Har kanske hamnat på fel ställe med min fråga men här kommer den iallafall:)
Vi har precis köpt ett hus med tomt ända fram till järnvägen o ska givetvis sätta upp staket då vi har 2 barn under 4 år o 2 jyckar... Nu vill vi självklart ha ekonomiskt stöd till det... Vem ska vi söka hos? Komunen eller banverket? Har pratat med båda o de skyller på varandra:confused:
 
Sköts inte all järnvägsräls av banverket? Jag tror inte någon finns i kommunal regi. Jag tror iofs att om järnvägen fanns där när ni köpte huset så får ni bekosta staketet själva. Hade man dragit ny räls så hade ni kunnat kräva ett staket men nu visste ni om järnvägen när ni köpte huset.

/Helena
 
Gränsar er fastighet direkt mot järnvägsfastigheten? I så fall är det banverket som ni får snacka med antar jag. Men det kan ju finnas en smal fastighet mellan er och järnvägen och i så fall får man ju snacka med dess ägare. Kika på en aktuell fastighetskarta om ni inte redan har gjort det.
 
Det finns en lag om från 1945 om stängselskyldighet längs järnvägar och en särskild nämnd, Stängselnämnden, som prövar tvister mellan Banverket och kommuner om vem som ska bekosta stängslet.
Nämnden för dock en tynande tillvaro, har inga egna anställda men huserar ihop med Hovrätten för västra Sverige och har enligt uppgift tel 031 - 701 22 00.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.