Biet skrev:
[...]Storstugemodellen, dvs öppen planlösning, tror jag inte har en framtid. Att sitta och koncentrera sig på en spännande film samtidigt som någon slamrar i köket - nej tack.
Här tror jag tvärtom. Jag tror alltlfer väljer att ge plats åt ett hemmabiorum för långfilmer eller sportevenemang när de absolut ej vill bli störda och prioriterar att ha vardagsrummet som en plats för socialt umgänge och "nöd TV" för att kolla på nyheter eller Äntligen hemma. Folk vill förhoppningsvis umgås med varandra mer i framtiden, en trend som påstås vara på väg tillbaka...
 
Jag tror vi kommer att följa den amerikanska modellen och komplettera med dusch/bad/toa till sovrummen och inte behöva trängas i familjebadrummet om mornarna.

Jag tror inte den vita linjen försvinner. Levde med den utomlands på 60-talet då den var extremt 'skandinavisk'. Det blev vitalinjen på 70-talet då vårt första hus byggdes. Alla boendeplatser därefter har vitrenoverats. Mitt nybygge är komplett vitt ... har aldrig tröttnat på rena väggar.

Tror också att den rostfria diskbänken kommer att hålla sig just pga hygieniska skäl. Kanske inte för alla men för ett visst klientel. Det blir nog dubbla diskmaskiner ... en för ren en för kladdig disk. Stora bänkskivor i sten blir ute. Nyare material i komposit blir vanligare och då blir det trendiga mönster år från år.
 
yonna skrev:
Jag tror inte den vita linjen försvinner. Levde med den utomlands på 60-talet då den var extremt 'skandinavisk'. Det blev vitalinjen på 70-talet då vårt första hus byggdes. Alla boendeplatser därefter har vitrenoverats. Mitt nybygge är komplett vitt ... har aldrig tröttnat på rena väggar.
Exakt vitt är det nya vita för att travestera modevärldens "black is the new black" ;)
 
yonna skrev:
Jag tror vi kommer att följa den amerikanska modellen och komplettera med dusch/bad/toa till sovrummen och inte behöva trängas i familjebadrummet om mornarna.
Kommer inte det göra hus mycket dyrare? Inte bara för att våtutrymmen generellt sett är dyrt att bygga, utan också för att det blir en massa rördragning i huset? Jag tror att man kommer titta mer på detta med totalekonomi i framtiden.
 
Alla dessa pensionärskuvöser, dvs inglasade verandor kommer nog att åka samma väg som alla studsmattor som förfular hela villaområden just nu.
Ekluckor samt vita vitvaror står sig alltid, blir bara mer eller mindre populära.
Spottar kan redan idag ersättas av LED-belysningar som knappt drar någon ström alls.
Plasma-tv är snart borta, likaså datorn i den form vi har den nu.
Den otympliga och ineffektiva klump som vi idag kallar dammsugare MÅSTE fasen snart försvinna (fast det sa jag för 15 år också...).
Lackade eller oljade trägolv står sig, blir också bara mer eller mindre poulära. Klicklaminat går bort.
Bergvärmepumpar kastar vi snart ut pga för dyra underhållskostnader.
KAT 6 nätverk är snart omodernt.
Krysstaket med markisväv på altanerna är också borta snart.
 
Jag tror pellets värme är borta om 20 år.Istället drivs husets värmepump av super effektiva solceller som målas på huset!
 
Swetrot skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av yonna
Jag tror vi kommer att följa den amerikanska modellen och komplettera med dusch/bad/toa till sovrummen och inte behöva trängas i familjebadrummet om mornarna.

Kommer inte det göra hus mycket dyrare? Inte bara för att våtutrymmen generellt sett är dyrt att bygga, utan också för att det blir en massa rördragning i huset? Jag tror att man kommer titta mer på detta med totalekonomi i framtiden.
Beror väl på hur man fått till planlösningen. Jag har ett "master bathroom" och ändå minimal rördragning.
 
Vad som kännertecknar trenderna de senaste åren är att det är främst det som tilltalar folk rent estetiskt som blir vanliga. Funktionalismen verkar vara ganska ute. Vad som kommer finnas om 15 år bör alltså vara det som folk tycker är snyggt eller inger status.

För vilken funktion fyller ett kylskåp med inbyggd TV framför en vanlig kyl och en vanlig TV egentligen?
 
att köken ska se ut som sjukhuskök tror jag kommer att bli ute.

öppna planlösningar (typ fri utsikt från toa till spis) kommer också att bli ute.

trenderna kommer fortsätta gå mot lösningar som är snygga för stunden men har kort hållbarhet. kommersen måste hållas igång. trendbytena kommer att ske allt oftare, och 'makeover-programmen' kommer fortsätta trissa folk till att riva ut rubbet o köpa nytt. ....
 
Jag tror att de "öppna planlösningarna" lever kvar. Inte för att någon egentligen älskar dem men för att det kostar så mycket mer att bygga både ett stort och luftigt kök samt ett vardagsrum som upplevs som luftigt och snyggt.
Även om vi är ett gäng som alltid kommer att älska inredning/hus mm så tror jag att den intensiva inredningstrend som finns nu kommer att mattas. Man kommer att vända sig innåt, in i själen ... börja vårda gamla möbler och renovera upp begagnade hus (kanske sjuttiotalsvillor??) - som alltid vid lågkonjunktur. Spottar tror jag att de finns kvar, men kanske som led eller fiberoptik och självklart med möjlighet att variera färg på ljuset - fast det har ju redan varit modernt ett tag även om det är fortfarande ganska dyrt.
Jag tror också på en långsam trend mot ett alltmer individuellt liv. Egen bil till jobbet, eget badrum hemmavid. Sitta i lugn och ro i teverummet och inte störas av någon annan ...
 
Sommartorparn skrev:
öppna planlösningar (typ fri utsikt från toa till spis) kommer också att bli ute.
....
:) :) :)
gaia
 
Himla kul tråd :)
Varför tror ni att rostfritt går bort?
Tror ni då att det blir vita kylskåp igen eller vad?

Ang nedanstående kommentar:
Vem fan hittade på att sockeln skulle bort. Att det skulle vara öppet under bänkskåpen. Vem vill i längden krypa omkring, för att dammsuga och rengöra därunder.

Alltså är det inte bra när sockeln försvinner? Jag funderar på om vi skall skippa sockeln och faktiskt kunna dammsuga ordentligt under. Nu undrar man ju hur mkt skit samlas där ändå......
 
Jag tror vita "romantiska" kök med svart laminatbänkskiva från IKEA kommer vara hopplöst ute om 20 år... hoppsan det är visst redan hopplöst ute! ;-) liksom runda opraktiska diskhoar...
 
fialottabus skrev:
Jag tror att de "öppna planlösningarna" lever kvar. ..............
...............
Jag tror också på en långsam trend mot ett alltmer individuellt liv. Egen bil till jobbet, eget badrum hemmavid. Sitta i lugn och ro i teverummet och inte störas av någon annan ...
Då funktar det inte längre med öppen planlösning!;)
 
Hmmm,
Jag läste precis på nätet att vissa grejor håller på och försvinner redan nu.
De europeiska vitvarutillverkare siktar på vit eller svart, vitvaror skall desuttom vara helt inbyggda, så det händer in tressanta saker.

Jag tror att om 20 år så kommer mycket av det vi har nu att vara på top IGEN men i ny täppning.
Men någon gång under dessa 20 år så kommer våra fondväggar, högblanka köksskåp bli väldig ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.