I augusti 2020 installerade vi solceller i sydvästläge. Vi har ända sedan 2010 då vi installerade bergvärme snittat på 15000kWh per år. Panelerna har hittills producerat 17,7 MWh. Fakturorna från vår elleverantör har flera månader varit nollade och allt har varit frid och fröjd trodde vi.
Nu när vi ska skriva om vårt elavtal upptäcker vi att vi trots solcellerna ligger på samma förbrukning 15000kWh om året.
När man jämför produktionssiffrorna från Solar edge- appen med fakturorna över såld el så "saknas" det ca 2500kWh. Det tror vi är den el vi producerat och använt själva. Det underliga är att vi då fortfarande ligger kvar på samma förbrukning.
Vid kontakt med nätleverantören så håller de med om vårt resonemang och har ingen teori om hur det kan vara samma förbrukning. Möjligen att 20221 skulle varit ett kallt år. De ska återkomma till veckan.
Är det nån som varit med om nåt liknande eller har nån teori om något skulle kunna vara felkopplat och då ge felaktiga siffror?
 
  • Gilla
Rickard Hilmersson
  • Laddar…
K
Kan vara något fel på pannan, kyl eller frys som drar mer?

Men syu ser på fakturan att ni både köpt och sålt?
 
Ja vi ser att vi både köp och sålt. Tycker att det är lite för mycket med 2500kwh. Vi ser också att bergvärme klarat sig på normal drift och inte förbrukat nåt extra med tillsatspatronen.
 
  • Gilla
Jock80
  • Laddar…
Något annat ändrat eller tillkommit?
Dushar mer? nytt badkar?
pool/spa som värms?
elgolvvärme som glömts på?
Granne som skaffat hönshus? ( ja det har hänt. Finns en tråd här på BH om det)
 
  • Gilla
tojo73 och 5 till
  • Laddar…
Nej inget av det du räknat upp. Vi borde snarare förbrukat mindre med tiden, eftersom sonen flyttat hemifrån. En frysbox till, men den drar 224kwh/år.
 
Fått ny elmätare?
 
M mortimer skrev:
Fått ny elmätare?
Ja det fick vi ju när solcellerna installerats.
 
  • Gilla
oxxen
  • Laddar…
Har du smartmätare installerad ?
 
M mortimer skrev:
Har du smartmätare installerad ?
Det vet jag inte vad det är?
 
R ruaa6221 skrev:
Ja det fick vi ju när solcellerna installerats.
Kan ju vara så att gamla elmätaren visade för lite?
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Kompressorn eller expansionsventilen i BV som är lite dålig kanske.
 
R ruaa6221 skrev:
Det vet jag inte vad det är?
Nu har jag googlat och det har vi inte.
 
D dibb skrev:
Kan ju vara så att gamla elmätaren visade för lite?
Den teorin hade en arbetskompis också. Det känns ju osäkert. Ska man glädjas åt det i efterhand istället :thinking:
 
E Emanuel01 skrev:
Kompressorn eller expansionsventilen i BV som är lite dålig kanske.
Den är nyss servad då tillskottspatronen la av. Men kan det vara den som spökat på nåt sätt?
 
  • Gilla
skogsnallen
  • Laddar…
Min gamla BV hade svårt när den skulle upp i lite högre temp. Hade tabell med info vad den skulle ge vid olika temp. Och gämförde med temp in/ut ur växlaren med bara kompressor samt bara elpatron och den gav inte 9kw som när den var ny utan ca 6kw som elpatronen.
 
  • Gilla
Sven A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.