Hej!
Jag planerar att bygga garage till våren.
Nu till den ständiga frågan… ångspärr eller inte?

oisolerad platta, men ska isolera väggar och tak. Kommer ej att ha någon värme på regelbundet utan kanske då och då vid tex målning eller andra arbeten

vad hade ni gjort?

Min tanke var att köra råspont direkt på takstolarna. Sedan hitta något sätt att bygga egna vindavdelare för takfoten. Sen isolera ovanpå råsponten.

Tips och idéer mottages gärna
 
Ångbroms, ej plast om du bara värmer ibland
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Rickard.
Jag skulle köra vindpapp ac350 och lite isolering, jag har bra erfarenheter av den lösningen för kallställda byggnader. Kall garage kan dock bli riktigt fuktiga beroende på hur dom används och hur torrt dom står så inga garantier att något funkar.

Massiva väggar är bättre men det blir ju en annan grej.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ångbroms, ej plast om du bara värmer ibland

Okej! Jag trodde ångbroms o plast va samma?
Hade du satt ångbroms på takstolarna o sen direkt råspont eller behövs luftspalt som gles?
 
Rickard.
J Jabinski skrev:
Okej! Jag trodde ångbroms o plast va samma?
Hade du satt ångbroms på takstolarna o sen direkt råspont eller behövs luftspalt som gles?
Ångbroms är gjord av plast men det som menas med man skriver plast är det som heter ångspärr. Minns jag inte fel är ångbromsen 3-5ggr ”tätare” än ac350.
 
J Jabinski skrev:
Okej! Jag trodde ångbroms o plast va samma?
Hade du satt ångbroms på takstolarna o sen direkt råspont eller behövs luftspalt som gles?
Det kan kallas vindpapp/ skydd också . Det går bra att sätta råspont direkt mot takstolarna eller läkt innnan.
 
Tomture61
J Jabinski skrev:
Okej! Jag trodde ångbroms o plast va samma?
Hade du satt ångbroms på takstolarna o sen direkt råspont eller behövs luftspalt som gles?
Om du ska isolera taket (vet dock ej typ av tak) så behövs vindavledare , ja .
Om du tänker ha sadeltak med innertaket mot underarmar så räcker det att montera vindavledare en bit ovan isoleringen , vindavledare i tex vaxad kartong https://bolist.se/produkt/vindavled...J7yFxRCaoogzM52Ta0icmncRdlMcG5wEaApJ5EALw_wcB

Avråder starkt mot att ej isolera plattan :thumbdown:
-60 tals tänk .....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.