Hej,
Tibber säger sig sälja "el till inköpspris", vilket är ett svårtolkat pris. Marginalen säger de finns i månadsavgiften på 39 öre samt marginal på prylar de säljer
Med Tibber betalar man timpriset på NordPool + inköpskostnader men på hemsidan sägs inte mer vad för ytterligare inköpskostnader som ingår.

I detta påslag borde ingå: Handelskostnader på elbörsen, mot Svenska kraftnät, kostnader för prognosobalans, lite för elcertifikat och ev. ursprungsmärkning samt moms. När jag igår fick avisering om de låga priserna i natt säger Tibber att priset är 10,7 öre/kWh, när NordPools pris var noll samma timme. Här får man alltså en indikation på att påslaget är närmare 11 öre/kWh inkl moms. Jag har för tre veckor sedan bett Tibber förklara vad som ingår i påslaget men ännu inte fått svar.

Jag noterade för några veckor sedan när jag och två vänner tittade i våra respektive tibber-appar att vi hade olika priser på samma timme, trots samma elområde. Inga stora variationer, 1 öre upp och ner, men ändå märkligt att inköpspriset skulle vara olika för två liknande timavräknade kunder med timpris.

Har någon annan fått svar på hur Tibber sätter sitt påslag?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Återkoppla gärna vad du får för svar från Tibber! Deras avtalsvillkor (https://tibber.com/se/villkor/elavtalsvillkor) säger:

Elpriset inkluderar kostnader för el, elcertifikat, ursprungsmärkning, avgifter till Svenska Kraftnät och eSett, handelskostnader och kreditkostnad.
https://tibber.com/se/elpriser kallas de tillkommande 8,62 öre (exkl moms) för Skatter och avgifter.

Hur mycket varje del av detta rör sig om i ören har jag däremot tyvärr inte koll på. Men posta gärna dina siffror i tråden på https://www.byggahus.se/forum/threads/jaemfoerelsepriser-timavtal.473298/ så kan vi se hur det står sig mot andra elhandelsbolag.
 
  • Gilla
Villa i Spånga och 1 till
  • Laddar…
Wigert Wigert skrev:
Jag noterade för några veckor sedan när jag och två vänner tittade i våra respektive tibber-appar att vi hade olika priser på samma timme, trots samma elområde. Inga stora variationer, 1 öre upp och ner, men ändå märkligt att inköpspriset skulle vara olika för två liknande timavräknade kunder med timpris.
Det råkar inte vara så att någon av er har fått Tibber via upphandling hos Kundkraft? Då får man under avtalsperioden inte standardpriset, utan ett specifikt fast prispåslag för den upphandlingen.
 
Nej inte via Kundkraft
 
Attitudeswe
Kreditkostnad kan ju vara lite vad man vill. SMS lån från ägarbolaget med 20% dagsränta t.ex...
 
Attitudeswe
Så här motiverar Tibber sitt höga påslag:
E-post om elavgifter; diskussion av kostnader och påslag; avsändare "Ida from Tibber".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det måste ju vara hiskeligt många "mindre delar" om de "två alla största delarna" summerar till drygt 1 öre och totalen är 8,62 öre..
Det kan nog vara värt en uppföljning kan jag tycka..
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 6 till
  • Laddar…
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Så här motiverar Tibber sitt höga påslag:
Hur kan "drygt ett öre" + "en mindre del" + "ännu mindre delar" = 8,62 öre?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är ett skrivfel (eller missuppfattning från kundtjänst sida av vad de fått för info internt). En rimlig tolkning tycker jag är att det skulle stå "De övriga delarna utgör tillsammans drygt 1 öre" eller något liknande. För det hon sedan säger är ju att ursprungsgarantierna är det som styr påslaget till största del, och det stämmer ju också bra med att andra bolag som har dyrare ursprungsgarantier har större påslag, och stämmer bra med att det är nu när ursprungsgarantierna blivit dyrare som också inköpskostnaderna ökat kraftigt.

Men det går ju enkelt att be om ett förtydligande.
 
C
M Mikael 81 skrev:
Men det går ju enkelt att be om ett förtydligande.
Ja, jag fattar inte hur svårt det skall vara att bara räkna upp dem?

Ursprungsgarantier X öre
Balanskraftavgift X öre
Förbrukningsavgift X öre
Effektreservavgift X öre
Avgift till Nordpool X öre
Avgift till eSett X öre
Elcertifikat X öre

En joker i leken här skulle kunna vara profilrisken, dvs. de extrakostnader som uppstår om elhandlaren inte träffat rätt med sin förbrukningsprognos på dagen-före-marknaden(?)
Har aldrig sett någon elhandlare prata om den kostnaden så jag har förutsatt att den är försumbar. Men kanske inte?
 
C cpalm skrev:
En joker i leken här skulle kunna vara profilrisken, dvs. de extrakostnader som uppstår om elhandlaren inte träffat rätt med sin förbrukningsprognos på dagen-före-marknaden(?)
Har aldrig sett någon elhandlare prata om den kostnaden så jag har förutsatt att den är försumbar. Men kanske inte?
Ja, det funderar jag också på. Det pratas ju om det (https://www.montelnews.com/se/news/1364201/kostnader-fr-balanshanteringen-kar), och det verkar vara ett problem, men jag har inte sett siffror på vad det handlar om i kWh-kostnad respektive genomslag på totalkostnaden för kunden.
 
  • Gilla
Wigert
  • Laddar…
Ett exempel på skillnader kan man se på olika avgifter hos ett par av "jättarna" som finns på elskling. Elområde 3 och 10 000 kWh lagt som referens
Energileverantörens kampanjprissida med timkostnad och prisspecifikation för el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elprisdetaljer från Vattenfall, kampanj, timpris, påslag, rabatter, moms, totalpris i öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
M marieed2 skrev:
Ett exempel på skillnader kan man se på olika avgifter hos ett par av "jättarna" som finns på elskling.
Utmärkt översikt, och klickar man upp motsvarande för många andra framgår det att bolagen "dribblar" lite med hur de rubricerar kostnaderna. På elpriskollen kan man se hur de olika bolagen fördelar kostnaderna mellan fast och rörligt och det sklijer en hel del.
Jämför man med Tibbers pris "utan påslag" så har man i stället ganska högt inköpspåslag så totala priset hamnar i närheten av Vattenfalls pris. Telges timpris som varit på tapeten saknas tyvärr hos Elskling vad jag kan se men enligt elpriskollen tycks de ha ett fast påslag på 4 öre samt rörligt påslag på 11,82 öre.
 
C
A alfista skrev:
På elpriskollen kan man se hur de olika bolagen fördelar kostnaderna mellan fast och rörligt och det sklijer en hel del.
Ja, så har det "alltid" varit och det är därför du behöver skriva in din årsförbrukning i sökningen.
Lågförbrukare tjänar på en låg årsavgift, och högförbrukare på ett lågt kWh-påslag.
 
M marieed2 skrev:
Ett exempel på skillnader kan man se på olika avgifter hos ett par av "jättarna" som finns på elskling. Elområde 3 och 10 000 kWh lagt som referens
[bild][bild]
Problemet med de siffrorna är att det finns en del elbolag som inte har något redovisat inköpspåslag alls. Vilket starkt får mig att ifrågasätta om datan är korrekt och jämförbar. Kruxet med just timprisjämförelser är ju att det krävs tillgång till en enskild kunds timdata och faktura och därefter en kontrollräkning mot månadens timpriser på Nordpool för att kunna jämföra vilka tillkommande kostnader som egentligen finns på fakturan och om det som står på Elskling och Elpriskollen stämmer. Men vi har en sådan tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/jaemfoerelsepriser-timavtal.473298/
 
  • Gilla
Erik.O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.