Hej allihopa! vi har byggt nytt hus i sekelskiftesstil , o nu har jag dragit på detta för länge.... jag behöver köpa belysning till fasaden, i gammal engelsk stil. ni vet den klassiska krussidulllampan , bifogar en bild.

jag har ju sett att det finns för typ under tusenlappen, är det rena skräpet? eller är det "lika bra som nått annat"?

när jag googlat o hittat riktigt fina grejer så ligger dom på ca 4-5000 styck.....

detta hade inte vart ett jätteproblem om det inte var så att huset är rätt stort o jag behöver 14 stycken, sen tillkommer till lite övriga byggnader framigenom, är det nån som känner till nått ställe med bra kvalitet till ett hyffsat pris? samma sak med gatlampor... skulle behöva 13-14 (minst )stycken gammaldags parkbelysning,o ha efter en grusväg men vill inte köpa 2 m höga skruttar i aluminium. men inte heller köpa från England för 12,000 kr st. Nån som har någon bra ide eller kanske känner en importör eller nån som har ett gjuteri :)
 
  • Två svarta, väggmonterade lyktor utanför ett hus med vit träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
A AdamA skrev:
jag har ju sett att det finns för typ under tusenlappen, är det rena skräpet? eller är det "lika bra som nått annat"?
Ja, det är skräp.
Bilden där är väl Kulturjern, det skulle jag vilja påstå är "riktiga" grejor. Du har även Stilhem och JOM/Järn i Offentlig Miljö. Men smakar det så kostar det, tyvärr.

Köpte ett par stallyktor härom året på Kulturlampan.se. Var inte jätteimponerad av utförandet, men det var åtminstone riktiga material. Kanske en okej kompromiss om man inte är superkräsen.
Går också att importera så klart. Har för mig att jag kom fram till att det fanns väldigt mycket till synes fina gjutjärnslyktor från Belgien(?) Så fastna inte på de vanliga engelskspråkiga sajterna.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Ja junket som är billigt är rena rapplet och sitter ofta inte rakt eller snyggt. Sedan undrar jag om du verkligen ska ha mer än en på var sida om huvudentrén och en bredvid eventuella andra dörrar. Känns inte så tidsriktigt att ha sådana strösslade längsmed fasaden mellan fönster.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C
C cpalm skrev:
Köpte ett par stallyktor härom året på Kulturlampan.se.
Vid närmare eftertanke var det nog förresten så att jag kom fram till att det var Kulturjerns lyktor jag ville ha och jag hittade dem till "bra" pris på Kulturlampan.se. Det är till synes exakt samma lampor. Men jag var som sagt inte jätteimponerad av utförandet.
 
14st låter mycket även på ett större hus. Det lär inte se tidstypiskt ut. Två vid huvudentrén och en per dörr i övrigt skulle nog se vettigt ut. Beroende på hur höga krav man har så går det säkerligen att hitta rimliga lampor till rimliga pris. Bara man skippar de absolut billigaste.

De på bilden skulle nog se klart bättre ut med en annan lampa.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Det behöver nog enl mig vara den mängden , huset har många ytterhörn, eller hur jag ska beskriva det, mitt ute i skogen, kolsvart runtom,

tack för svaren! Nu ficka jag lite o fundera på

huset är 25 m brett
 
Låt det vara mörkt i skogen.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Hej! Vi har byggt liknande hus, och hittade en gubbe i en by där vi har vår sommarstuga, Järlåsa, som gör lampor för hand i sin plåtverkstad. Tror han har en hemsida, lykttillverkarn.com. Jag tycker det är superkvalitet, känns gediget och vackert. De är dessutom billiga, han är lite speciell han som har det och vill inte höja priserna. Han gör dock bara några få olika modeller och det är bara dem man kan beställa. Vi köpte typ 12-14 lampor till vårt hus också, gick på några tusenlappar totalt.
 
  • Gilla
Agorazo och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Låt det vara mörkt i skogen.
Tack! underbart .Då var ju problemet löst :ok:
 
B Bällstabygget skrev:
Hej! Vi har byggt liknande hus, och hittade en gubbe i en by där vi har vår sommarstuga, Järlåsa, som gör lampor för hand i sin plåtverkstad. Tror han har en hemsida, lykttillverkarn.com. Jag tycker det är superkvalitet, känns gediget och vackert. De är dessutom billiga, han är lite speciell han som har det och vill inte höja priserna. Han gör dock bara några få olika modeller och det är bara dem man kan beställa. Vi köpte typ 12-14 lampor till vårt hus också, gick på några tusenlappar totalt.

TACK!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.