Vad skulle det kunna kosta en möbelsnickare att göra en sådan här stol?
 
  • RolfBenz_7700.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen inte billigare än om du köper en rolf benz originalstol?
 
Hmm, det borde ju normalt vara så, men de priser jag hittar när jag kollar runt på nätet och pratar med återförsäljare i Sverige är ju hiskeliga, 1300 Euro/stol ... Skulle inte en finsnickare kunna tillverka en liknande stol (OBS! Inte en exakt kopia) för under 5 000, eller är det ett önsketänkande!?
 
Du behöver anlita både en snickare och en tapetserare. Skulle du ha en enda stol eller en hel grupp? Stolen ser ut att vara gjord in nåt böjträ. Det innebär att man måste göra mallar och formar.
Har du färdiga ritningar på stolen eller ska den konstrueras först?
En stol handlar om en 5000-10000 + kostnader för formarna + kostnader för ritningarna/konstruktionen. Ska du ha flera kan du ju slå ut startkostnaderna på dem.
 
Det skulle handla om 6 stolar och grundritningar skulle min bror som är arkitekt kunna ordna.
 
Men jag förstår inte ... varför inte fixa en egendesignad stol istället, när du ändå är igång? Måste vara väldigt mycket kreativare än att fixa ett plagiat? Utgå från en befintlig skön stol och plocka måtten för bekväm sits & ryggstöd och gör något nytt. Inte lätt, visserligen, men bra mycket mer spännande. Men jag tror i vilket fall som helst inte att du kommer billigare undan med egentillverkat och med de kostnader andersmc framhållit.
 
Hmmm, det börjar bli sent nu ;) Egendesignad stol, det är ju som ett arkitektritat hus ... och det är ju bra och spännande, jag bor ju själv i ett :). Problemet är fortfarande att 5 000 - 10 000 för en stol är mycket pengar ...

Tre alternativ således: (1) hitta en existerande, liknande stol som är signifikant billigare än originalet på bilden - separat stolsjakt pågår i annan tråd, (2) börja spara/prioritera för att ha råd att köpa originalet, (3) skapa någonting unikt - väldigt lockande alternativ - och vi har ju kontakter med några riktigt bra finsnickare, faktiskt.

Nu går jag och lägger mig och sover på saken och drömmer om alternativ (3)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.