Jag och familjen har just investerat i ett gammalt missionshus, byggt 1913, som vi tänkte renovera och flytta in i.

Mina undringar handlar om bla isolering. Det är krypgrund på huset, granit block, och vi tänkte lägga vattenburen golvvärme på hela bottenplan. Vad kan det uppstå för problem med detta? Är det den bästa lösningen? Hur mycket isolering i trossbotten? Frigolit eller mineralull/träfiberull?Bergvärme kommer att bli uppvärmningsmodellen.

Vi vill också lyfta innertaket (ryggåstak) upp till nock. Hur mycket isolering kan det behövas för att få huset energieffektivt? Vad bör jag tänka på gällande luftspalter, konvektion, diffussion m.m.? Det finns en gammal murstock i huset, som vi ska renovera och använda, men jag har hört att kalla murstockar kan göra att det bildas kondens inomhus pga övertrycket pga bergvärme och golvvärme. Hur löser jag enklast detta? Ventilation, eller finns det andra sätt?

Väggarna är helt utan isolering,. dock skall jag sprutisolera dessa med träfiber (ThermoCell). Isoleringstjockleken i väggen blir 100 mm, sen tänkte jag lägga 2 * 45 mm ull omlott utvändigt på befintlig panel, windy, luftspalt samt ny panel längst ut. Räcker detta? Samtliga fönster skall bytas till nya tre-glas fönster. Vilket u-värde ska jag rikta in mig på (huset står utanför Uppsala). För högt kan bilda kondens, för lågt blir energislösande.

Mycket frågor, hoppas jag kan få svar på någon eller några.

Ha det gott

//

Mattias
 
Givetvis menade jag tvärtom med uvärde, för lågt kan bilda kondens, för högt enegislösande.....
 
Är det ett 1,5plans eller ett enplans. om det är ett 1plans måste man oftast bygga om takstolarna....
normal isoleringsmängd i ryggås/snedtak lösull minst 300mm.
 
Det är snarast ett 2 1/2 plans.... Det är två våningar och vinden ska jag riva 2/3 av och bygga loft på 1/3. Det är stora ytor tak att isolera. Dock verkar takstolarna av stockar fortfarande vara helt ok, lite sättningar, men inga stora fel.


En sak jag däremot undrar är frågan om luftspalter och ventilation. Vad jag förstår kan det lätt li kondens i gamla hus när man byter inomhusmiljö, vilket vi kommer att göra ganska drastiskt. Huset har inte varit uppvärmt ordentligt om vintrarna, då det varit hantverksaffär på bottenvåningen och lager på övervåningen. Kan detta spela in?
 
Du bör vara försiktig (inte allt för tjockt lager isolering) när du isolerar samt se till att du har god ventilation innomhus. Framförallt i badrum & kök.

Ev så kan det löna sig med Cellulosa fiber. Som isolering, den klarar av att ta upp & avge en del fukt. Så vid tillfällig ökning av fukthalten gör inte så mycket. Det blir igen fukt problem med den. Dock är det ju riktigt svårt att avgöra hur mycket fukt det kan ta upp.

Dock ju bättre ventilation innomhus du har desto mera isolering kan du ösa på. Fast då ökar ju kostnaderna efter som du fölorar varm luft genom ventilationen.

Finns som synes inga jätte enkla råd att ge..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.