Hej!

Har ett litet utrymme på vår övervåning som vi har behov av att göra ett litet rum av. Finns ett fönster som går ut över trappen vilket föranleder min fråga: är det möjligt bygga en vägg i vinkel, som ett omvänt L eller i ett trappsteg? Kanske krävs det tvärslåar? Bifogar bilder så hoppas jag det blir tydligt. Detta för att bygga in fönstret i rummet utan att påverka överhänget i trappan. Fönstret skjuter ut ca 40 cm från trappräcket.

Interiör med öppen dörr, trapp, leksaksbjörn och ritat ansikte på bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusmiljö, rörigt med svarta streck över, trätrappa, bord och leksaker synliga, hemtrevlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Usla bilder men någon kanske förstår vad jag frågar om. Kan noll och intet men konstruktiv kritik uppskattas.
 
Redigerat:
Allt går! Jag skulle nog dock fundera på om det går att lägga vinkeln i väggen över trappan lite lägre. Kanske så att den blir i höjd som en liten sittbänk bredvid/under fönstret istället för nu i höjd med räcket/fönsterbrädan. Beror ju förstås lite på hur mycket höjd du har i trappan. Kanske också fundera på om en dörr med lite glas eller ett överljus kan släppa igenom lite ljus. Kan kännas rätt mörkt om man bygger in ett fönster…
 
Hej! Tack för svar. Det finns ett fönstret lite längre ner i trappan och tanken är att nåt slags fönster eller överfönster ska finnas i väggen/dörren.

Menar du att att första delen av väggen blir lägre och att det fortsatt är 90 grader i vinkel eller en sned vägg? Det finns lite utrymme i trappan men inte så mycket. Är det bättre tänka så här, bortsett från proportionerna:

Handritad geometrisk figur, triangel och linjer, på rutat papper. Enkelt, skissartat, skolliknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja precis så. Tror vinklat ser mest naturligt ut från trappan men rakt bättre inne i rummet… Tror det blir bättre mest för att inte fönstret skall kännas så inklämt/inbyggt..
 
Ett interiört hörn med trapp, fönster och oordning; bilden är överstruket med svarta och röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus hörn av ett rum med trappa, räcke, fönster och en tänd lampa. Vintage känsla, randiga tapeter, natttid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa fundering är hur man kan arbeta med befintligt trappräcke som delvis ska sparas. Men kanske bara går spara den som går rakt in så det blir symmetriskt från trappöppningen i stort:

Inomhustrappa i äldre stil, vit räcke, tapetväggar, fönster, taklampa, dyna på trappavsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tankar och idéer emottages.
 
Jag tycker din första lösning med ”vinkeln” på väggen i höjd med trappräcket. Det kan blinken bra TV-bänk eller annat.
Om du skall sänka så bör du först testa så att man inte slår huvudet i den utbyggda delen i trapphuset samt att man kan köra grejer, t.ex en säng, upp och ner för trappen. Lär annars bli en ganska usel lösning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.