el skulle inte minska nämnvärt, däremot skulle vi sommarhalvåret producera och sälja. Så ser man på total köpt el var den nästan oförändrat över året.
Det e ju så det fungerar. Stor del av det man överproducerar på sommarhalvåret köper man tillbaka på vinterhalvåret. Om man har likvärdigt stor anläggning för ehovet man har, sett över året. Stora skillnaden är ju till vem man betalar till för elen, antingen till elleverantör, bank eller återbetalning till eget kapital/sparande.
 
T Tompa01 skrev:
jag har själv ingen praktisk erfarenhet av solceller. Men på jobbet tittade vi på möjligheten att sätta upp då vi har stora uppvärmningskostnader.

Men som Swedkeep är inne på så
byggde det hela på att vi halva året producerade en väldig massa mer än vi behövde och sålde detta. Andra halvåret skulle vi bara producera en bråkdel av vårt behov, och således köpa resten. Dvs vår köpta el skulle inte minska nämnvärt, däremot skulle vi sommarhalvåret producera och sälja. Så ser man på total köpt el var den nästan oförändrat över året.
Ja det säger ju sig självt att man inte förbrukar mindre bara för att man köper solpaneler. Antingen säljer man överskottet och köper tillbaka det när det behövs eller lagrar man det hela i batterier. Så länge "60-öringen" finns kvar anser jag att batterier är en dålig affär för hemmabehov.

Att mäta är att veta, jag tycker att TS ska koppla in en smart mätare av något slag för att kunna mäta husets momentanförbrukning, och börja jaga eltjuvar den vägen. 17000 låter mycket oavsett vad huset har dragit historiskt´.
 
R ruaa6221 skrev:
I augusti 2020 installerade vi solceller i sydvästläge. Vi har ända sedan 2010 då vi installerade bergvärme snittat på 15000kWh per år. Panelerna har hittills producerat 17,7 MWh. Fakturorna från vår elleverantör har flera månader varit nollade och allt har varit frid och fröjd trodde vi.
Nu när vi ska skriva om vårt elavtal upptäcker vi att vi trots solcellerna ligger på samma förbrukning 15000kWh om året.
När man jämför produktionssiffrorna från Solar edge- appen med fakturorna över såld el så "saknas" det ca 2500kWh. Det tror vi är den el vi producerat och använt själva. Det underliga är att vi då fortfarande ligger kvar på samma förbrukning.
Vid kontakt med nätleverantören så håller de med om vårt resonemang och har ingen teori om hur det kan vara samma förbrukning. Möjligen att 20221 skulle varit ett kallt år. De ska återkomma till veckan.
Är det nån som varit med om nåt liknande eller har nån teori om något skulle kunna vara felkopplat och då ge felaktiga siffror?
Vi hade samma problem och det var växelinriktare som inte var bra. Vi fick en ny. Nu verkar det fungerar bra.
 
Problemet med solceller är att man säljer när elen är billig och köper när den är dyr.

Jag tror att många glömmer bort att om man inte förändrar sina vanor så kommer förbrukningen vara den samma, solceller eller inte.
 
Ja och nej.

Tittar man på helår så stämmer det att man säljer när det är billigt (sommaren) och köper när det är dyrt (vintern). Inga förändringar av vanor kan påverka detta speciellt mycket.

Tittar man på dygn så säljer man när det är dyrt (dag) och köper när det är billigt (natt). Det kluriga här blir pristopparna morgon och kväll som kan vara före eller efter att solen gått upp beroende på årstid. Och här finns även en hel del att påverka genom att ändra sina vanor.
 
  • Gilla
Holypain och 2 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Ja och nej.

Tittar man på helår så stämmer det att man säljer när det är billigt (sommaren) och köper när det är dyrt (vintern). Inga förändringar av vanor kan påverka detta speciellt mycket.

Tittar man på dygn så säljer man när det är dyrt (dag) och köper när det är billigt (natt). Det kluriga här blir pristopparna morgon och kväll som kan vara före eller efter att solen gått upp beroende på årstid. Och här finns även en hel del att påverka genom att ändra sina vanor.
Om man dessutom har bra förutsättningar på huset så man kan lägga paneler i Ö, V och S så får man solproduktion alla dygnets timmar från solen går upp till solen går ner, både när det är billigt och dyrt på dagen. Har man normala förutsättningar med hus i Norr-Syd läge och enbart då lägger på sydtaket så säljer man väldigt mycket mitt på dagen kring 12.00 när elen ofta är billig och då får köpa på morgontimmarna och kvällstimmarna.
 
A Anaii skrev:
Ja och nej.

Tittar man på helår så stämmer det att man säljer när det är billigt (sommaren) och köper när det är dyrt (vintern). Inga förändringar av vanor kan påverka detta speciellt mycket.

Tittar man på dygn så säljer man när det är dyrt (dag) och köper när det är billigt (natt). Det kluriga här blir pristopparna morgon och kväll som kan vara före eller efter att solen gått upp beroende på årstid. Och här finns även en hel del att påverka genom att ändra sina vanor.
Billigaste är att se över sina vanor först.

Vilken humor man kan ha...när man måste förtydliga att man säljer på dagtid
 
R ruaa6221 skrev:
Nej inget av det du räknat upp. Vi borde snarare förbrukat mindre med tiden, eftersom sonen flyttat hemifrån. En frysbox till, men den drar 224kwh/år.
Torde innebära typ 5000 kWh mindre förbrukning när sonen har flyttat.
 
S steve5432 skrev:
Ja det säger ju sig självt att man inte förbrukar mindre bara för att man köper solpaneler. Antingen säljer man överskottet och köper tillbaka det när det behövs eller lagrar man det hela i batterier. Så länge "60-öringen" finns kvar anser jag att batterier är en dålig affär för hemmabehov.

Att mäta är att veta, jag tycker att TS ska koppla in en smart mätare av något slag för att kunna mäta husets momentanförbrukning, och börja jaga eltjuvar den vägen. 17000 låter mycket oavsett vad huset har dragit historiskt´.
E Emanuel01 skrev:
Min gamla BV hade svårt när den skulle upp i lite högre temp. Hade tabell med info vad den skulle ge vid olika temp. Och gämförde med temp in/ut ur växlaren med bara kompressor samt bara elpatron och den gav inte 9kw som när den var ny utan ca 6kw som elpatronen.
Hur är det med växelriktaren? Den äter väl en del energi för att fungera? Hur räknas den energin i sammanhanget?
 
Kan ni inte titta på förbrukning per månad och se om något sticker ut? Om värmepumpen inte hängde med förra december när det var kallt kan t ex förbrukningen dragit i väg.
 
roland53 roland53 skrev:
Hur är det med växelriktaren? Den äter väl en del energi för att fungera? Hur räknas den energin i sammanhanget?
Tänker du växelriktaren till solcellerna? Den dra i princip inget från nätet.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Tänker du växelriktaren till solcellerna? Den dra i princip inget från nätet.
Känns som TS har övergett tråden och svar. För att utesluta växelriktare behöver vi veta modellbeteckning på den för att t.ex kontrollera mot datablad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.