Hej! P.g.a. elpriserna stängde vi sommarstugan för vintern för första gången på femton år, vi brukar kosta på stödvärme annars. Vi vet att det finns risker med det, men vi har vägt för- och nackdelar och prövar åtminstone ett år - innan vi ärvde stod den kall alla vintrar i decennier och mådde bra. Men min fråga gäller hur man tömmer diskmaskinen. För all annan fryskänslig utrustning fanns bra instruktioner i manualerna för hur man skulle tömma dem på vatten - tvättmaskinen, toastolen, till och med kaffemaskinen, och med wettex och sugslang från blomspruta tror vi att vi fick ut varenda droppe. Men för diskmaskinen stämde inte en bokstav. Inga slangar gick att koppla loss för att tömma ur, det sista vattnet i avloppsbrunnen samt saltbehållaren var omöjligt att komma åt. Och vid telefonkontakt med tillverkarens support ansåg han att värmeväxlaren på diskmaskinens sida ändå skulle frysa sönder, och att komma åt att tömma den skulle innebära att demontera typ hela maskinen. Jag frågade om de hade andra modeller som var lättare att vinterställa men svaret blev nej (och att han aldrig hade hört frågan!). Nu vill jag bara kolla vad forumet anser – stämmer det att det inte går att vintertömma en diskmaskin? Hur gör ni andra som vinterställer en sommarstuga med diskmaskin? Och finns det kanske till och med någon fackkunnig, typ montör eller VVS:are, här inne som inte bara gissar utan verkligen vet?
 
Jag lever i tron att det är så gott som omöjligt att kallställa en diskmaskin. Jag skulle hålla frostfritt i utrymmet, möjligtvis göra en special med en golvvärmematta under diskmaskinen. På landet kallställer vi till ca 2 plusgrader utom i badrummet där vi har en tvättmaskin. Där ligger temperaturen på 8-10 grader. Diskmaskin har vi skippat delvis pga svårigheten att kallställa.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Bosch brukar ha en skrivning i manualen om hur man tömmer och frostsäkrar diskmaskinen.

/Höghus
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Är ni osäkra så ställ in en frostvakt i maskin det borde fungera och inte dra så mycket el att hålla det lilla utrymmet vid t.ex. 5 plusgrader, samt borde vara tillräckligt för att hålla ev. kvarstående vatten frysfritt.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Bosch brukar ha en skrivning i manualen om hur man tömmer och frostsäkrar diskmaskinen.

/Höghus
Det här är en Siemens. De hade också en skrivning i sin manual – men inget stämde med verkligheten…
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag lever i tron att det är så gott som omöjligt att kallställa en diskmaskin.
Det tror jag med.

ClasseClas ClasseClas skrev:
På landet kallställer vi till ca 2 plusgrader utom i badrummet där vi har en tvättmaskin.
Olika tvättmaskiner har jag haft djupfrysta problemfritt många vintrar. Gäller bara att få dem tomma.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Diskmaskin har vi skippat delvis pga svårigheten att kallställa.
Så tänker vi med.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Om det är en ny diskmaskin tror jag det är svårt att tömma den så att den inte fryser. Vi hade en E-lux i säkert 10 år och den klarade sig utan att frysa men var i övrigt så irriterande dålig så vi bytte den mot en Cylinda. Efter första vinter började den läcka lite grand men detta avtog med tid. Efter andra vintern blev läckaget för stort så den åkte ut. Nu har vi en Siemens men den har åkt in i WC:n men diverse andra frostkänsliga prylar och där håller vi +5. Övriga huset är tömt på vatten och utan värme.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Tack alla för erfarenheter och goda råd! Vi väljer att ställa in en frostvakt i maskinen denna vinter så får vi se hur den mår på andra sidan :)
 
Jag har kallställt stugan i Dalarna sedan 2007. En Bosch där jag hakar av kv-slangen från blandaren och häller i ca 2 dl t-blå i maskinen.

Empirin säger att det fungerar, men har inte jämfört med manualen
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Wigert Wigert skrev:
Jag har kallställt stugan i Dalarna sedan 2007. En Bosch där jag hakar av kv-slangen från blandaren och häller i ca 2 dl t-blå i maskinen.

Empirin säger att det fungerar, men har inte jämfört med manualen
Var häller du i T-blå? Jag har en äldre Bosch diskmaskin i sommarstugan som jag inte kommit på hur jag ska tömma, men som samtidigt har överlevt flera års kallställningar utan att gå sönder. Men finns det ett enkelt sätt att säkra upp så är jag intresserad.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Var häller du i T-blå? Jag har en äldre Bosch diskmaskin i sommarstugan som jag inte kommit på hur jag ska tömma, men som samtidigt har överlevt flera års kallställningar utan att gå sönder. Men finns det ett enkelt sätt att säkra upp så är jag intresserad.
På enklaste sätt i maskinen så landar vätskan i pumpgropen.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Wigert Wigert skrev:
På enklaste sätt i maskinen så landar vätskan i pumpgropen.
Rakt ner i gropen i maskinen alltså? Kör du pumpen kort sedan så att vätskan hamnar i pumpen och innanmätet?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Rakt ner i gropen i maskinen alltså? Kör du pumpen kort sedan så att vätskan hamnar i pumpen och innanmätet?
exakt, ner i gropen. Kör inte maskinen efteråt.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.