Köpte ett hus med utanpåliggande el i köket. Nu när jag vill göra en uppfräschning av köksluckorna ser jag att kabeln på väggen är dragen in till fläkten över köksstommen. Det går sedan ytterligare en kabel från uttaget vid fläkten till uttaget vid spisen. Blir ju inte snyggt att sprutlackera allt och sedan bara måla delar av kabeln.

Undrar om det ens är möjligt att lägga rör i väggen istället? Behöver jag montera ner delar av köksstommen då antagligen? Vad kan detta kosta om vi hyr in en elektriker? Antar att vi kommer behöva måla om hela väggen också. Suck

Vad har ni för råd.
 
  • Ett vardagsrum på kvällen med spegling i fönstret, krukväxter, och en vägglampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit köksskåp med förvaringsburkar, ventilationsrör och en behållare med grovsalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mojo89 Mojo89 skrev:
Köpte ett hus med utanpåliggande el i köket. Nu när jag vill göra en uppfräschning av köksluckorna ser jag att kabeln på väggen är dragen in till fläkten över köksstommen. Det går sedan ytterligare en kabel från uttaget vid fläkten till uttaget vid spisen. Blir ju inte snyggt att sprutlackera allt och sedan bara måla delar av kabeln.

Undrar om det ens är möjligt att lägga rör i väggen istället? Behöver jag montera ner delar av köksstommen då antagligen? Vad kan detta kosta om vi hyr in en elektriker? Antar att vi kommer behöva måla om hela väggen också. Suck

Vad har ni för råd.
Om du strutlackerar luckorna så blir det väl ingen färg på kabeln? Eller tänker du strutlackera insidan av skåpsstommen också?
 
T Tompafix skrev:
Om du strutlackerar luckorna så blir det väl ingen färg på kabeln? Eller tänker du strutlackera insidan av skåpsstommen också?
ja, vissa av täckskivorna behöver målas på plats. Tänker att hyllan där kabeln går behöver målas då så att det inte blir nyansskillnader?
 
Ja det går att lägga rör i väggen. Storleken på det jobbet beror på väggens uppbyggnad och priset därefter. Kabeln på väggen målas/taptseras ofta som övriga väggen. Kabeln i skåpet kommer du ju aldrig se när skåpsluckorna är stängda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, jag är osäker vad det är för vägg eftersom det är en yttervägg mot vårt uterum. Så det kanske är ett större projekt än om det bara var en vanlig innervägg.

Kabeln i skåpet gör inget. Det är där den korsar vid hyllan (som ska målas) som är problemet. Egentligen hade jag hellre haft en skåpslucka istället för en öppen hylla där men det går ju inte heller pga kabeln.
 
Mojo89 Mojo89 skrev:
Ok, jag är osäker vad det är för vägg eftersom det är en yttervägg mot vårt uterum. Så det kanske är ett större projekt än om det bara var en vanlig innervägg.

Kabeln i skåpet gör inget. Det är där den korsar vid hyllan (som ska målas) som är problemet. Egentligen hade jag hellre haft en skåpslucka istället för en öppen hylla där men det går ju inte heller pga kabeln.
Aha nu fattar jag problemet :rofl:
Man kan jacka ur en bit ur stommen och trycka in kabeln lite så att det går att stänga en lucka.
 
  • Gilla
Mojo89 och 3 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Aha nu fattar jag problemet :rofl:
Man kan jacka ur en bit ur stommen och trycka in kabeln lite så att det går att stänga en lucka.
Jag hade gjort precis så som Tompafix säger, jacka ur lite i skåpet ovantill så kan du trycka upp kabeln och fäst den där och montera en lucka på stommen.
Sen hade jag bytt ut doslocket där kablarna kommer ut ifrån väggen också till ett som är förhöjt där man kan dra ut två olika kablar åt två olika håll. Men det är mest för att det ser ut som att det inte sitter jäms med väggen å det skulle störa mig personligen.
 
Redigerat:
Sen är det tveksamt att installationen är gjord av en elektriker...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Aha nu fattar jag problemet :rofl:
Man kan jacka ur en bit ur stommen och trycka in kabeln lite så att det går att stänga en lucka.
Att jacka ur skåpet låter som en bra mycket billigare lösning! Den ska jag klura vidare på. Tack för tipset. Jag kan leva med elen som den är idag på väggen (även om det är fult) men om jag kan dölja mer av kabeln bakom en kökslucka gör jag hellre det. Då blir det inget problem med ommålningen heller.
 
Fairlane
Ett sätt att dölja kabeln mer är att klamra fast den lite snyggt. Ok, precis.lila mycket syns, men klamrar man den rakt efter någon linje så sticker det inte ut lika mycket som nu.
 
T Tompafix skrev:
Sen är det tveksamt att installationen är gjord av en elektriker...
Varför tror du det? Dvs vad kan avslöja om det var fackmannamässigt eller inte? Jag förstår att detta var den billiga lösningen, då den inte var så vacker men trodde ändå den var fackmannamässig. Jag kan nada om sånt här.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ett sätt att dölja kabeln mer är att klamra fast den lite snyggt. Ok, precis.lila mycket syns, men klamrar man den rakt efter någon linje så sticker det inte ut lika mycket som nu.
Den följer ju taket och fönsterlisten nu? Kan man göra på ett annat sätt? Eller du tänker kabeln inne i fläktsåpet?
 
Fairlane
Mojo89 Mojo89 skrev:
Den följer ju taket och fönsterlisten nu? Kan man göra på ett annat sätt? Eller du tänker kabeln inne i fläktsåpet?
Tänkte på kabeln i skåpet.
 
  • Gilla
Mojo89
  • Laddar…
Fairlane
Mojo89 Mojo89 skrev:
Varför tror du det? Dvs vad kan avslöja om det var fackmannamässigt eller inte? Jag förstår att detta var den billiga lösningen, då den inte var så vacker men trodde ändå den var fackmannamässig. Jag kan nada om sånt här.
Om jag förstår det rätt så är det ett uttag vid fläkten. Därifrån är det en kabel dragen till ett nytt uttag. Den kabeln ska klamras, vilket en elektriker gjort.
 
  • Gilla
Mojo89
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag förstår det rätt så är det ett uttag vid fläkten. Därifrån är det en kabel dragen till ett nytt uttag. Den kabeln ska klamras, vilket en elektriker gjort.
Just precis. Inga klammer i skåp, felaktigt doslock. Även hur kablarna är böjda på väggen är slarvigt utfört ( vilket iofs vissa elektriker också kan slarva med.)
 
  • Gilla
Mojo89 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.