Detta gäller Månads abonnemanget dvs inte deras timpris:

I reklamen för Dala elfond säger de att ”ett förvaltat elpris vinner i längden”. Ganska tydligt budskap från dem.

Sedan ett år tillbaka har de slagit det generella rörliga månadspriset och de brukade stolt visa en graf på deras hemsida på en jämförelse mellan deras förvaltade månadspris vs generella SE3 priset.

Smart kan man ju tycka med att låta ”proffs” upphandla långa och korta elkontakt och snyggt att de har lyckats så bra….MEN….i oktober var deras pris 212 öre per kilowattimme. Ganska dubbelt så dyrt som det generella rörliga SE3 priset.

Då man inte har någon som helst inblick i upphandlingarna som dessa ”proffs” gör så undrar man ju om de är så smarta och hur det kommer se ut kommande månader.

hur tänker ni andra kring detta?
 
Tja... vad har du senaste året räknat med för elpris i oktober 2022?

Nu vet jag inte hur detaljerna i upplägget ser ut mer än att det är en viss del rörligt och en viss del som terminssäkras. För mig är poängen med upplägget att få en viss terminssäkring och därmed utjämning utan problemet med ett fastprisavtal som är oerhört känsligt för prisläget just vid omteckningstillfället.

Så länge de köper terminerna på terminsmarknaden så är ju priset på dessa trots allt det aktuella marknadspriset vid det tillfället.

Men någon annan kanske har mer inblick?
 
D.v.s man ska väl inte se det som att man försöker överlista systemet genom att förvaltarna på något sätt ska vara smarta nog att slå marknadsprissättningen - utan snarare bara ett sätt att jämna ut prisvariationerna mot en kostnad som blir lägre i ett paketerat format, än vad det hade blivit att själv prissäkra på motsvarande sätt.
 
M Mikael 81 skrev:
D.v.s man ska väl inte se det som att man försöker överlista systemet genom att förvaltarna på något sätt ska vara smarta nog att slå marknadsprissättningen - utan snarare bara ett sätt att jämna ut prisvariationerna mot en kostnad som blir lägre i ett paketerat format, än vad det hade blivit att själv prissäkra på motsvarande sätt.
Jag har nog räknat med dryga 2kr om jag skall vara ärlig så jag känner mig inte så bitter då det är jämnheten som kanske är det intressanta vilket du också påpekar….men det känns lite som de har valt att övervikt på ”långa” terminer för man helt enkelt trott på det scenariot dvs elpriserna kommer vara mycket höga i vinter, men att de blev helt tvärtom på elmarknaden…detta kan ju vända med kung Bores approach, vi får nog indikationer på detta reda kommande torsdag här i SE3 om väderleksprognosen blir verklighet.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Är mkt tveksam till dala elfond bor i SE2 och fick 180 öre per Kw har alltid tidigare kört rörligt och betalat som mest 85 öre under en månad vet att jag inte skall gnälla med tanke på era priser i SE3&4 men att betala dubbelt så mkt i oktober som var en "lågpris" månad känns mkt konstigt
Skall bli mkt spännande att följa
 
B Bladmurn skrev:
Är mkt tveksam till dala elfond bor i SE2 och fick 180 öre per Kw har alltid tidigare kört rörligt och betalat som mest 85 öre under en månad vet att jag inte skall gnälla med tanke på era priser i SE3&4 men att betala dubbelt så mkt i oktober som var en "lågpris" månad känns mkt konstigt
Skall bli mkt spännande att följa
Ja det skall bli spännande, jag tänker också att den ”stora” diffen under oktober kan vara en indikation på att de säkrat mer till fasta priser och färre timpriser. Dock är jag lite oroad över deras meddelande för några veckor sedan då de varnade för att priserna kan nå 4kr (SE3) under vintermånaderna, då undrar jag till vilka priser de egentligen bundit…om man leker med tanken att de har 50/50 i bundna och rörliga så tyder oktobers dalafond pris på 2,12kr (SE3) medan det rörliga var ca 1kr på att deras bundna pris är ca 3kr vilket då lätt kan stiga till 4kr med en rörlig del på höga nivåer. Vi får hoppas jag har totalfel i mina farhågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.