Jag funderar på att installera en lvvp som komplement till pelletspanna. Jag undrar om någon vet om det går att koppla in vp:n direkt på värmeslingan och skifta mellan pannan och vp:n med växelventiler beroende på vilket man vill använda. Varmvattnet tillverkas med pannan. Det har vp n inte med att göra alls.
 
J Josth skrev:
Du kan använda NIBE och alternativet "prioriterad tillsats" så sköts det automatiskt när man startar pelletspannan så den blir varm: [länk]
Helt klart en lösning att kika på.
 
Vi satte vår lvvp i serie med olje/elpannan.
Fast kondencering.
Då går pannan in om Lvvp skulle sluta gå.
 
E EdvardA skrev:
Vi satte vår lvvp i serie med olje/elpannan.
Fast kondencering.
Då går pannan in om Lvvp skulle sluta gå.
Min tanke är att vp ska mata direkt till radiatorkretsen och inte gå vi pannan alls.
Min panna har vvxl för varmvattnet.
Meningen är att stänga radiatorkretsen från pannan när vp går. Tappvarmvatten görs i pannan men den behöver ju bara gå ett fåtal ggr /:dygn för att hålla tempen på vattnet.
 
E EdvardA skrev:
Vi satte vår lvvp i serie med olje/elpannan.
Fast kondencering.
Då går pannan in om Lvvp skulle sluta gå.
Min tanke är att skifta mellan dom beroende på vilket som är lönsammast för stunden.
 
G Guzzen1 skrev:
Min tanke är att skifta mellan dom beroende på vilket som är lönsammast för stunden.
Men får du lönsamhet i det om du ändå måste elda i pelletspannan varje dygn för varmvatten? Då finns det väl en uppenbar risk att du gör av med mer energi än nödvändigt?
Varför inte installera en tekniktank med slingor i som du kan köra både pelletspannan och LVVPn mot? Då kan du ju köra den värmekälla som är mest fördelaktig för både uppvärmning och varmvatten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men får du lönsamhet i det om du ändå måste elda i pelletspannan varje dygn för varmvatten? Då finns det väl en uppenbar risk att du gör av med mer energi än nödvändigt?
Varför inte installera en tekniktank med slingor i som du kan köra både pelletspannan och LVVPn mot? Då kan du ju köra den värmekälla som är mest fördelaktig för både uppvärmning och varmvatten.
Jag är tveksam till att flytta vatten från pannan till en tank. Jag misstänker att det blir en del förluster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.