Krilleman Krilleman skrev:
Köper jag en V70 från ca 2014 så betalar jag ca 4-5000:- i skatt för endast bilen.
Köper jag en ren elbil så betalar jag 360:- i skatt för endast bilen.
Hittar du en elbil i V70 storlek från 2014 med 360kr i skatt eller jämför du en 8 år gammal fossilare med en ny elbil för en halvmille som direkt inbringar ca 100 000kr i moms till staten?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Återigen, du greppar efter halmstrån.

Majoriteten av Sveriges vägar är allmänna. Att du har att göra med en enskild väg hör inte hit.

Beträder majoriteten av Sveriges befolkning just din enskilda väg?
Nä verkligen inte, en och annan svampplockare nån enstaka solig eftermiddag kanske
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Hittar du en elbil i V70 storlek från 2014 med 360kr i skatt eller jämför du en 8 år gammal fossilare med en ny elbil för en halvmille som direkt inbringar ca 100 000kr i moms till staten?
Fast nu frångår du ju svaret.

Inga elbilar fanns 2014.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Och om alla väljer att köpa elbil imorgon, vem ska då underhålla våra vägar?
För inbetald skatt sjunker ju markant då.

Hur man än ser på det så måste någon betala...
Jag gissar att vi kommer att se förslag om kmavgift innan denna mandatperiod är slut.
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Jag gissar att vi kommer att se förslag om kmavgift innan denna mandatperiod är slut.
För elbilar ja.
Det är verkar vi vara helt överens.

Andra bilar bär ju sin egen kostnad redan.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Fast nu frångår du ju svaret.

Inga elbilar fanns 2014.
Så är det då relevant när du jämför en fossilbils skatt med nått du säger inte fanns?

Jag tror iofs att tessla fanns 2014, men de var knappast ett rimligt alt för köparen av V70n med 5000kr i skatt
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Jag tror iofs att tessla fanns 2014, men de var knappast ett rimligt alt för köparen av V70n med 5000kr i skatt
Var den gemene skatten för elbilar på 360:- satt 2014?

Nej.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Andra bilar bär ju sin egen kostnad redan.
Jag är inte säker, själv har jag en liten bensinfabia från första halvåret - 18, den har några bara hundralappar i skatt.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Krilleman
F fribygg skrev:
Jag är inte säker, själv har jag en liten bensinfabia från första halvåret - 18, den har några bara hundralappar i skatt.
Konstigt att du inte är helt säker! :thinking::p

Den stora frågan är ju varför du fortfarande har Fabia och inte en Tesla som är så "billig"?

Skoda-Fabia-II-Combi.jpg
 
Krilleman Krilleman skrev:
Var den gemene skatten för elbilar på 360:- satt 2014?

Nej.
Jag vet ju inte vad det var för elbil med 360kr i skatt du ville jämföra med den 8 år gamla volvon i inlägg 339, var det en sprillans ny elbil för nån halvmiljon?
 
Unikt namn
Krilleman Krilleman skrev:
Fast nu frångår du ju svaret.

Inga elbilar fanns 2014.
Nissan leaf lanserades 2010 i Japan & USA.
Har sett en MY13 på blocket för typ 120k.

Men de är ju inte 20år gammal 740 billig än förståss.
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Jag vet ju inte vad det var för elbil med 360kr i skatt du ville jämföra med den 8 år gamla volvon i inlägg 339, var det en sprillans ny elbil för nån halvmiljon?
Varför tror du att jag skulle köpa en elbil för en halvmiljon när du kör en Fabia?
 
Krilleman
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nissan leaf lanserades 2010 i Japan & USA.
Har sett en MY13 på blocket för typ 120k.

Men de är ju inte 20år gammal 740 billig än förståss.
Ja dom fanns, men inte i Sverige på det sättet...

Vill du påstå annat?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Konstigt att du inte är helt säker! :thinking::p

Den stora frågan är ju varför du fortfarande har Fabia och inte en Tesla som är så "billig"?

[bild]
Jag tycker inte tessla är så billig, tycker du?

Pga ändrade körvanor och familjesituation behövde jag en liten billig bensinkombi - 18, det råkade bli en fabia

Vet du om jag har nått mer fordon, och isåfall hur det eller de drivs, jag kanske har en dyr ny tessla eller en gammal skattefri dieselmerca?
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Jag tycker inte tessla är så billig, tycker du?

Pga ändrade körvanor och familjesituation behövde jag en liten billig bensinkombi - 18, det råkade bli en fabia

Vet du om jag har nått mer fordon, och isåfall hur det eller de drivs, jag kanske har en dyr ny tessla eller en gammal skattefri dieselmerca?
Till skillnad från dig så är jag ingen hycklare.

Jag kör diesel.
Två bilar i familjen, båda Volvo.

100% diesel.

Varför?
Jo för att det fungerar oavsett läge i livet.

Tanka 50L kör 100km.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.