Vi ska kakla in en spegel i badrummet. Är det någon som vet om de skär till speglar hos glasmästerier, eller vart vänder man sig? Nån som kan rekommendera ett bra ställe i Göteborg eller Jönköping (vi bor i Gbg, men bygger i Jönköping).
 
Hemmakatten
Jo, det är glasmästerier man vänder sig till. Be gärna om prisuppgift från flera, det kan skilja ganska mycket i pris. Fråga också vad de anser om hur tjock spegel bör varaoch om de anser att den bör vara härdad, detta är beroende på storlek. En annan bra sak kan vara att se till att de även monterar spegeln (limmar fast den eller hur man nu gör). Framförallt om det är en stor spegel s¨å kan det löna sig, risken för att spegeln går sönder vid leverans eller montering står ju då glasmästeriet för.
 
Så här gjorde jag:

Kakla klart.
Gör en mall av masonit så man ser att spegeln verkligen kommer passa.
Ta med masoniten till glasmästaren.
Betala 70kr för spegelglaset
Montera spegeln med mjukfog.
 
Hemmakatten
MathiasS skrev:
Betala 70kr för spegelglaset.
70 kronor!! Var hittar man den glasmästaren? Är beredd att åka ganska många mil i Sthlms-området för det priset. Letar just nu efter rökfärgat spegelglas, iofs ganska stort, i måtten 2430x650mm. Priset jag fått hitills (bara en av fyra glasmästerier har svarat, verkar inte vara så stort intresse) har varit LÅÅÅÅNGT ifrån 70 kr.
 
Hemmakatten skrev:
70 kronor!! Var hittar man den glasmästaren? Är beredd att åka ganska många mil i Sthlms-området för det priset. Letar just nu efter rökfärgat spegelglas, iofs ganska stort, i måtten 2430x650mm. Priset jag fått hitills (bara en av fyra glasmästerier har svarat, verkar inte vara så stort intresse) har varit LÅÅÅÅNGT ifrån 70 kr.
Ok, priset kanske var några tior till men det beror nog mer på att det rörde sig om en rätt liten bit, typ 25x70cm.

I Älvsjö industriområde ligger det en gasmästare, kolla med dom. Jag tror dock inte att dom har anmärkningsvärt låga priser.
 
Jag köpte en spegel i måtten 195x35 cm och betalade 300 till glasmästaren.
 
... för det kostar oss ca 800,- för en spegel som är 200 x 40...
 
  • Gilla
Maccej
  • Laddar…
Spegelglas är dyrt men kan dom ta av spillbitar så blir det billigare samt att alla kanske inte lämnar kvitto...

Vad ni än gör så tänk på fogarna mellan kakeplattorna!
Det gjorde inte förra ägaren av vårt hus som kaklat in speglar.
Det sitter en kapad kakelbit under varje spegel pga. att dom missat på höjden... ;)
 
  • le008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska jag påpeka för kakelsättaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.