Jag planerar vårat garagebygge.
45-50 m2 och oisolerad platta.
Vi ska dock isolera väggar och tak. Vi ska inte ha någon direkt uppvärmning dock kanske en luft luft i framtiden .

känner mig förvirrad ang uppvärmning, kondens, ångspärr , plast mm.

självklart VILL jag ha isolerad platta men är glad att jag kan bygga ett garage med väggar , tak o platta efter 12 år i huset.

Hur ska man tänka? Hur resonerar ni? Vad prioriterade ni med erat garage?
Är det ok med min lösning? Oisolerad platta men väggar o tak isolerat..
 
Jag skulle absolut isolera plattan om så bara med 100mm. Det är omöjligt att göra i efterhand utan att riva. Alla annan isolering kan du komplettera med om du inte har råd just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Tomture61
En oisolerad betongplatta är nog (y) på sommaren :cool:
Men den kyler duktigt på vintern också .
Så har du gott om el ......
Har 2 dm cellplast under min , är nog inte fel med 3 dm ;)

Vad ska garaget användas till ?
Uppvärmt på den kalla delen av året ?
 
  • Gilla
Snoken673
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En oisolerad betongplatta är nog (y) på sommaren :cool:
Men den kyler duktigt på vintern också .
Så har du gott om el ......
Har 2 dm cellplast under min , är nog inte fel med 3 dm ;)


Vad ska garaget användas till ?
Uppvärmt på den kalla delen av året ?


Hej!
Det ska användas till bilarna samt verktygsförvqring mm .
 
@
J Jabinski skrev:
Jag planerar vårat garagebygge.
45-50 m2 och oisolerad platta.
Vi ska dock isolera väggar och tak. Vi ska inte ha någon direkt uppvärmning dock kanske en luft luft i framtiden .

känner mig förvirrad ang uppvärmning, kondens, ångspärr , plast mm.

självklart VILL jag ha isolerad platta men är glad att jag kan bygga ett garage med väggar , tak o platta efter 12 år i huset.

Hur ska man tänka? Hur resonerar ni? Vad prioriterade ni med erat garage?
Är det ok med min lösning? Oisolerad platta men väggar o tak isolerat..
Kan väl ha en viss betydelse också var i landet du bor...och om det ska vara uppvärmning eller inte...
 
@ @ndreas skrev:
Kan väl ha en viss betydelse också var i landet du bor...och om det ska vara uppvärmning eller inte...

Kronobergslän. Småland.
Det kan hända i framtiden att jag sätter luft luft men inte från början.
 
J Jabinski skrev:
Jag planerar vårat garagebygge.
45-50 m2 och oisolerad platta.
Vi ska dock isolera väggar och tak. Vi ska inte ha någon direkt uppvärmning dock kanske en luft luft i framtiden .

känner mig förvirrad ang uppvärmning, kondens, ångspärr , plast mm.

självklart VILL jag ha isolerad platta men är glad att jag kan bygga ett garage med väggar , tak o platta efter 12 år i huset.

Hur ska man tänka? Hur resonerar ni? Vad prioriterade ni med erat garage?
Är det ok med min lösning? Oisolerad platta men väggar o tak isolerat..
Verkar litet märkligt att bygga nytt i dessa tider utan att isolera. Isolering är det absolut billigaste sättet att ”värma” på, och billigt att lägga dit när man bygger, otroligt dyrt i efterhand.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Givetvis ska det ligga isolering under plattan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
När man ändå fixar under plattan med duk och kapilärbrytande skickt så är ju 100-200mm isolering ingen kostnad -det är ju extremt jobbigt att ändra sig i framtiden...
Jag har ett helt hus utan kapilärbrytande och isolering och är väl inte helt nöjd med det...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
J Jabinski skrev:
Hej!
Det ska användas till bilarna samt verktygsförvqring mm .
Antar att du inte vill att varken verktyg eller bilar rostar .
Du bör hålla minst + 16 gr , bra ventilation och möjligtvis en avfuktare .
Skaffa en hygrometer så du kan hålla koll på luftfuktigheten .
BTW , en bil som används dagligdags trivs bäst i en carport , kallt men regntätt
Inte in o ut i värme / kyla .
Verktyg rostar däremot i ett kallt garage .
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett garage med oisolerad platta och svär varenda dag jag är där p.g.a. rostande verktyg. Hade jag byggt nytt idag och haft begränsad budget vore nog det absolut sista jag skulle spara in på vara isolering under plattan. Inget annat (annat än tätt tak och väggar) är viktigare iom att det inte går att komplettera med efteråt. Riktigt dumsnålt att bygga en oisolerad platta till ett garage.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K
Jag har ett välventilerat garage med 20 cm isolering under plattan 95 i väggar men inget i tak (papp på 22mm råspont). Nog rostar verktyg ändå.
 
  • Gilla
Jeanpaul111
  • Laddar…
Tomture61
K Kallebo skrev:
Jag har ett välventilerat garage med 20 cm isolering under plattan 95 i väggar men inget i tak (papp på 22mm råspont). Nog rostar verktyg ändå.
Verktyg rostar pga hög luftfuktighet ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
Tomture61 Tomture61 skrev:
Verktyg rostar pga hög luftfuktighet ;)
Absolut, men ska man inte ha garaget uppvärmt spelar väl egentligen inte plattans isolering någon roll? Eller menar du att det blir fuktigare med platta utan isolering?
 
  • Gilla
Sewen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
K Kallebo skrev:
Absolut, men ska man inte ha garaget uppvärmt spelar väl egentligen inte plattans isolering någon roll? Eller menar du att det blir fuktigare med platta utan isolering?
Japp , betong släpper igenom markfukt . Ett lager makadam och cellplast släpper igenom mycket mycket mindre fukt .
Men för att bota en byggnad från fukt , värme - ventilation och ev. en avfuktare .

Men att skippa isoleringen under betongplattan är enbart dumsnålt , vem vet hur byggnaden ska användas i framtiden .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.