Hallå!

Har en fråga till forumets färgexperter!

Ska måla om väggarna i badrummet och funderar på om det är möjligt att blanda i lite vanlig väggfärg för att få en annan nyans, samtidigt som jag till stor del behåller våtrumsfärgens egenskaper.

Tanken är att blanda vit våtrumsfärg med mörkblå vanlig väggfärg. Målet är slippa få kritvita väggar och istället få en ljusblå ton, samtidigt som jag slipper att åka till en färghandel och betala dyrt för en specialblandad våtrumsfärg. Tänkte köra 90% vit våtrumsfärg och 10% mörkblå vanlig väggfärg. Kommer detta fungera eller tappar våtrumsfärgen helt sina fuktskyddande egenskaper? Har läst att "Det som särskiljer våtrumsfärg från vanlig färg är tillsättningen av mögelhämmande ämnen." Om detta stämmer kanske det funkar att endast ha 90% av färgen som innehåller mögelhämmande ämnen?
 
Claes Sörmland
Troligen går det utmärkt i och med att båda färgtyperna bygger på akrylatsuspensioner. Men problemet är att du kommer aldrig hitta någon som kan garantera slutresultatet och dess hållbarhet över tid. Så det blir en chansning.
 
STORT TACK för svaret Claes!

Ja, alltså det känns ju som att jag borde få ett ganska bra skydd med denna häxblandning :) Kommer ha duschkabin som antagligen skyddar väggarna ganska bra från fukt. I alla fall mer än om det var duschdraperi eller liknande. Taket kommer jag absolut inte göra något undantag för, där blir det 100-procentig våtrumsfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.