Hej,

Jag har en pendellampa som behöver förlängas. Den väger runt 2.4kg med sladd (https://www.eglo.com/en/pendant-light-roccaforte-97855.html). Lampsladden är för kort eftersom uttagen sitter ca. 3m bort from takkroken. Lampan kommer användas ovanpå matbordet, så lampsladden måste också vara lite längre.
Jag tänkte köpa ny textilkabel med inbyggd vajer (inte säker om vajer behövs) (https://www.lampsladdar.se/category/textilkabel-med-vajer), samt lamphållare, elkabel för förlängning från takkrok till uttag och en ny stickpropp och kanske dragavlastare om det behövs. Jag ville gärna använda samma lamphållare men jag kunde inte ta bort dragavlastaren (tips?).
Mina frågor är:
1. Skulle det funkar med det som jag beskrev?
2. Några tips?
3. Finns det något speciellt jag måsta tänka på angående kabel med vajer, dvs om jag använder dragavlastare, så vajer skulle bara sitta kvar runt takkrok?
 
Varför vill du byta sladd till lampan? Den har ju en liten takkopp där du kan slarva på en längre lampsladd.
 
  • Gilla
sergiomjr
  • Laddar…
Det sitter en skarvdosa vid/i lampans takkupa, skarva i nya sladden där, kan behöva fixa till dragavlastning på kabeln.

https://www.eglo.com/media/catalog/product/dam/BDA/97855_BDA.pdf

Edit:
När jag läste inlägget igen så tror jag att jag uppfattar huvudproblemet.

Lampan kommer att hänga för högt upp om den hänger i originalsladden, å det är därför du vill byta den.
 
  • Gilla
sergiomjr
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det sitter en skarvdosa vid/i lampans takkupa, skarva i nya sladden där, kan behöva fixa till dragavlastning på kabeln.

[länk]

Edit:
När jag läste inlägget igen så tror jag att jag uppfattar huvudproblemet.

Lampan kommer att hänga för högt upp om den hänger i originalsladden, å det är därför du vill byta den.
Ja, det är precis det. När jag köpte lampan bodde jag i en lägenhet där takhöjden var 2.4m. Nu har jag takhöjden 3m. Original lampsladden är 1.1m lång, så lampan kommer att hänga för högt upp om jag använder den, som du sa.
Instruktionerna visar fast installation, men jag använde en lamppropp istället. Nu behöver jag en längre lampsladd till takkrok (kanske med inbyggd vajer pga vikt 2.4kg) samt en längre sladd från takkroken till uttaget.
 
Bilder på problemet underlättar, annars är det bara de som har en sådan lampa som vet exakt hur det ser ut.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på problemet underlättar, annars är det bara de som har en sådan lampa som vet exakt hur det ser ut.
Här finns några bilder på lampan. Det är ganska svårt att se om vajer finns inuti sladden men det finns en dragavlastare som jag inte kunde ta bort. Lamphållaren kan lösas och hålet har diameter på runt 4cm. Jag köpte en takkopp från Cablecup för några år sedan där jag kopplade sladden till en lamppropp.
 
  • Vit plast, metallstång, mutter, grå linjer, teknisk, närbild, del av objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med vit globformad skärm mot ett mönstrat tak i ljus nyans, geometrisk design, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit strukturerad yta med en cylinder och kabel, suddig bakgrund, inomhusbelysning, oskarp förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elkabel med stickpropp, gaffelklämmor och elkopplingar, installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första bilden: i den transparenta när det vara ett spår eller kryss, den skruvad loss, då släpper dragavlastningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Första bilden: i den transparenta när det vara ett spår eller kryss, den skruvad loss, då släpper dragavlastningen.
Jag skruvade loss den men jag kunde inte ta bort dragavlastningen. Försökte skruva loss den från hållaren men det gick inte. Om jag tar bort ljuskällor då kan jag koppla av sladden från 'armaturen'. Jag är inte säker om diameter är standard men jag trodde at det skulle funka att köpa ny sladd och hållare till det då sladden som visas på bilderna är för kort iaf.
 
För att skruva isär lamphållaren så är det troligen en låsflärp som ska tryckas ned eller vikas bort för att skruva isär lamphållare än.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För att skruva isär lamphållaren så är det troligen en låsflärp som ska tryckas ned eller vikas bort för att skruva isär lamphållare än.
Tack. Det var lite jobbigt, men jag skruvade isär lamphållaren. Det är en Yacht modell AT756. Lamphållaren har en inbyggd dragavlastning så jag kunde inte skruva loss den. Eftersom hylsan har 4cm i diameter, så tänkte jag köpa en ny lamphållare med rätt diameter samt skärmring. 'Armaturen' är metall så jag tänkte jordad installation skulle varar lite säkrare.
Skulle det fungera om jag köpte dessa?
https://www.lampsladdar.se/product/textilkabel-med-vajer-vit-jordad-3m
https://www.lampsladdar.se/product/lamphallare-vit-med-skarmring-e27
https://www.lampsladdar.se/product/plastkabel-skk-vit-3g0-75
https://www.lampsladdar.se/product/lamppropp-for-belysning-inomhus-gelia
 
  • Inifrånvy av en lampa utan glödlampa, ledningar synliga, fästanordning i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En E27 LED-lampa med plasthölje och synliga komponenter hänger upp och ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asymmetriskt arrangerad elektronikkomponent, kabel, vita delar, metalliska element, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totalt onödigt med jordad sladd till själva lamphållaren, den är helt i plast så det finns ingen beröringsbar metall som kan bli spänningsförande samt det finns ingen skruv/plint för jordtråden.

Genom att använda medföljer skarvplint/skarvbox eller ännu hellre en som har dragavlastning, tex https://www.jula.se/catalog/el-och-...eriel/lampproppar-och-uttag/skarvdosa-008259/ så finns det ingen anledning att ens försöka jorda upphängningen. I bästa fall så blir själva upphängningsbygeln jordad med själva kupan är betydligt svårare att få den jordad på fullgott sätt.
 
  • Gilla
sergiomjr
  • Laddar…
Jag skulle vilja se närmare på dessa sladdar med stålvajer. Hur ligger den i kabeln? Hur är isolationen mellan ledare och vajer? Hur är den fäst vid kabeln, eller behöver vajern fästas i båda ändar. Den vita "koppen" på lampan med dragavlastningen, är den i metall?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle vilja se närmare på dessa sladdar med stålvajer. Hur ligger den i kabeln? Hur är isolationen mellan ledare och vajer? Hur är den fäst vid kabeln, eller behöver vajern fästas i båda ändar. Den vita "koppen" på lampan med dragavlastningen, är den i metall?
Jag kunde inte hitta flera bilder på kabeln från Frinab med inbyggd vajer. Lampsladden jag har verkar inte ha någon sort vajer utan den ser ut som en vanlig transparent kabel med mått är 2x1.0mm2. Det skulle kanske fungera med vanlig ojordade textilkabel men måttet på 2x0.75mm2 oroar mig lite pga vikten på armaturen. Tror du att det skulle funka bra?
Takkoppen är i silikon med krok i plast. Koppen där lamphållare sitter är i metall men lamphållaren själv är i plast
 
Jag har för mig att jag läst en siffra på vad lampsladd 2x0.75 mm² tål men hittar inte den nu. Jag har bara en allmän uppgift för enskilda ledare i en anslutningskabel på 15 N/mm². Så ja, 2.4 kg kan vara väl mycket även om kabelmanteln säkert fördubblar draghållfastheten. Med tre ledare eller en högre area skulle det kännas tryggare.

Dragavlastningen ser ut att ha ett mellanlägg i plast. Det är nog inte fel med lite extra runt om. Dumt ifall kabeln skulle spänningssätta koppen. Jag tycker dock inte man ska skyddsjorda den för det, utan hellre se till att kabeln dragavlastas på ett säkert sätt.
 
Clas i sjön har en svart färdigmonterad lampsladd med max 2kg sen om det är kabel eller dragavlastningen som begränsar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.