Vi ska lägga nytt golv (enstavig parkett) och har bekymmer med att välja riktning på golvet i hallen mellan sovrummen. Se gärna min helt skalenliga ritning.

Hur hade ni gjort? Spontant så vill jag gärna ha hallgolvet i den riktning man går i, och jag tänker att det kanske förlänger rummet. Samtidigt blir det kanske ett för stort brott mot riktningen i sovrummen?

Det kommer finnas någon sorts tröskel mellan hall och sovrum.
 
  • Handritad skiss av en planritning eller labyrint, med pilar som visar möjlig rörelseriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Samma i hela huset om ni ska ha samma golv överallt, hallen är redan långsmal som den är.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Samma i hela huset om ni ska ha samma golv överallt, hallen är redan långsmal som den är.
Du menar att hallgolvet ska ha samma riktning som sovrummen, förstår jag dig rätt då? (Yes, det är samma golv i alla rum).
 
BirgitS
Går det att lägga golvet på tvärs och ändå uppfylla de krav som golvtillverkaren ställer?
I instruktionerna kan det finnas regler som att det måste finnas en skarv i varje rad, ett minsta avstånd mellan skarvarna och en minsta brädlängd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att lägga golvet på tvärs och ändå uppfylla de krav som golvtillverkaren ställer?
I instruktionerna kan det finnas regler som att det måste finnas en skarv i varje rad, ett minsta avstånd mellan skarvarna och en minsta brädlängd.
Det vet jag faktiskt inte, men ska kolla upp - tack! Om det är tekniskt möjligt, tycker du det är snyggare med brädorna på tvärs?
 
BirgitS
Svårt att svara på. Hur mycket är dörrarna öppna?
För det är ju trevligare med golv som läggs med brädorna i gångriktningen och skarvarna syns mindre om brädorna läggs i ljusriktningen.

Är det ett innertak av t.ex. furubrädor kan det också vara bra att lägga golvet i samma riktning som takbrädorna.
 
Davidbagare
Vart har du fönstren i de olika rummen? Man brukar lägga i ljusriktning för att skarvar blir mindre synliga.
Och sen samma riktning på samtliga rum i mitt tycke.
 
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vart har du fönstren i de olika rummen? Man brukar lägga i ljusriktning för att skarvar blir mindre synliga.
Och sen samma riktning på samtliga rum i mitt tycke.
Fönstren i sovrummen är i den riktning som pilarna pekar. Men i hallen är det inget fönster, därför är det lite klurigt. Däremot är dörrarna oftast öppna mellan sovrum och hall.
 
Davidbagare
P peveko skrev:
Fönstren i sovrummen är i den riktning som pilarna pekar. Men i hallen är det inget fönster, därför är det lite klurigt. Däremot är dörrarna oftast öppna mellan sovrum och hall.
Då tycker jag du ska ha hallen i samma riktning som rummen. Tveklöst.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Då tycker jag du ska ha hallen i samma riktning som rummen. Tveklöst.
Stort tack för input!
 
Golvet i hallen måste ligga samma riktning som rummet breder ut sig. Allt annat platsar på lustiga huset.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.