32 954 läst · 444 svar
33k läst
444 svar
Största scamen någonsin?
Samtidigt är det rätt udda att en samhällsfunktion betalas med en direkt kopplad skatt. Vägarna skulle lika gärna kunna betalas av staten direkt som mycket annat som staten finansierar. Med tanke på hur mycket staten drar in på bränsleskatter, moms på fordon och annat så är nog själva fordonsskatten en ganska liten del och de övriga pengarna staten får in via fordon räcker nog och blir över för att finansiera vägarna.Krilleman skrev:
Med logiken att bilägare ska betala specialskatter för att använda vägar borde väl cyklister betala skatt för cykelvägar och gående betala för trottoarer. Så vilken logik gör att just bilister ska beskattas extra?
Malus kan iofs göra att tillverkarna måste sänka priset på bilen för att få den såld.
Bonus gör nog att tillverkarna kan höja priset och fortfarande få bilen såld.
Jag tycker inte det är ologiskt att ha kvar malus men ta bort bonus. Inga pengar trillar ned i "fel" fickor och färre fossilbilar lär säljas.
Elbilarna är inte SÅ mycket dyrare än motsvarande annan ny bil att folk kommer välja bort dem. Men vi lär väl få facit om vi väntar ett år eller två...
Bonus gör nog att tillverkarna kan höja priset och fortfarande få bilen såld.
Jag tycker inte det är ologiskt att ha kvar malus men ta bort bonus. Inga pengar trillar ned i "fel" fickor och färre fossilbilar lär säljas.
Elbilarna är inte SÅ mycket dyrare än motsvarande annan ny bil att folk kommer välja bort dem. Men vi lär väl få facit om vi väntar ett år eller två...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Som jag skrev i TS så stör jag mig på att man inför EN skatt för att finansiera EN sak (heter väl något på fikonspråk). Om man då plockar bort skattens dedikerade sak så ska väl skatten också bort? Vad ska man använda alla Malusskatter till istället? Något svart hål i statskassan? Detta är ju vänsterpolitik, har M helt tappat fotfästet? Snart inför man väl fastighetsskatten igen!R RogerHql skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Så en elbil som tappar 70,000kr i rabatt kan man höja ytterligare utan att det märks på försäljningen? Var det därför bilfirmorna hade öppet till 24 när bonusen togs bort?J JohanLun skrev:Malus kan iofs göra att tillverkarna måste sänka priset på bilen för att få den såld.
Bonus gör nog att tillverkarna kan höja priset och fortfarande få bilen såld.
Jag tycker inte det är ologiskt att ha kvar malus men ta bort bonus. Inga pengar trillar ned i "fel" fickor och färre fossilbilar lär säljas.
Elbilarna är inte SÅ mycket dyrare än motsvarande annan ny bil att folk kommer välja bort dem. Men vi lär väl få facit om vi väntar ett år eller två...
Vad menar du med "fel fickor"?
Du får gärna förtydliga vad du menar med att en elbil inte är SÅ mycket dyrare än motsvarande annan bil?
En VW id3 kostar 479,900kr, en VW Golf bensin kostar 267,900kr. 212,000kr måhända vara småpengar för dig men jag tror det är en hel del pengar för dom flesta!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 520 inlägg
Så är det på sätt och vis, men avgasfordon skapar en massa externaliteter vi inte vill ha. Dels för klimatet, dels miljömässiga, dels säkerhetspolitiska. Att man då försöker rigga regleringen så att fler väljer el är inte nödvändigtvis dåligt ekonomiskt, på systemnivå.MaxHugo skrev:Fast står du inför ett bil köp och du ska tänka ekonomiskt (vilket jag antar dom har gjort och största delen av befolkningen gör), så är fördelen bensin, annars skulle inte regeringen behöva locka med bidrag till att köpa el bil.
Argumenten för att köpa elbil är för svaga för att folk ska göra den "investeringen".
Sen är det som det är med politik, den är ofta ineffektiv till sin natur och de egentliga målen förhandlas ofta bort till oigenkännlighet längs vägen.
Bonus/malus var underfinansierat från start.M Markarbetaren skrev:Som jag skrev i TS så stör jag mig på att man inför EN skatt för att finansiera EN sak (heter väl något på fikonspråk). Om man då plockar bort skattens dedikerade sak så ska väl skatten också bort? Vad ska man använda alla Malusskatter till istället? Något svart hål i statskassan? Detta är ju vänsterpolitik, har M helt tappat fotfästet? Snart inför man väl fastighetsskatten igen!
Det saknas 10-15miljarder enligt någon uppskattning av Expressen,
så fortsatt malus en tid fyller bara ilite av det enorma hål som bonus redan grävt i stadskassan.
Man kan ju undra det med tanke på att fordonsskatten inte går till vägarna. Annars hade vägarna kanske varit i bättre skick än de är just nu. Förfallet började innan folk började köpa elbilar.Krilleman skrev:
Vill man rädda klimatet så bör man flytta till sitt arbete och inte ens ha en bil. Alltså om man tror att man gör så mycket för klimatet för att man köper en bil.MaxHugo skrev:
Hade jag skaffat elbil pga klimatet så hade jag övervägt att köpa ett boende så jag kunnat ta mig till arbetet utan bil och klara mig utan bil helt.
Men nu tänker inte jag så.
Vill man rädda klimatet bör man nog sluta arbeta och tjäna pengar, den konsumtion det oftast medför kan inte vara bra.R Rkarlsson skrev:Vill man rädda klimatet så bör man flytta till sitt arbete och inte ens ha en bil. Alltså om man tror att man gör så mycket för klimatet för att man köper en bil.
Hade jag skaffat elbil pga klimatet så hade jag övervägt att köpa ett boende så jag kunnat ta mig till arbetet utan bil och klara mig utan bil helt.
Men nu tänker inte jag så.
Du har har, utan ironi, helt rätt. Slutsatsen att detta är för stort och att man därför bör göra fortsätta sänka planeten är fel och framförallt fegt och oansvarigt.F fribygg skrev:
Nej, befolkningen är bara ett problem om vi fortsatt tvingas leva som vi gör nu. Nästan alla ser idiotin i sin egen livsstil men kan inte som individer ändra den. Krafterna, inbyggda i samhället, som tvingar en till lönearbete 9-5 och trött konsumtion som enda nöje är oerhört svåra att värja sig mot även om många förstår att det går att leva rika, intressanta och kul liv med oerhört mycket lägre energikonsumtion.Jonatan79 skrev:
Slentrianbilandet och slentrian el-användningen är enorm och till stor del skapad av att folk jobbar för mycket och inte har tid och ork kvar. Heltidsarbetande bilåkande, energislösare lever skitliv. Tyvärr.
Sen när har politik något att göra med vad som är rimligt, logiskt och rätt?M Markarbetaren skrev:Som jag skrev i TS så stör jag mig på att man inför EN skatt för att finansiera EN sak (heter väl något på fikonspråk). Om man då plockar bort skattens dedikerade sak så ska väl skatten också bort? Vad ska man använda alla Malusskatter till istället? Något svart hål i statskassan? Detta är ju vänsterpolitik, har M helt tappat fotfästet? Snart inför man väl fastighetsskatten igen!
Att ha någon som helst koppling mellan vad man betalar och vad man får är inte på modet i politiken, kika på hur socialförsäkringarna och pensionerna fungerar så kan du återkomma med en ny upprörd trådstart när du ser hur det bedrägeriet är upplagt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 520 inlägg
Vägtrafiken ger idag ett överskott till statskassan. Då är iofs. 40 % av skatten på bensin koldioxidskatt, men ändå.
Skatten från en avgasbil hamnar nog ofta på ca 4 kr (momsen ej medräknad) per mil. Motsvarande summa från en elbil hamnar under 20 % av det, säg 75 öre.
Så naturligtvis kommer skattesystemet att göras om över tid. Hur får vi se.
Skatten från en avgasbil hamnar nog ofta på ca 4 kr (momsen ej medräknad) per mil. Motsvarande summa från en elbil hamnar under 20 % av det, säg 75 öre.
Så naturligtvis kommer skattesystemet att göras om över tid. Hur får vi se.