Jag har Telge Energi och de bytte inte till timpris när jag fick ny elmätaren förra året. Jag fick rapporter per timme, men priset sattes på månadsbasis (det såg rätt lustigt ut då jag fick samma pris alla timmar på månaden, men särredovisade timmar). När jag sedan aktiverade timdebitering så ändrades priset per timme också.
 
H Hampus55 skrev:
Fick ett mail av vattenfall idag och där har dem ändrat mitt rörliga baserat på månadsgenomsnittet till timpris utan att jag själv begärt det. Är det fler som fått mail av dem? Ni som har rörligt med månadsgenomsnittet alltså?
Tack för denna information!

Jag har också fått mailet och kan se att de gjort ändringen från och med fakturan för oktober 2022. Jag har gjort ett medvetet val av rörligt elpris hos Vattenfall med vissa rabatter genom att teckna genom Elskling. Mitt avtal gäller under 12 månader från och med den 1 augusti 2022.

Timpris kostar mig ett antal ören mer per kilowattimme jämfört med det rörliga pris jag har avtal om. Jag upplever ingen nytta för min del med ett timprisavtal idag till min årliga förbrukning i intervallet 20 000 - 25 000 kwh.

Jag har bestridit fakturan via Vattenfalls reklamationstjänst och varit tydlig med att den inte kommer att betalas innan de löst denna underligt uppkomna situation.
 
  • Gilla
nogren och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
pocarlen pocarlen skrev:
Tack för denna information!

Jag har också fått mailet och kan se att de gjort ändringen från och med fakturan för oktober 2022. Jag har gjort ett medvetet val av rörligt elpris hos Vattenfall med vissa rabatter genom att teckna genom Elskling. Mitt avtal gäller under 12 månader från och med den 1 augusti 2022.

Timpris kostar mig ett antal ören mer per kilowattimme jämfört med det rörliga pris jag har avtal om. Jag upplever ingen nytta för min del med ett timprisavtal idag till min årliga förbrukning i intervallet 20 000 - 25 000 kwh.

Jag har bestridit fakturan via Vattenfalls reklamationstjänst och varit tydlig med att den inte kommer att betalas innan de löst denna underligt uppkomna situation.
Bra där , håller tummarna för dig (y)(y)(y)
 
pocarlen pocarlen skrev:
Tack för denna information!

Jag har också fått mailet och kan se att de gjort ändringen från och med fakturan för oktober 2022. Jag har gjort ett medvetet val av rörligt elpris hos Vattenfall med vissa rabatter genom att teckna genom Elskling. Mitt avtal gäller under 12 månader från och med den 1 augusti 2022.

Timpris kostar mig ett antal ören mer per kilowattimme jämfört med det rörliga pris jag har avtal om. Jag upplever ingen nytta för min del med ett timprisavtal idag till min årliga förbrukning i intervallet 20 000 - 25 000 kwh.

Jag har bestridit fakturan via Vattenfalls reklamationstjänst och varit tydlig med att den inte kommer att betalas innan de löst denna underligt uppkomna situation.
Hehe, kämpa broder! Först kommer en påminnelse eller kanske inkassokrav direkt och sedan får du förmodligen en stämningsansökan i brevlådan om du bestrider inkassot! Kommer bli din dyraste elräkning hittills!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
pocarlen pocarlen skrev:
Tack för denna information!

Jag har också fått mailet och kan se att de gjort ändringen från och med fakturan för oktober 2022. Jag har gjort ett medvetet val av rörligt elpris hos Vattenfall med vissa rabatter genom att teckna genom Elskling. Mitt avtal gäller under 12 månader från och med den 1 augusti 2022.

Timpris kostar mig ett antal ören mer per kilowattimme jämfört med det rörliga pris jag har avtal om. Jag upplever ingen nytta för min del med ett timprisavtal idag till min årliga förbrukning i intervallet 20 000 - 25 000 kwh.

Jag har bestridit fakturan via Vattenfalls reklamationstjänst och varit tydlig med att den inte kommer att betalas innan de löst denna underligt uppkomna situation.
Har du kollat i dina avtalsvillkor så att du inte har en liknande skrivning som i https://www.vattenfall.se/media/kundservice/privat/avtalsvillkor/vattenfalls-avtalsvillkor-el.pdf

10. Särskilda villkor för Rörligt elpris
10a. Elpris: Elpriset består av Vattenfalls kostnader för inköp av el, Vattenfalls fasta elcertifikatsavgift, Vattenfalls fasta påslag i öre/kWh och en fast avgift.

För anläggningar med timmätt förbrukning avser Vattenfalls kostna- der för inköp av el det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Kundens timvisa energiförbrukning med tillägg för balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett.

För övriga anläggningar avser Vattenfalls kostnader för inköp av el
det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Vattenfalls anskaffade energivolym för leverans till anläggningar med schablonavräknad förbrukning i samma elområde timme för timme, ba- lanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett.
Poängen är alltså att både timpris och månadspris ingår i det som Vattenfall kallar Rörligt elpris.
 
M Mikael 81 skrev:
Har du kollat i dina avtalsvillkor så att du inte har en liknande skrivning som i [länk]



Poängen är alltså att både timpris och månadspris ingår i det som Vattenfall kallar Rörligt elpris.
Jag ser att de skriver så i de villkor de har på hemsidan.

Jag tecknade detta via Elskling från och med augusti. Jag fick ingen information om detta avtalsvillkor då när jag tecknade rörligt avtal. Jag kollade också så att första fakturan var korrekt.

Mätare för timpris har jag haft sedan 2018 (tror jag) men för det mesta har jag haft rörlig el utan timpris. Jag förstår inte hur det sista mätarbytet är relevant för timprisvillkoret i mitt fall. I sådana fall borde det ha varit så redan vid första fakturan.

Jag känner att jag har fog för att bestrida fakturan vilket jag gjort.










Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hehe, kämpa broder! Först kommer en påminnelse eller kanske inkassokrav direkt och sedan får du förmodligen en stämningsansökan i brevlådan om du bestrider inkassot! Kommer bli din dyraste elräkning hittills!
 
pocarlen pocarlen skrev:
Jag ser att de skriver så i de villkor de har på hemsidan.

Jag tecknade detta via Elskling från och med augusti. Jag fick ingen information om detta avtalsvillkor då när jag tecknade rörligt avtal. Jag kollade också så att första fakturan var korrekt.

Mätare för timpris har jag haft sedan 2018 (tror jag) men för det mesta har jag haft rörlig el utan timpris. Jag förstår inte hur det sista mätarbytet är relevant för timprisvillkoret i mitt fall. I sådana fall borde det ha varit så redan vid första fakturan.

Jag känner att jag har fog för att bestrida fakturan vilket jag gjort.
Ja om du inte fått information om avtalsvillkoren så låter det ju märkligt. Mätarbytet i sig ska det inte hänga på. Återkoppla gärna hur det går när du fått tag på Vattenfall. :)
 
H Hampus55 skrev:
Fick ett mail av vattenfall idag och där har dem ändrat mitt rörliga baserat på månadsgenomsnittet till timpris utan att jag själv begärt det. Är det fler som fått mail av dem? Ni som har rörligt med månadsgenomsnittet alltså?
Lägg upp mailet så vi alla får läsa det. Jag har rörligt elpris beräknat på månadsgenomsnittet, Och det har aldrig varit något tal från vattenfall om att omvandla detta till timpris. Du måste ha fått något om bakfoten. Har du nyligen flyttat?
 
pocarlen pocarlen skrev:
Jag ser att de skriver så i de villkor de har på hemsidan.

Jag tecknade detta via Elskling från och med augusti. Jag fick ingen information om detta avtalsvillkor då när jag tecknade rörligt avtal. Jag kollade också så att första fakturan var korrekt.

Mätare för timpris har jag haft sedan 2018 (tror jag) men för det mesta har jag haft rörlig el utan timpris. Jag förstår inte hur det sista mätarbytet är relevant för timprisvillkoret i mitt fall. I sådana fall borde det ha varit så redan vid första fakturan.

Jag känner att jag har fog för att bestrida fakturan vilket jag gjort.
Hur mycket mer har du fått betala tack vare att du fått timpris ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket mer har du fått betala tack vare att du fått timpris ?
3 till 4 öre mer per kwh för oktober, Elområde 2..
 
pocarlen pocarlen skrev:
3 till 4 öre mer per kwh för oktober, Elområde 2..
Då kan du inte bestrida hela fakturan, betala det som du anser är korrekt annars kommer du åka på däng i tingsrätten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då kan du inte bestrida hela fakturan, betala det som du anser är korrekt annars kommer du åka på däng i tingsrätten.
Det gäller att betala ostridigt belopp för att klara sig, då måste den som skickat fakturan förklara sig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
pocarlen pocarlen skrev:
3 till 4 öre mer per kwh för oktober, Elområde 2..
Vad blir det i kronor?
 
Magnus E K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad blir det i kronor?
0,03 till 0,04 kr.
 
  • Haha
Mikael 81
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det gäller att betala ostridigt belopp för att klara sig, då måste den som skickat fakturan förklara sig.
Det ska jag göra när/om de meddelar mig "rätt" pris per kwh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.