Krilleman Krilleman skrev:
Varför tror du att jag skulle köpa en elbil för en halvmiljon när du kör en Fabia?
Jag vet ingen elbil under en halv mille som på nått sätt kan jämföras med V70n från - 14, om dess skatt är 5000kr och nya passat gte har 360kr fattar jag att gte kan vara ett alt för den som ska byta sin gamla Volvo.
Det har väl ingen betydelse att jag äger en fabia för om du eller nån annan ska köpa en elbil, vi har väl olika behov och olika förutsättningar och förmodligen gillar vi olika också.
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Jag vet ingen elbil under en halv mille som på nått sätt kan jämföras med V70n från - 14, om dess skatt är 5000kr och nya passat gte har 360kr fattar jag att gte kan vara ett alt för den som ska byta sin gamla Volvo.
Det har väl ingen betydelse att jag äger en fabia för om du eller nån annan ska köpa en elbil, vi har väl olika behov och olika förutsättningar och förmodligen gillar vi olika också.
Jag anar en öm tå!
Eller har jag stampat på hela foten? :p

Kör vidare i din miljövidriga Skoda Fabia, men propagera för elbilar du!

Inget nytt på västfronten...
Jonas Sjöstedt tackar för din röst.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Tanka 50L kör 100km.
Drygt att betala diesel räkningen nu då. 5L milen borde du väl kunna köra en gammal Scania på?

Före - 18 åkte jag en vag diesel, brukade tanka 45l och åka 90mil, max blev det 108mil till stugan i Norrbotten på en tank men då var jag lätt på foten.

Vad 'vanligt folk', den ensamstående undersköterskan eller pensionärsparet ska ha för fordon och om de kommer ha möjlighet att fylla dem med energi och åka vet jag inte, men alla fordon lär gå att fylla med energi på en mack och inte behöver alla ha laddstolpe, farmartank eller så hemma i fortsättningen heller.
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Drygt att betala diesel räkningen nu då. 5L milen borde du väl kunna köra en gammal Scania på?
Menar du inte 0,5l/mil?
Även fast jag skrev fel, fast det är ju bara att frångå sakfrågan....

Jag kör min V70 från 2012 på 0,47 för övrigt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kör vidare i din miljövidriga Skoda Fabia, men propagera för elbilar du!

Jonas Sjöstedt tackar för din röst.
Är Fabian miljövidrig? Den är lågskattad iaf, det var iofs TDIn från 2013 jag hadde innan också

Lever Sjöstedt, är det rent av du?

Jag tror att olika människor har olika behov och förutsättningar, om jag behöver och har råd med en elbil är det väl upp till mig, inte ska du behöva betala nån miljöbilspremie på 70 000kr för att jag vill ha ny bil, du har väl nog med att pynta dieseln om du behöver 5 l milen
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Är Fabian miljövidrig? Den är lågskattad iaf, det var iofs TDIn från 2013 jag hadde innan också

Lever Sjöstedt, är det rent av du?

Jag tror att olika människor har olika behov och förutsättningar, om jag behöver och har råd med en elbil är det väl upp till mig, inte ska du behöva betala nån miljöbilspremie på 70 000kr för att jag vill ha ny bil, du har väl nog med att pynta dieseln om du behöver 5 l milen
Frågan om elbil, har den upphört?
Har vi glidit så långt bort?

Elbil, var inte det så viktigt längre? :thinking:
 
Krilleman Krilleman skrev:
Tanka 50L kör 100km.
Jag påstår inte att du är nån hycklare men du angav märke och hur mycket du tankade och körde i inlägget ovan.

Om du inte kan räkna och behöver öva på det, eller vill pudla och be om ursäkt för vad du kallade mig går det bra, själv ska jag sova nu.
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Jag påstår inte att du är nån hycklare men du angav märke och hur mycket du tankade och körde i inlägget ovan.

Om du inte kan räkna och behöver öva på det, eller vill pudla och be om ursäkt för vad du kallade mig går det bra, själv ska jag sova nu.
Godnatt (y)
Det kan du behöva!
 
E Elajomannen skrev:
Ja har du inte mågon att dela bilen med så förstår jag att det är jobbigt. MEN om du inte har det så borde även en fossilkärra vara besvärlig att ha rullande.
 
Välkommen hit men du kanske kan utveckla lite?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
El bil i all ära! Men hur ser kalkylen ut egentligen.
Kompisen och jag sitter och spånar lite över hans bilkostnader.
Inköp ny skrotbil varje år max 15000 som rullar ett år, 7 år 105000. En del bilar har han haft rullande i 3-4 år.
Försäkring 150kr/mån kostnad 7 år 12600kr
Skatt 1800kr/år 7 år 12600kr
Besiktning 0 kr köper besiktad bil.
Bensin 7 år 245000kr
Lite rep o service 7 år 14000kr
kostnad 7 år 389200kr
Månadskostnad 3244kr
Han skiter fullständigt i vilken bil han har för att ta sig från A till B.
Slipper tvätta och polera bilen och behöver inte va noga med vad och hur saker lastas in i bilen.

Köpa ny elbil
Kontantinsats 139000kr som han skulle behöva låna till kontantinsatsen 2120kr/mån 7 år 178080kr
Ägande kostnad 7795kr/mån 7 år 654780kr
Total kostnad utan laddning och däckförslitning och reparationer 9915kr/mån 7 år 832860 kr.
För att kunna ladda bilen behöver han höja huvudsäkring och montera ladd station, så det skulle ytterligare öka månadskostnaden.
Efter 7 år så kan jag tänka mej att värdet på en elbil är +/- 0kr

månadskostnaden på en elbil kan han inte bara avbryta(pausa) medans skrotbilen kan han bara ställa av eller skrota så upp hör kostnaden för den.
Kontentan av det hela är att han är inte speciellt motiverad att köpa en ny elbil
Säger inte emot hur ni tänker. Däremot så gör ni en skev jämförelse då för att det skall bli npgot mer rättvisande behöver du jämföra bilar från samma årsmodell i något sånär motsvarande storleksklass..

Dvs en 2022 förbränning Malus emot en 2022 elbil. Annars kan man ju på liknande sätt ställa upp en jämförelse som är en Zoe elbil emot en Bentley eller Ferrari och säga att det minsann är rejält dyrare med fossilt.

En äldre bil som man accepterar viss stillestånd på och skruvar med själv bör/lär ju alltid vinna kalkylen om man enbart ser till det ekonomiska
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Excel
Bra att bonusen dras in, ser inte poängen med skattebetalare ska finansiera dyra teslor åt de som förmodlignen har gott ställt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
N Nedro skrev:
Däremot så gör ni en skev jämförelse då för att det skall bli npgot mer rättvisande behöver du jämföra bilar från samma årsmodell i något sånär motsvarande storleksklass..
Samma skeva jämförelse gör de flesta elbiksförespråkare då dom utgår ifrån att alla köper ny bil så det är det man ska jämföra med.
Ser jag till min bekantskapskrets så är det i princip ingen som köper nya bilar, utan alla köper mer eller mindre begagnade. Att då komma och säga att det lönar sig att köpa en elbil istället för 800 000+ blir ju bara fel.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
@
wildeside wildeside skrev:
El bil i all ära! Men hur ser kalkylen ut egentligen.
Kompisen och jag sitter och spånar lite över hans bilkostnader.
Inköp ny skrotbil varje år max 15000 som rullar ett år, 7 år 105000. En del bilar har han haft rullande i 3-4 år.
Försäkring 150kr/mån kostnad 7 år 12600kr
Skatt 1800kr/år 7 år 12600kr
Besiktning 0 kr köper besiktad bil.
Bensin 7 år 245000kr
Lite rep o service 7 år 14000kr
kostnad 7 år 389200kr
Månadskostnad 3244kr
Han skiter fullständigt i vilken bil han har för att ta sig från A till B.
Slipper tvätta och polera bilen och behöver inte va noga med vad och hur saker lastas in i bilen.

Köpa ny elbil
Kontantinsats 139000kr som han skulle behöva låna till kontantinsatsen 2120kr/mån 7 år 178080kr
Ägande kostnad 7795kr/mån 7 år 654780kr
Total kostnad utan laddning och däckförslitning och reparationer 9915kr/mån 7 år 832860 kr.
För att kunna ladda bilen behöver han höja huvudsäkring och montera ladd station, så det skulle ytterligare öka månadskostnaden.
Efter 7 år så kan jag tänka mej att värdet på en elbil är +/- 0kr

månadskostnaden på en elbil kan han inte bara avbryta(pausa) medans skrotbilen kan han bara ställa av eller skrota så upp hör kostnaden för den.
Kontentan av det hela är att han är inte speciellt motiverad att köpa en ny elbil
Du kan lika gärna häst och vagn mot en ny fossildriven bil utifrån hur du/ni resonerar. Du måste såklart jämföra en ny eller någorlunda ny bil med en elbil. Man kan väl redan tycka att om han behöver låna till kontantinsatsen så är en ny bil inget för honom oavsett drivmedel...

Misstänker ändå att många har "synpunkter" kring hur bra elbilar är... eller inte är... Mest utifrån att de är riktigt dyra. Många verkar ha inställningen att de skulle aldrig kunna köra en elbil därför inte kan köra 100 mil utan att ladda och samtidigt påstår de sig göra det med sin bensinbil varje helg utan någon pause ;)

Det är väl bara att vara ärlig och säga att alla inte har råd att köpa en ny elbil (eller en ny fossildriven bil). Men förhoppningsvis leder subventionerna till större produktion och större utbud..... Och på sikt lägre priser...
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
MaxHugo
N Nedro skrev:
Säger inte emot hur ni tänker. Däremot så gör ni en skev jämförelse då för att det skall bli npgot mer rättvisande behöver du jämföra bilar från samma årsmodell i något sånär motsvarande storleksklass..

Dvs en 2022 förbränning Malus emot en 2022 elbil. Annars kan man ju på liknande sätt ställa upp en jämförelse som är en Zoe elbil emot en Bentley eller Ferrari och säga att det minsann är rejält dyrare med fossilt.

En äldre bil som man accepterar viss stillestånd på och skruvar med själv bör/lär ju alltid vinna kalkylen om man enbart ser till det ekonomiska

Fast står du inför ett bil köp och du ska tänka ekonomiskt (vilket jag antar dom har gjort och största delen av befolkningen gör), så är fördelen bensin, annars skulle inte regeringen behöva locka med bidrag till att köpa el bil.

Argumenten för att köpa elbil är för svaga för att folk ska göra den "investeringen".

Jag ser bilar som ett transport medel och inte ett smycke.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.