Hej!

Jag håller på att planera en liten köksrenovering i ett 60-talshus. Några överskåp ska tas bort, och bland annat ovanför spisen. I nuläget sitter där en inbyggd köksfläkt i överskåpet, och så svänger imkanalen av åt vänster in i en liten låda, och försvinner genom väggen.

När vi sedan sätter vår nya vägghängda köksfläkt så vill vi ju ha den rostfria kåpan/skorstenen hela vägen upp till taket. Tänker jag rätt när jag då planerar att klippa hål i den (vänster sida högst upp) för att ge plats åt röret åt vänster, och sätta en renslucka i böjen (bakom den rosfria kåpan)? Sedan får vi ju antingen bygga in kanalen som går längs taket i någon träkonstruktion, eller skaffa en matchande skorstensförlängare och skarva på mot den redan befintliga. Med sistnämnda lösning blir det ett rostfritt "L" - dvs kåpa från fläkten och uppåt, och sedan en 90-graders sväng åt vänster längs med innertaket och till innervägg. Isolering osv får jag ju läsa på om så att det hanteras enligt rekommendationer även om det inte handlar om en nyinstallation.

Är det någon annan som haft att göra med något liknande och löst det på annat sätt?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det jag har sett andra göra är att bygga in röret längs taket med gipsskivor som målas i samma färg som taket. Man har ibland gjort inbyggnaden längs taket åt båda hållen för att få det symmetriskt.

Angående renslucka se:
[länk]
[länk]
[länk]
Tack! Det lär bli fler frågor. Det här var säkert den minst komplicerade av en lång rad som är på gång.

Det kan ju vara klokt att bygga en liten låda då, ja, och att dra ut den åt båda håll. På ena sidan kommer vi att ha överskåp, så det blir nog bara en halvmeter eller så åt det hållet. Nackdelen är väl möjligen att man i så fall försämrar åtkomst till renslucka - för den vill man väl ha nära kröken?
 
Får kanalen plats i innertaket?
 
BirgitS
A az.joakim skrev:
Tack! Det lär bli fler frågor. Det här var säkert den minst komplicerade av en lång rad som är på gång.

Det kan ju vara klokt att bygga en liten låda då, ja, och att dra ut den åt båda håll. På ena sidan kommer vi att ha överskåp, så det blir nog bara en halvmeter eller så åt det hållet. Nackdelen är väl möjligen att man i så fall försämrar åtkomst till renslucka - för den vill man väl ha nära kröken?
Det är ju meningen att man i rensluckan ska kunna stoppa in något att rensa med i den horisontella delen så luckan behöver i och för sig inte vara nära kröken.
 
A Antemoo skrev:
Får kanalen plats i innertaket?
Det vet jag inte ännu. Vi kommer dra igång om lite drygt en månad, har inte flyttat in ännu, men jag vill försöka göra så små ingrepp som möjligt, och hålla nere svårighetsgraden lite.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju meningen att man i rensluckan ska kunna stoppa in något att rensa med i den horisontella delen så luckan behöver i och för sig inte vara nära kröken.
Nej, det är klart, men om den hamnar på den horisontella delen så blir den inbyggd, och för att komma åt den delen så får den ju hamna nära den horisontella, men på den vertikala antar jag!
 
BirgitS
Det är nog bäst att du hör med ansvarig sotare så att det blir som de vill ha det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog bäst att du hör med ansvarig sotare så att det blir som de vill ha det.
Ja, jag för väl kolla det. Dock inget krav på att sotare ska kolla imkanaler nuförtiden som jag förstått det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag behövde göra en liten sväng på kanalen då röret inte kom ut rakt ovanför spisen.
Plåtslagaren fick göra den horisontella lådan mellan fläkt och tak som döljer svängen.
Nån dag blir det infällda spottar på undersidan lådan.

/Höghus

Vit köksfläkt, kakel, träpanel, skåpsluckor, minimalistiskt och rent köksinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
az.joakim
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag behövde göra en liten sväng på kanalen då röret inte kom ut rakt ovanför spisen.
Plåtslagaren fick göra den horisontella lådan mellan fläkt och tak som döljer svängen.
Nån dag blir det infällda spottar på undersidan lådan.

/Höghus

[bild]
Ja, men det där är ju en tänkbar lösning, helt klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.