Hej,

Jag renoverar en vindslokal som hittills fungerat som kontor. Jag planerar att bygga om lokalen till lägenhet.

Tidigare har lokalen haft ett tunt innertak under takbjälkarna samt 7-8 cm stenulls-isolering. Därovanför har det bara funnits ett tomt utrymme, ända upp till taket som bestått av pärlspånt, takpapp och plåtak, inget annat.

Nu har jag tagit upp innertaket för att utnyttja hela den möjliga takhöjden när jag bygger om till bostad. Detta innebär att jag kommer att ha ett snedtak och att takbjälkarna lämnas synliga. Jag planerar att isolera och täcka hela snedtaket med gipsskivor.

Min fråga är följande: Hur mycket isolering måste jag använda? En arkitektvän som hjälpt mig lite, säger att då det inte varit speciellt kallt i lokalen tidigare, så behöver jag inte tänka på att isolera så mycket mer än vad som tidigare varit, dvs 7-8 centimeter + luftspalt. Byggaren jag anlitar verkar tycka att det är lite i underkant, men säger att det är upp till mig, eftersom jag ju inte frusit i lokalen tidigare.

Jag har inte mycket erfarenhet av bygge och tycker det är lite svårt att bestämma vad som är bäst. Några tips?

/Alex
 
Jag skall tillägga att detta är i ett före detta hyreshus som omvandlats till bostadsrätter. Det finns alltså lägenheter under min lokal och värmekostnaderna ligger inbakade i månadsavgiften. Det är alltså inte jag själv som vinner på sparade energikostander utan föreningen.
 
7-8 centimeter verkar väldigt lite och för en amatör känns det verkligen som man skulle vilja öka på med mer, all information man kommer åt rekommenderar iallafall mer isolering. Lite underligt dock att varken arkitektvännen eller byggaren reagerar mer på det, så det kanske inte är så ovanligt. Hur är förutsättningarna för att öka på med mer isolering? Blir det för trångt på vinden då?
Vi isolerar vår vind för tillfället och där kommer vi att få ca 19cm isolering vilket jag tyckte innan var lite i underkant men eftersom vi inte har alltför mycket utrymme så fick vi nöja oss med det. Vi använder nyare isolering med högre isoleringsvärde och inte den "vanliga" isoleringen som normalt finns hemma hos bygghandlarna.
 
Nja, saken är väl den att ju mer jag isolerar, desto mer minskar jag ytan som får räknas som bostadsyta, då ju snetaket kommer längre ned. Man får ju räkna bostadsytan från och med en viss takhöjd, kommer inte ihåg exakt vilken just nu, och sedan får man lägga till 60 cm från den punkten där det är snedtak om jag minns rätt.

Nu kommer vi att lägga lite mer isolering än 7-8cm, men dock inte så mycket som 19 cm. (skall kolla exakt). Min arkitektvän menar att jag redan förbättrar lokalens isolering mot vad den varit tidigare och då det inte var kallt i lokalen tidigare, kommer det inte att vara det nu heller. Men som sagt jag är en amatör och blir lite orolig när olika folk tycker olika saker... Jag kommer inte att göra något av jobbet själv, utan har yrkesfolk som gör det åt mig.
 
  • Gilla
Hidalgomustang
  • Laddar…
Jag bygger ut vårt hus och jag isolerar då den gamla delen med 70 mm utvändigt (utanpå den befintliga väggen). På den nya delen isolerar jag både ytterväggar och tak med 240 mm (170 + 70).
 
Nu har jag pratat med byggaren. Vi isolerar med 140 mm och det är vad han själv isolerat med i sin villa, som ju är betydligt större än min 1:a...

Dessutom är det ju dubbelt så mycket isolering som tidigare, samt nytt material (det gamla var 50 år...), så jag tror det skall vara tillräckligt i alla fall. Om inte annat så märker jag väl det i vinter...

Hur man än ser det, så har jag ju nu i alla fall förbättrat isoleringen överlag vilket borde innebära att energispillet minskar för hela huset...
 
Har precis fått min vind på övervåningen sprutisolerad med termo nånting( cellulosatyp) både i snedtak samt vind, har ca 25cm i snedtak å ca 40cm på plantaket, väldigt smidigt tyckte jag eftersom det är så snävt om plats, var bara ca 10-15cm spån innan så man får ju hoppas nya isoleringen kommer till sin rätt när vi flyttar dit :)


Beror väl på vart man bor med, lär ju inte behövas lika mycket isolering i Malmö som i Kiruna ex.vis, men eftersom ca 25% av värmeförlusterna kilar igenom taket så är det ju där man bör ha mer isolering i 1a hand som även betalar sig snabbast vad jag har läst å förstått :) men tycker 14cm låter i underkant för att vara takisolering, har för mig att 250mm är standard i nybyggnader i VÄGGAR numer.

Med förutom ångspärr så kan ju vindskiva/ vinduk / vindpapp förhindra ett allt för stort kallras, lite sent att säga nu kanske :)

Du får se till att elen tillkommer på hyran se´n om du tänkt hyra ut lgh ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.