Blir snart tokig, kan inte bestämma mig vad vi skall ha för golvplattor i hallen ! Hallen är ca 8 m2. I resten av huset blir det trägolv, ev. vitoljat. Vi försöker bygga i klassisk sekelskiftes stil. Parytterdörr i massiv teak från Qvesarum Byggnadsvård.

Har funderat på
-Golvtegel. Svårt att få tag på sådant som inte bygger minst 2 cm. Stlltje har men det är svindyrt och dessutom lite väl rustikt.
-Sjösten 20x20. Verkar också svårt att få tag på, och säkert dyrt och vet inte heller om det passar i en hall.
Någon som har sjösten/tumlad marmor i hallen, hur funkar det ?
- Annat ?
 
det finns också klinker ... slitstark och lätt att underhålla jämfört med det du funderar på. Klasisk sekelskifte är för mej mönstrade klinkerplattor, ofta i rutig mönster lagd med fris. Dock ej i ett hus på landet ....
gaia
 
Kalksten kanske skulle funka?
Mattpolerad marmor eller granit?
 
Hm... tycker ni golvtegel blir för rustikt ?
Kalksten verkar ju bara finnas i grått, och det vill jag inte ha. Hellre rosa- eller gulaktigt, eller är jag helt på fel ?
Behöver smakråd !
 
Vi har ett hus från 1910-talet med teakdörr från Qvesarum. Vi (jag) hade tänkt ha tegel/terrakotta-färgade klinker. Men i kakelbutiken fanns ingen nyans som jag tyckte dög. Antingen var de för mörka eller något annat fel. Men de grå gillade jag.
Så det blev grå-beige klinker, ganska ljusa, alla lite olika. Och det blev mycket bra. Vi har dessutom baksidan av den gamla bakugnen i hallen, och den är i tegel, så tegelfärgat golv hade blivit för mycket.

Men mitt råd är att verkligen titta på det som ni är intresserade av, helst låna hem några på prov. Det brukar bli lite lättare då, även om man kan vela hur mycket som helst.....

/EB
 
Vad tror ni om skiffer i hallen? Jag har sett skiffer i en del herrgårdskök, men hur vanligt är det egentligen? Gillar den ojämna kluvna ytan... (se bild)

Funderar själv på olika hallgolv, men känns kanske lite väl "rustikt" med skiffer, eller vad säger ni?
 
  • Offerdal1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skiffer_liten.gif
Pius skrev:
Hm... tycker ni golvtegel blir för rustikt ?
Kalksten verkar ju bara finnas i grått, och det vill jag inte ha. Hellre rosa- eller gulaktigt, eller är jag helt på fel ?
Behöver smakråd !
Ja golvtegel är lite rustikt tycker jag, kanske i en groventre, men jag hade inte valt det i en hall.
 
gaia skrev:
det finns också klinker ... slitstark och lätt att underhålla jämfört med det du funderar på. Klasisk sekelskifte är för mej mönstrade klinkerplattor, ofta i rutig mönster lagd med fris. Dock ej i ett hus på landet ....
gaia
Varför inte i hus på landet? :)
 
Det verkar uppenbarligen vara fler än jag som tycker det här är svårt ...
Golvtegel för rustikt, rutigt golv passar ej på landet ?
Blir helt snurrig !
 
Dr_Jerkyll skrev:
Varför inte i hus på landet? :)
Hus på landet är kanske en dålig uttryck .... tycker i alla fall att det skulle bli för mycket för en skånelänga men för en lantig härresätte helt OK :).
gaia
 
Gaia: Förstår din point, däremot skulle ju tegelgolv passa bra i en skånelänga. Nu bygger vi varken skånelänga eller härresäte utan något mittemellan ... Har en vision av lika delar sekelskifte, fransk lantstil och "klassiskt" trähus. Vi är ju inte ensamma om att bygga i den stilen så vad sätter folk i sina hallar egentligen ?!
Bygger man i s.k. modern stil så är det ju busenkelt, kalksten och grått och svart. Men alla andra ?
Såg i en inredningstidning ett nybyggt hem som liknade vårt där man hade tumlad marmor/sjösten 20x20 i olika färger i hallen. Det var snyggt men hur funkar det ? Och var finns den storleken att köpa ?
 
Pius, om du bygger nytt har du ju alla möjligheter att lägga det som du tycker är snyggt i hallen! :) Det kan jag tycka är fördelen med att bygga nytt, det är något lättare att inkludera moderna bra saker.

Klar sekelskifteskänsla är matta plattor 15x15 cm med en fris eller något mönster. Det lutar jag åt, även om trägolv troligtvis är mer "byggnadsvårdsrätt" i vår hall. Jag tror att skiffer som jag funderade på blir lite väl grovt. Men i en skånelänge skulle det ju kanske passa bättre.
 
  • Gilla
linnebo
  • Laddar…
Pius skrev:
Såg i en inredningstidning ett nybyggt hem som liknade vårt där man hade tumlad marmor/sjösten 20x20 i olika färger i hallen. Det var snyggt men hur funkar det ? Och var finns den storleken att köpa ?
Akta dej för ljus marmor/ sjösten på hallgolvet - skall ytbehandlas och besvärligt redan i ett badrum där man inte ens går in i smutsiga skor. Varför skaffa ett golv som kräver periodisk underhåll med ytskyddande medel av olika slag? Hederlig Höganäs-klinker finns i många nyanser och storlekar och jag hoppas du kan hitta en som du tycker om.
Om jag minns så fanns det i samma serie och kvalitet för värmegolv och trappnäsa för trappor fanns med. Vi har haft samma klinker på utetrappan och i lilla förstun. Valde sandgrå men det var en jobbig färg särskilt för utetrappan - hemsk smutsavslöjande när man kom med leriga gummistövlar och tassar. Ångrade att vi inte valt något mörkare nyans men dumma jag ville så gärna ha ljus färg på båda sidor av ytterdören och fick slita för det ;). Den var i alla fall lätt att städa/ spola av och inga fläckar fastnade varken ute eller inne - robust och lättskött material och enbart färgen var fel, tyckte jag.

Nu har jag äkta skiffer med bryttyta ( ej slipat eller polerat) i hallen och är mycket nöjd med det kloka val som någon har gjort för snart 70 år sen. Det är stora rektangulära plattor typ 30x45 med små 10cmx10cm kvadrater av grå granit emellan som dekoration. Bryttytan är naturligt ojämn och sandkorn stannar i "dalgångar" och dras ej med längre in i huset så det har sina fördelar. Ytan är svart, matt ,hårt och slitage syns knappt efter så många år. Vanlig underhåll - mopa med vatten + lite såpa i skurhinken. Leran syns ej så tydligt på den som på det ljusgråa vi hade i förra huset. Och man lämnar inga tydliga fotavtryck för man går ju på "topparna" av det ojämna ytan. Hunden klarar dock att lämna tydliga spår ;)
Det är dom två material som jag har erfarenhet av.

Ett tips: om du inte planerar några mattor på golvet så kan man ju lägga ett mönster av golvdekorationslist eller av plattor av annan färg som dekorerar golvet. Finns plattserier som har såna listor / kombinationer som kan kanske hjälper dej att skappa det rustika som du eftersträvar? Vad du än väljer så välj en lättskött material och färg :)
gaia
 
A
EB skrev:
Vi har ett hus från 1910-talet med teakdörr från Qvesarum. Vi (jag) hade tänkt ha tegel/terrakotta-färgade klinker. Men i kakelbutiken fanns ingen nyans som jag tyckte dög. Antingen var de för mörka eller något annat fel. Men de grå gillade jag.
Så det blev grå-beige klinker, ganska ljusa, alla lite olika. Och det blev mycket bra. Vi har dessutom baksidan av den gamla bakugnen i hallen, och den är i tegel, så tegelfärgat golv hade blivit för mycket.

Men mitt råd är att verkligen titta på det som ni är intresserade av, helst låna hem några på prov. Det brukar bli lite lättare då, även om man kan vela hur mycket som helst.....

/EB
Blev nyfiken på huset! Man kan inte få tjuvkika lite? Bilder e ju sååå kul!
 
Jag gjorde en hemsida under renoveringen (servern lades ner vid flyttningen). Nu letade jag upp filerna. Det var roligt att titta på dem igen. Men där finns inga bilder av det färdiga resultatet, det får jag lägga till, så här 2½ år efteråt.
http://bergkvist.dyndns.org/huset/

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.