För ett år sen köpte jag tre norska element hos Biltema (väggmonterade med stickpropp) Och elementen funkade bra, men appen som skulle styra dem var en katastrof. Efter en massa tjafs lämnade jag nyss tillbaka dem och fick pengarna tillbaka.
Nåväl, nu måste jag köpa andra, men vill INTE hamna i samma sits igen, dvs jag vill inte köpa element som kräver en viss app (tillverkarens egen), utan kan styras av vilken app som helst som pratar samma protokoll.
Nån som har tips? Både Mill och Adax är uteslutna, men borde det inte finnas andra?
 
  • Gilla
a_lundwall
  • Laddar…
Nu känner jag inte till hur det ligger till med Adax men deras app för att styra Neo-serien tycker jag är helt ok. Visst det skulle vara skoj att kunna styra även på annat sätt i div hemautomationssammanhang. Exakt varför är Adax uteslutna, vad är det grundläggande problemet? Själva radiatorerna ska ju vara vettigt gjorda rent fysiskt också och där har jag inget att klaga på vad gäller Adax.
 
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
J
Har också bra erfarenhet av Adax senare modeller (bluetooth+Wi-Fi). Styr med Homeassistant via deras api.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Har också bra erfarenhet av Adax senare modeller (bluetooth+Wi-Fi). Styr med Homeassistant via deras api.
Samma erfarenhet här. Har inte kört det hemma hos mig men varit inblandad i andras hem och det har inte varit några problem.
 
Problemet är om man är utlämnad till deras app, endast. Och jag litar inte på någons app innan jag testat den. Läser man recentioner, så blir man skeptisk.
 
Intressant! Vilken app?
 
Adax har väl ett öppet API? Påstår de i alla fall...
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
B
Skaffa vanliga dumma element och montera på en shelly för en hundralapp är nog den enklaste lösningen för att få ett smart wifielement som är öppet att styra.
 
  • Gilla
Eriond och 2 till
  • Laddar…
"Öppet api" kan vara att du pratar med deras server som i sin tur pratar med elementet. Ebeco gör så.

Dka man ha kontroll själv så får man nog styra med t.ex. Shelly.
 
R
S Staffan-N skrev:
"Öppet api" kan vara att du pratar med deras server som i sin tur pratar med elementet. Ebeco gör så.

Dka man ha kontroll själv så får man nog styra med t.ex. Shelly.
Nej, Adax verkar ha ett öppet API som man kan prata med lokalt över HTTP. De verkar också ha en riktig integration i HA. Jag ser inga risker för inlåsning om man väljer element från dem.

B BSOD skrev:
Skaffa vanliga dumma element och montera på en shelly för en hundralapp är nog den enklaste lösningen för att få ett smart wifielement som är öppet att styra.
Då saknar man ju tyvärr möjlighet att styra temperaturen.

D Dan Söderlund skrev:
För ett år sen köpte jag tre norska element hos Biltema (väggmonterade med stickpropp) Och elementen funkade bra, men appen som skulle styra dem var en katastrof. Efter en massa tjafs lämnade jag nyss tillbaka dem och fick pengarna tillbaka.
Nåväl, nu måste jag köpa andra, men vill INTE hamna i samma sits igen, dvs jag vill inte köpa element som kräver en viss app (tillverkarens egen), utan kan styras av vilken app som helst som pratar samma protokoll.
Nån som har tips? Både Mill och Adax är uteslutna, men borde det inte finnas andra?
Någon generisk "element-app" undrar jag om det finns. Om du inte vill ha en app från element-tillverkaren är du nog tvungen att använda något övergripande system som home assistant. Där finns det stöd för Adax.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
B
R RoAd skrev:
Då saknar man ju tyvärr möjlighet att styra temperaturen.
Det finns tempmätare till shelly med.

Men ställer man tempen på elementet så normal inomhustemp uppnås, och stänger av elementet via shellyn vid högpristid kan man styra bort dyra timmar enkelt. Men komforten blir ju lite lidande.

Ställer man upp den interna termostaten så mer än normal temp inne uppnås så måste man styra mer nogrannt för att undvika ökad elförbrukning, men det ger ju möjlighet att maximera förbrukning på lågpristid.
 
R
B BSOD skrev:
Det finns tempmätare till shelly med.
Ja, det vet jag. Men då blir det helt plötsligt ett annat projekt än att bara sätta ett smart relä innan elementet. En shelly 1 med temp-probe är väl förvisso inte så mycket krångligare.

B BSOD skrev:
Men ställer man tempen på elementet så normal inomhustemp uppnås, och stänger av elementet via shellyn vid högpristid kan man styra bort dyra timmar enkelt. Men komforten blir ju lite lidande.
Om detta nu handlar om att spara pengar på att styra efter elpriset. Det kan ju också vara så att TS vill kunna styra värmen i exempelvis fritidshuset utan att vara där.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Adax har väl ett öppet API? Påstår de i alla fall...
Jag kan inte nån sån info. De kan prata med google home m fl, men det hjälper väl inte, eller?
 
R
D Dan Söderlund skrev:
Jag kan inte nån sån info. De kan prata med google home m fl, men det hjälper väl inte, eller?
Att de har ett öppet API är nog det närmaste du kommer "styras av vilken app som helst".

Jag tycker det är lite oklart vad det är du förväntar dig eller vad du vill göra.
 
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.