Hej! Vi ska göra en stor renovering där vi bygger ut huset. Nu är största frågan, var har vi matbordet och vart har vi vardagsrummet?? Man kan nämligen byta plats på de. Vad blir snyggast? Vill gärna ha braskaminen i mitten av utbyggnaden vilket är bäst om matbordet är där men ska man ha vardagsrummet blir det lite knepigare. Vill helst ha 2 raka soffor men hörnsoffa är okej. Se planskiss och kom med förslag :))
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus - innehåller planlösning med dimensioner, möblering och angränsande tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker ni tänker rätt med vardagsrummet lite längre från sovrummen, det är nog oftare att någon vill sova och någon se på film än sova/äta.

Jag skulle, om det går, sätta kaminen närmare övergången mellan kök och vardagsrum, så att den kan värma åt båda hållen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag tycker ni tänker rätt med vardagsrummet lite längre från sovrummen, det är nog oftare att någon vill sova och någon se på film än sova/äta.

Jag skulle, om det går, sätta kaminen närmare övergången mellan kök och vardagsrum, så att den kan värma åt båda hållen.
tack för svar!! Vart kan man tänkas ha kaminen istället? Precis efter köket slutar vid teveväggen?
 
Det tycker jag borde funka.

Vilket håll är söder? Vad finns utanför dörr och trappa i vardagsrummet? Jag skulle nog fundera på att sätta tv bredvid dörren och kamin mellan dörr och köksdelen.

Det hänger såklart på hur ni kan dra skorsten...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det tycker jag borde funka.

Vilket håll är söder? Vad finns utanför dörr och trappa i vardagsrummet? Jag skulle nog fundera på att sätta tv bredvid dörren och kamin mellan dörr och köksdelen.

Det hänger såklart på hur ni kan dra skorsten...
Nordöst där braskaminen är placerat nu. jag kan ju göra om med fönster och allt då vi inte skickat in för bygglov men det ska vara öppet till nock och coolt med braskamin i mitten då och röret upp 4,5 meter. Det ä planerat att ha en liten altan utanför pardörrarna sen sen trappa ner till resten av uteplatsen som går runt huset
 
Jag förstår att det blir smidigare med skorsten till nock och då blir det ju lite svårare att välja placering fritt.

Vad kommer ni att se bortom uteplatsen? Trädgården? I så fall skulle jag försöka få till en utsikt fritt sittplats ditåt :love:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag förstår att det blir smidigare med skorsten till nock och då blir det ju lite svårare att välja placering fritt.

Vad kommer ni att se bortom uteplatsen? Trädgården? I så fall skulle jag försöka få till en utsikt fritt sittplats ditåt :love:
Ja det blir utsikt mot trädgården. Rätt stor tomt så inga andra hus nära.
Förstår hur du tänker. Att soffan riktas mot utsikten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.