Var hos min mor och la till styrning för värmepumpen, i syfte att byta till spotpris. Hon hade ringt för att bekräfta att det skulle gå att byta till spotpris enkelt. I måndags när jag är klar ringer vi för att byta. Då säger de att det tar tre månader. Hon har redan en elmätare som kan fjärravläsas per timme. Ändå ska de byta mätare nästa vecka. Då borde det inte behöva ta tre månader att ändra? Deras motivering: ”ändring ska igenom många instanser”. Leverantör: öresundskraft. Har någon varit med om något liknande? Vart kan jag vända mig, eller hänvisa till så att öresundskraft inte blåser min mamma på elhandel december januari och februari?
 
En snabb googling säger att Öresundskrafts rörliga elavtal har en månads uppsägningstid. Så om de trilskas och vill dra ut på bytet i tre månader så borde det nog vara bättre att byta leverantör, förutsatt att ni har rörligt elavtal i nuläget. Eftersom ni har mätare som klarar timavläsning så borde ni kunna få timavtal direkt från någon annan leverantör. Efter uppsägningstiden från Öresundskraft, d.v.s.

När vi bytte till timavtal skedde bytet vid månadsskiftet, med samma leverantör. Sen fick även vi byta elmätare/elcentral, trots att den gamla klarade timavläsning. Det skedde några månader senare, men bytet till timavtal skedde som sagt före det.
 
Kilrain Kilrain skrev:
En snabb googling säger att Öresundskrafts rörliga elavtal har en månads uppsägningstid. Så om de trilskas och vill dra ut på bytet i tre månader så borde det nog vara bättre att byta leverantör, förutsatt att ni har rörligt elavtal i nuläget. Eftersom ni har mätare som klarar timavläsning så borde ni kunna få timavtal direkt från någon annan leverantör. Efter uppsägningstiden från Öresundskraft, d.v.s.

När vi bytte till timavtal skedde bytet vid månadsskiftet, med samma leverantör. Sen fick även vi byta elmätare/elcentral, trots att den gamla klarade timavläsning. Det skedde några månader senare, men bytet till timavtal skedde som sagt före det.
Det stämmer, hon har rörligt idag utan uppsägningstid. Jag frågade om byte till annan leverantör men det var inte det som var problemet, utan det var att ändra avläsningsmetod, det skulle ta lika lång tid. Hon hävdade att de har tre månader på sig att göra ändringen. Jag känner att de gör det för att mjölka min mamma på pengar så länge de kan.
 
Elofw Elofw skrev:
Det stämmer, hon har rörligt idag utan uppsägningstid. Jag frågade om byte till annan leverantör men det var inte det som var problemet, utan det var att ändra avläsningsmetod, det skulle ta lika lång tid. Hon hävdade att de har tre månader på sig att göra ändringen. Jag känner att de gör det för att mjölka min mamma på pengar så länge de kan.
Denna leverantör är också nätägaren ska jag tillägga.
 
harry73
Jag bytte från rörligt till timpris hos skånska energi. Gick från och med månadsbyte. Men det gick intr att hitta avtalet online. Behövde ringa kundtjänsten för att byta.
Jag tror också att de inte Bill att kunderna har timpris
 
Jag skulle byta elhandelsbolag om jag inte litade på dem. Misstro gnager och elbolag är inte viktiga nog för att man ska gå omkring och reta sig på dem.

Att det är samma koncern som har nätbolaget tror jag inte är något skäl egentligen – regleringen för att separera dessa delar är stor.

Möjligen är Öresundskrafts (nätbolagets) relativa litenhet en faktor som gör att det tar onödigt lång tid, men sannolikheten att de sölar för att deras koncernsyskon ska kunna krama ur mer pengar ur er känns osannolikt.
 
De har 3 månader på sig, men de har ingen anledning att låta det ta längre tid än vad de behöver, så oftast går det mycket snabbare än så. Nu är det ju risk att de har extra mycket att göra om många vill byta i dessa tider, men Tibber verkar ha någon slags statistik även om den är gammal: https://greenely.se/sv/artiklar/elnat-allt-du-behover-veta/

Så jag hade kanske snarare ställt in mig på 2-4 veckor om det var jag, även om förstås risken för att det drar ut på det kan kännas jobbig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.