Magnus E K
Nackdelen är att ännu längre in i framtiden, när nästa inlandsis sveper bort alla byggnader så kommer det spridas ut en massa cellplastpartiklar överallt.
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Japp , betong släpper igenom markfukt . Ett lager makadam och cellplast släpper igenom mycket mycket mindre fukt .
Men för att bota en byggnad från fukt , värme - ventilation och ev. en avfuktare .

Men att skippa isoleringen under betongplattan är enbart dumsnålt , vem vet hur byggnaden ska användas i framtiden .
Men det är ganska intressant att snickare samt markanläggare jag talat med idag har 3 av 3 sagt att det inte är ”värt” att lägga de extra pengarna det kostar. Då räknar de med att snickaren bygger form o lägger makadam istället för L element o isolering. Blev ganska förvånad över att alla 3 tycker att det ger för lite för vad det kostar..
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomture61
J Jabinski skrev:
Men det är ganska intressant att snickare samt markanläggare jag talat med idag har 3 av 3 sagt att det inte är ”värt” att lägga de extra pengarna det kostar. Då räknar de med att snickaren bygger form o lägger makadam istället för L element o isolering. Blev ganska förvånad över att alla 3 tycker att det ger för lite för vad det kostar..
Vad tror du själv nu när du fått info även här ?
Att bygga grunden utan L - element i cellplast kräver lika om inte mer jobb från snickarna .
Att ställa ut L - block i cellplast + skivor i mitten går fort , behövs inga stöd från sidan heller .
Du får även en mycket bättre grund .
Grävis får troligen gräva lite djupare i backen dock .
Och ska schaktmassorna transporteras bort blir ju det en kostnad också .
Sen får man hoppas att dina grundbyggare inte gjuter direkt på backen , utan tex makadam / dränering .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad tror du själv nu när du fått info även här ?
Att bygga grunden utan L - element i cellplast kräver lika om inte mer jobb från snickarna .
Att ställa ut L - block i cellplast + skivor i mitten går fort , behövs inga stöd från sidan heller .
Du får även en mycket bättre grund .
Grävis får troligen gräva lite djupare i backen dock .
Och ska schaktmassorna transporteras bort blir ju det en kostnad också .

Min fråga till snickare samt markanläggare var om de tyckte det var värt att jag istället valde L element med isolering. Alltså att INTE göra en form med oisolerad platta. De tycker inte det är ekonomiskt försvarbart utan rekommenderar oisolerad platta.

Kanske var otydlig..
 
J Jabinski skrev:
Men det är ganska intressant att snickare samt markanläggare jag talat med idag har 3 av 3 sagt att det inte är ”värt” att lägga de extra pengarna det kostar. Då räknar de med att snickaren bygger form o lägger makadam istället för L element o isolering. Blev ganska förvånad över att alla 3 tycker att det ger för lite för vad det kostar..
De enda som möjligen kan vinna något på att du får göra om jobbet om tio år är väl byggarna :)
Sen tror jag inte man ska lita på beräkningskvaliteten hos snickare och grävare, det är allt som oftast inte snubbarna med högst mattebetyg i klassen som hamnade i grävmaskinerna.

Man får väl hoppas att det inte är så cyniskt dock men jag har märkt att många "råd" man får av hantverkare och byggare har mer med vad de kan prestera, vad de vill göra eller vad de tjänar mest på. Kan de sälja in något de snabbt och lätt kan bli klara med och göra bra vinst så gör de det, lika väl som att bankrådgivaren bara råder dig att investera i det han tjänar mest på... De är säljare i första hand.
 
  • Gilla
chrd och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De enda som möjligen kan vinna något på att du får göra om jobbet om tio år är väl byggarna :)
Sen tror jag inte man ska lita på beräkningskvaliteten hos snickare och grävare, det är allt som oftast inte snubbarna med högst mattebetyg i klassen som hamnade i grävmaskinerna.

Man får väl hoppas att det inte är så cyniskt dock men jag har märkt att många "råd" man får av hantverkare och byggare har mer med vad de kan prestera, vad de vill göra eller vad de tjänar mest på. Kan de sälja in något de snabbt och lätt kan bli klara med och göra bra vinst så gör de det, lika väl som att bankrådgivaren bara råder dig att investera i det han tjänar mest på... De är säljare i första hand.

Jo självklart är det väl så!
Jag har alltid varit sån att jag valt det bästa och ” dyraste” men inser väl att man inte kan göra så med allt utan man måste se till vad man använder det till och så vidare..

Självklart vill man ha ett isolerat garage med uppvärmning året runt. Frågan är om det är ekonomiskt hållbart och värt det ..

Jag menar vad är det jag inte kan göra i ett garage med oisolerad platta? Ligga på golvet och skruva? Det kanske inte ändå ha ha.. nej men skämt å sido..

Det är torrt , isolerade väggar o tak. Vad är det hemska i att inte isolera plattan? :)
 
Tomture61
J Jabinski skrev:
Jo självklart är det väl så!
Jag har alltid varit sån att jag valt det bästa och ” dyraste” men inser väl att man inte kan göra så med allt utan man måste se till vad man använder det till och så vidare..

Självklart vill man ha ett isolerat garage med uppvärmning året runt. Frågan är om det är ekonomiskt hållbart och värt det ..

Jag menar vad är det jag inte kan göra i ett garage med oisolerad platta? Ligga på golvet och skruva? Det kanske inte ändå ha ha.. nej men skämt å sido..

Det är torrt , isolerade väggar o tak. Vad är det hemska i att inte isolera plattan? :)
Om du kallställer din byggnad allt som oftast så håller din betong platta samma temp som i luften i byggnaden .
Mycket energi åtgår för att få upp temp i garaget .
Ställs plattan på marken utan isolering så kyler marken hela tiden och marken har en STOR volym .

Detta kanske är som valet mellan elelement som är billiga att köpa men dyra att driva . En luftvärmepump är dyr initialt men 3-4 ggr billigare att driva .
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tänk även på att du kan få problem med tjällyftning om din mark är dålig om du väljer att inte isolera
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är det så farligt dyrt med ett par skivor cellplast? när jag byggde mitt dubbelgarage så var isoleringen i plattan typ 5% av den totala kostnaden.
Vi byggde vårt med form men det är 20cm cellplast, undre lagret slutar 15cm från yttre kanten och lager nr2 30cm för en bra kantbalk.

Det är så klart olönsamt att isolera ett garage man aldrig ska värma upp men då är det väl bättre att skippa det i väggarna, det går ju att göra 5 år framåt i tiden om man skulle ändra sig.

Jag har 20 grader i vårt garage, de går att använda ett garage till så mycket mer än att ställe bilen i
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Är det så farligt dyrt med ett par skivor cellplast? när jag byggde mitt dubbelgarage så var isoleringen i plattan typ 5% av den totala kostnaden.
Vi byggde vårt med form men det är 20cm cellplast, undre lagret slutar 15cm från yttre kanten och lager nr2 30cm för en bra kantbalk.

Det är så klart olönsamt att isolera ett garage man aldrig ska värma upp men då är det väl bättre att skippa det i väggarna, det går ju att göra 5 år framåt i tiden om man skulle ändra sig.

Jag har 20 grader i vårt garage, de går att använda ett garage till så mycket mer än att ställe bilen i
Det är inte bara cellplasten. Tror de sa 25-30 000kr dyrare med L element o isolering . Kanske fickpengar för någon men för mig med två små kids är det rätt mkt pengar!
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk även på att du kan få problem med tjällyftning om din mark är dålig om du väljer att inte isolera
Det är ju faktiskt ett bra argument! Då hjälper det inte hur djupt man gräver ? Man måste ha isolering då kanske..
 
Sälj en bil, så får du loss pengarna =)
 
T TypRätt skrev:
Sälj en bil, så får du loss pengarna =)

;)
 
J Jabinski skrev:
Jo självklart är det väl så!
Jag har alltid varit sån att jag valt det bästa och ” dyraste” men inser väl att man inte kan göra så med allt utan man måste se till vad man använder det till och så vidare..

Självklart vill man ha ett isolerat garage med uppvärmning året runt. Frågan är om det är ekonomiskt hållbart och värt det ..

Jag menar vad är det jag inte kan göra i ett garage med oisolerad platta? Ligga på golvet och skruva? Det kanske inte ändå ha ha.. nej men skämt å sido..

Det är torrt , isolerade väggar o tak. Vad är det hemska i att inte isolera plattan? :)
Plattan kyler och ska du ändå isolera både väggar och tak så förstår jag inte alls varför man inte "gör det ordentligt" och isolerar plattan också. Då hade jag hellre isolerat plattan och väntat med att isolera väggarna till året därpå om det är en riktigt tight ekonomisk situation just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Plattan kyler och ska du ändå isolera både väggar och tak så förstår jag inte alls varför man inte "gör det ordentligt" och isolerar plattan också. Då hade jag hellre isolerat plattan och väntat med att isolera väggarna till året därpå om det är en riktigt tight ekonomisk situation just nu.
Ja jag förstår. Väntar på offert på isolerad
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.