Hej.
Är det någon som vet vad det här är ? Har jobbat länge i branschen men har aldrig sett det här! Vad är det för något ?

Isoleringsmaterial, troligen mineralull, i lager med synliga fibrer och dammpartiklar, närbild, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trasiga, överlagrade, isolerande byggplattor utomhus på natten; skadade, mögelskadade, med gräsmark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av trä med svampangrepp eller röta, visar nedbrytning och textur, troligen i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla, slitna betongplattor över gräs, skapar ojämn trappa med synliga sprickor och mönster. Nedfallna löv synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon typ av pressad träfiber ?
 
P
Jag har inte varit länge i branschen, så det här är bara en gissning. Linisolering? Om du googlar på det, tycker du att det är likt?
 
P maggan77 skrev:
Jag har inte varit länge i branschen, så det här är bara en gissning. Linisolering? Om du googlar på det, tycker du att det är likt?
Jag tänkte det med först, men det ser ut som det är lite fibrer i det när man bryter isär det.
 
Davidbagare
Jag har också varit i branschen länge och det ser ut som linisolering.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag har också varit i branschen länge och det ser ut som linisolering.
okej va skönt att höra, finns det någon liknande isolering som det är asbest i?
 
Davidbagare
Kan du berätta lite mer om vart du hittat denna isolering? Årgång på hus och vart de suttit.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan du berätta lite mer om vart du hittat denna isolering? Årgång på hus och vart de suttit.
I en yttervägg i ett hus som är byggt mellan 1960-1970
 
Davidbagare
E Jiiimmy skrev:
I en yttervägg i ett hus som är byggt mellan 1960-1970
Det är ju jättesvårt att säga om det är asbest eller inte, men jag tror inte att det är asbest i denna isolering, men rådet är att använda mask (speciellt om det dammar) när ni river. Och känner ni er osäkra så skicka in prov för analys.
 
Tycker det ser ut som hårda stenullskivor typ. Används inte sånt vid prefab betongelement och sånt? Är alltså som hård pressad vanlig isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.