Jag går i köptankar gällande en trädgårdstraktor. Egentligen är det nog overkill till min gräsmatta på 1200kvm men då det finns fler ju användningsområden för traktorn. Samtidigt har robotgräsklippare blivit väldigt dyra vilket fått mig att överväga ett köp.

Jag kommer som sagt använda den till gräsklippning, snöplogning samt att harva en stora grusplan. Eventuellt kommer jag även köpa till en kärra för att underlätta vid trädgårdsarbeten. Jag har ca 100m till allmän väg vilket är vad jag kommer behöva ploga med traktorn.

Efter att ha avfärdat Stiga Estate (verkar vara rena skiten) så fastnade jag för Cub Cadet Lt1. Det verkar vara en trevlig traktor som är rimligt prissatt. Någon som sitter på erfarenheter hur det funkar att ploga med en trädgårdstraktor i den effektklassen (ca 11hk)? Hur är greppet med snökedjor? Andra erfarenheter gällande Cub Cadet?

Finns det något mer märke eller modell som jag bör överväga? John Deere verkar bra men är lite för dyra.
 
Jag tror inte att du kan ploga med en sådan.
Jag har en Toro groundmaster 117 som är starkare och tyngre, men jag tror inte att den skulle klara en snöplog. Då är en fyrhjuling med fyrhjulsdrift och diffspärr lämpligare. Däremot klarar klipparen att dra släp bra och med snöslunga funkar snöröjning. Men en tvåhjulsdriven maskin med differential driver inte tillräckligt för en plog.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att du kan ploga med en sådan.
Jag har en Toro groundmaster 117 som är starkare och tyngre, men jag tror inte att den skulle klara en snöplog. Då är en fyrhjuling med fyrhjulsdrift och diffspärr lämpligare. Däremot klarar klipparen att dra släp bra och med snöslunga funkar snöröjning. Men en tvåhjulsdriven maskin med differential driver inte tillräckligt för en plog.
Jag förstår vad du menar. Dessa traktorer säljs med plogkit bestående av plogblad på drygt en meter samt snökedjor. Hur det funkar i verkligheten är ju dock en annan femma.
 
Jag är skeptisk till att det funkar särskilt bra. Visst på lätt snö funkar det säkert. Men det är ju inte främst då man vill ha maskinel hjälp.
 
galento
Tror inte snöplogning skulle funka nåt vidare med en trädgårdstraktor. Har kört en hel del gräsklippning med Partner och Jhon Deere men tycker själv inte att Deere,n var så mycket bättre än Partnern.
 
Ja, det kan vara så att jag får ge upp tanken att kunna ploga med den. Känns inte som det är någon idé att skaffa en halvdan lösning som fungerar som sämst när man behöver den som mest.

Men vad ska man ha istället för att fixa snön? Jag bor i södra Sverige så det känns jäkligt trist att behöva köpa en snöslunga för att använda den några få timmar vartannat år. Fyrhjuling är för dyrt och för mycket leksak för min smak.
 
Är det mindre än en decimeter snö så går det att ploga med trädgårdstraktor så länge man ser till att behålla greppet och kan ställa bladet så att man blir av med snön. Ska man ge sig på mer blir det jobbigt.
 
ullberg
Vi har en fyrhjulsdriven stiga park på landet som det ingick en plog till, detta gav vi upp ganska snabbt, måste vara väldigt lite / lätt (ej blöt) snö för att det ska funka med de gräsdäck som sitter på. Man kan ju köpa hjulvikter och snökedjor som säkert hjälper men utan det var det ingen större framgång.

Vi struntade i att köpa fler vikter och kedjor men när jag sprang på en slunga till den billigt köpte jag den, funkar ok men har också problem med greppet även om slungans tyngd hjälper en del och numer kör vi med en ”vanlig” (gå efter) snöslunga istället…

/U
 
Med min gilson trädgårdstraktor från 1976 går det utmärkt att ploga! Borde kanske vikta ner lite till iofs. Men den väger kanske mer än en modern?
Funderar ibland på vad man ska ha när den ger upp, men så funkar den ytterligare några år i taget efter rep.
Röd trädgårdstraktor med snöblad, täckt av snö, vinterlandskap med träd och rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fällebyggarn
  • Laddar…
S swirve skrev:
Med min gilson trädgårdstraktor från 1976 går det utmärkt att ploga! Borde kanske vikta ner lite till iofs. Men den väger kanske mer än en modern?
Funderar ibland på vad man ska ha när den ger upp, men så funkar den ytterligare några år i taget efter rep.
[bild]
Snyggt! Om jag kollat rätt så väger din traktor nästan 350kg så det kan säkert varen en anledning till att du får bra fäste. Den Cub Cadet jag kollat på väger ca 190kg så det är en rejäl skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.