Krilleman Krilleman skrev:
Konstigt att du inte är helt säker! :thinking::p
Vad är det för konstigt med det? Om bilen vore köpt ett kvartal senare hade den haft högre skatt, politik är trubbigt och jag är verkligen inte säker att alla fordon bär sina egna kostnader.

Om man vill ha större rättvisa måste man väl införa km skatt eller lägga skatt avsedd för vägar på den energi fordonet förbrukar oavsett om det är egenproducerad solel eller köpt bränsle.

[bild]
 
M Markarbetaren skrev:
Så en elbil som tappar 70,000kr i rabatt kan man höja ytterligare utan att det märks på försäljningen? Var det därför bilfirmorna hade öppet till 24 när bonusen togs bort?
Bilfirmorna hade öppet för att kunderna fick panik och ville köpa bilar innan bidraget försvann. Det var inte säljarnas val.
 
useless useless skrev:
Bilfirmorna hade öppet för att kunderna fick panik och ville köpa bilar innan bidraget försvann. Det var inte säljarnas val.
Klart de ville ha öppet annars hade de ju stängt 18:00 som vanligt. De såg ju chansen att sälja kanske en månadsförsäljning eller mer på några timmar. Så skälet att de var öppet var nog knappast att de tyckte synd om sina blivande kunder.
 
Eller så hade ingen panik, utan båda parter såg bara en bra affär komma.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Enligt en bekant som jobbar på VW sålde de under under den dagen 40% av den förväntade årsförsäljningen av id4or.
 
  • Gilla
  • Wow
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Ja det måste varit once in a lifetime för bilhandlarna. Antar att de inte behövde bjuda på några vinterdäck eller annan extrautrustning för att få affärerna att gå i hamn. En del kunder lär nog ångra sig då det nog varit en del överilade beslut som tagits.
 
fahlis fahlis skrev:
Valfläsk ska man inte smaka på – det har en sur eftersmak, oavsett vem som är kocken.
Fast hade man lite koll på politiken fattade man att den skulle ryka direkt om högern vann. De har alltid varit emot elbilsbonusen
 
Excel Excel skrev:
Bra att bonusen dras in, ser inte poängen med skattebetalare ska finansiera dyra teslor åt de som förmodlignen har gott ställt.
Fast bonusen för bilar över 700.000 försvann innan valet. Nu blir tyvärr ''billiga'' elbilar 2000kr dyrare/mån att leasa och kanske 1500 mer i lån.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Det enda diverse bonusar och andra ekonomiska stimulanser resulterar i är att priset till slutkund ökar. Sverige har Europas högsta priser på nya elbilar. Nu när bonusen är borta kommer priserna att sjunka till "normala" nivåer.

Var det någon bilhandlare som sa till kunderna i måndags att dom skulle avvakta eftersom priserna ändå kommer att gå ner när bonusen är borta?
 
Z Zlatje skrev:
Fast hade man lite koll på politiken fattade man att den skulle ryka direkt om högern vann. De har alltid varit emot elbilsbonusen
Då var det nog få som hade lite koll. Min uppfattning är att såväl potentiella köpare som säljare blev överraskade av snabbheten i förändringen.
 
MaxHugo
R Rkarlsson skrev:
Vill man rädda klimatet så bör man flytta till sitt arbete och inte ens ha en bil. Alltså om man tror att man gör så mycket för klimatet för att man köper en bil.
Hade jag skaffat elbil pga klimatet så hade jag övervägt att köpa ett boende så jag kunnat ta mig till arbetet utan bil och klara mig utan bil helt.
Men nu tänker inte jag så.

Håller med dig till 100%.

Att försöka vara lite ironiskt och lätt skämtsam via text kan lätt bli fel :rofl:
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Håller med dig till 100%.

Att försöka vara lite ironiskt och lätt skämtsam via text kan lätt bli fel :rofl:
:D
Jag är iallafall duktig på att sortera och har det städat och fint runt mig. Köper dåligt med mängder av kläder, dock skor brukar gå åt något per år.

Kollade på en ny id3 för skojs skull. Den var fan inte så dyr, och tyvärr har väl skeppet gått och att köpa en ny bensin känns bara lönlöst även av den "billigaste"

Sen cyklar jag faktiskt med, det är miljövänligt, men inte helt 100 mot klimatet.
 
M
L lbgu skrev:
Ja det måste varit once in a lifetime för bilhandlarna. Antar att de inte behövde bjuda på några vinterdäck eller annan extrautrustning för att få affärerna att gå i hamn. En del kunder lär nog ångra sig då det nog varit en del överilade beslut som tagits.
Kul för dom som får ett brev om att bonuspengarna är slut när bilen ska levereras :sweat:
 
M
useless useless skrev:
Bilfirmorna hade öppet för att kunderna fick panik och ville köpa bilar innan bidraget försvann. Det var inte säljarnas val.
Och jag kan tänka mig att privatköpare inte springer ned dörrarna hos bilfirmorna för en ny elbil närmsta tiden..
 
M
M Markarbetaren skrev:
Kul för dom som får ett brev om att bonuspengarna är slut när bilen ska levereras :sweat:
Eller 6månader efter leveransen när bonusen skall betalas ut....
Blir en lärdom om att lita på politiker, var ju en del som blev snuvade på bidrag för solceller för några år sedan.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.