1 eller 2

  • Antal röster
    8
Har två alternativ för bänk och skåp i det lilla rummet som både känns bra, kan inte riktigt bestämma mig. Vilken variant hade ni valt?

Alternativ 1
Arbetsbänk längs med kortsida.
Schematisk ritning av ett rum med möbler, fönster, dörr och darttavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett inrett garage med cyklar, soffområde, arbetsbänk och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isometrisk 3D-skiss av ett litet kontorsrum med möbler, fönster och grön matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2
Bänk längst med långsida.
(Ungefär 1 meter "korridor" mellan högskåp och bänk i mitten)
Färgrik planritning av ett rum med möbler, darttavla och fönsterrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett modernt hus med öppen planlösning, kök, vardagsrum, och cyklar inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-renderad bild av ett minimalistiskt möblerat rum med bord, stolar och bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser fördelar med båda.
Lång bänk vill man ha som i alt 2.
Man vill oxå ha en ände/hörn på en bänk som du får i alt 1.
Men har bänken långt in i rummet som alt 1 är inte bra.
I alt 2 kan man dessutom bearbeta nått riktigt långt genom att det sticker ut genom ytterdörren, i alt 1 blir det ju väldigt begränsat.
Så jag säger alt 2 med lång bänk.
 
Vad har du för hobbys?

Dvs vad kommer du att greja med där inne?
 
Isakare Isakare skrev:
Ser fördelar med båda.
Lång bänk vill man ha som i alt 2.
Man vill oxå ha en ände/hörn på en bänk som du får i alt 1.
Men har bänken långt in i rummet som alt 1 är inte bra.
I alt 2 kan man dessutom bearbeta nått riktigt långt genom att det sticker ut genom ytterdörren, i alt 1 blir det ju väldigt begränsat.
Så jag säger alt 2 med lång bänk.
Tack för kloka kommentarer, att kunna använda ytterdörren för att faktiskt kunna få in ännu längre saker skulle nog kunna vara användbart ibland. :)

En annan fördel med alternativ 2 är möjligen att det faktiskt går att bygga ut med ännu mer förvaring eller någon maskin på respektive sida om högskåpet. Känns lite knepigare att få in mer saker i alternativ 1.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har du för hobbys?

Dvs vad kommer du att greja med där inne?
Vanligt hempuleri :giggle:, typ laga en brödrost, bygga ihop en hylla, fixa med barnens cyklar / mopeder, lättare meck med bilen (ingen "V8 på bänken", möjligen byta bromsbelägg etc).
 
Tycker ni att det är viktigt att kunna sitta vid bänken i era garage? Dvs ha ett hål mellan underskåpen så att man kan få in benen och en högre stol? Jag kan se att jag oftast skulle vilja stå men om man t.ex. ska finlira, löda eller nått så kanske man vill sitta?
 
P Peter321 skrev:
Tack för kloka kommentarer, att kunna använda ytterdörren för att faktiskt kunna få in ännu längre saker skulle nog kunna vara användbart ibland. :)

En annan fördel med alternativ 2 är möjligen att det faktiskt går att bygga ut med ännu mer förvaring eller någon maskin på respektive sida om högskåpet. Känns lite knepigare att få in mer saker i alternativ 1.


Vanligt hempuleri :giggle:, typ laga en brödrost, bygga ihop en hylla, fixa med barnens cyklar / mopeder, lättare meck med bilen (ingen "V8 på bänken", möjligen byta bromsbelägg etc).
Skulle du gå med alternativ 1 kan du ju alltid göra en lucka in till garaget för längre saker
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
K
Tycker det inte spelar roll hur stor bänk man har. Blir ändå fullt med prylar på den sen står man där och grejar på en liten ruta någonstans där man lyckats knuffa undan lite grejer.
Men skulle köra alternativ 2
 
  • Gilla
  • Haha
MrBoes och 2 till
  • Laddar…
En relaterad fråga till detta - hur gör man med eluttagen? Har vanliga jordade uttag vid golvet men vill ju helst ha uppe vid bänken eller på väggen ovanför bänken.

Typ någon sån här lösning som jag kopplar i väggen och gör själv?
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...esign-with-usb-ports-2m-12000a/1016391.13732/

https://www.amazon.se/AE-1337-infällbar-grenuttag-kabellängd-Schukokabel/dp/B07Q2CKYC8/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

Eller utanpåliggande eluttag uppe på väggen som elektriker drar från befintligt uttag/dosa? Optimalt hade ju varit kanske 4 uttag, två på respektive sida om bänken. För att ladda batterier, koppla i bluetooth-högtalare, såg, lampa etc.
 
Unikt namn
Jag skulle gödslat med uttag om möjligheten fanns, man kan väl aldrig ha för många?
4vägsuttag ovanför bänkhöjd under varje skåp. Tex https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-fyrvags
Ett tvåvägs vid dörren mellan garage och innerrum, ett under fönstret längst in och ett i benutrymmet vid långbänken.

Glöm inte uttag utomhus om det inte redan är inplanerat.

Ett dubbeluttag i ett av väggskåpen så man kan ladda batterierna utan att bänkytan kluddas ner.

Hål i bänken blir en skräpfälla och ett hinder. En lös mackapär är en nödlösning i brist på ett vanliga uttag.
3D-modell av en lägenhet med kök, vardagsrum, cykel, möbler och dörrar; enkel, färgglad interiördesignskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Tycker ni att det är viktigt att kunna sitta vid bänken i era garage? Dvs ha ett hål mellan underskåpen så att man kan få in benen och en högre stol? Jag kan se att jag oftast skulle vilja stå men om man t.ex. ska finlira, löda eller nått så kanske man vill sitta?
Har ett sånt ”hål”, perfekt för soptunna och dammsugare!
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Håller med om eluttag inne i skåp eller på yta avsedd för batteriladdare. Det är en av de bästa valen hos mig :)

PS
Vad kör du för program för dina ritningar?
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Håller med om eluttag inne i skåp eller på yta avsedd för batteriladdare. Det är en av de bästa valen hos mig :)

PS
Vad kör du för program för dina ritningar?
Använder Sketchup, gratis om man kör i webbläsaren. :D

https://www.sketchup.com/
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.