Finns det någon bra källa/sajt för olika läggnings- och materialalternativ för marksten? Vi har en infart med bara grovt grus nu och vet inte riktigt hur vi egentligen vill ha det...
 
Har för mig att på Starka's hemsida finns det tips på hur man lägger deras "Bradstone" som är jäkligt snyggt, men svindyrt. Fast man kan ju sno deras tips på hur man lägger stenarna. ;D ::)


www.starka.se
 
På den är länken finns flera hemsidor till leverantörer av marksten, där de flesta har en del med 'Inspirationsbilder', vissa bättre och vissa sämre iof. ;).
FlisbyAB tycker jag själv har bäst inspirationsbilder, dessutom har de en funktion på sin hemsida där man kan ställa frågor ang. läggningsmönster, färgval osv., superbra och de ger snabba svar :), den delen av siten kallas 'forum'.
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=3&aid=169


MVH//Christina.
 
Ett tips är att köpa ST:eriks på Byggmax de har lägre pris...
 
Om man lägger stenen som på denna bild i länken nedan, så kommer ju ramen inte bli lika tydlig på sidorna där ramstenen ligger åt samma håll som stenarna innanför...finns det något lösning på det ?
http://www.flisbyab.se/showpicWin.asp?picUrl=img/hi_res/S_rustik_redhus.jpg tyvärr syns det inte bilden..är ju bakom muren dom blir samma väg.

Tänkte att man kunde anpassa så man får skära sista raden inne i ramen på hälften(längsmed)..raden som angränsar mot ramstenen och ligger samma väg.
Då skulle ramen bli tydligare på den sidan....rätt/fel ?
 
Våra grannar har lagt som du beskriver med en kant i samma riktning som läggningen i halvförband. Det ser bra ut även om det ligger åt samma håll. Jag tror du har rätt i att kanten blir stadigare. Man ser fortfarande en tydlig "kant" även om de ligger åt samma håll.

Mvh
Helena
 
Kantstenen har som främsta uppgift att hålla stenarna innanför på plats så att de inte börjar "glida" utåt kanterna. De sätts ofta i betong dessutom för att få en starkare infästning. Om du väljer en större kantsten än de du använder på själva gångytan så kommer denna bli tydlig nog även om de skulle ligga i samma riktning. Så mitt förslag är att helt enkelt gå upp i storlek både på bredd x höjd men även tjockleksmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.