Hej

Skulle gärna ha era synpunkter och erfarenheter vad gäller ovanstående...

Enligt tillverkarna för isoblock, ergotherm etc så ska man gjuta grundplattan med en nersänkt klack ca 5 cm för att där lägga rostfri grundplåt som glidskikt och sen mura upp väggen som vanligt.

Efterföljs detta alltid eller är det fortfarande ok att ha plattan i samma nivå som murningen?
Är det enbart för att minska sprickningar i puts och likn eller är grundplåten även för att inte få problem med vattenskador? går det in vatten genom puts och leca om man inte har plåt där?

Mycket tacksam för svar, ska nämligen igång med ett husbygge där jag tänkt använda isoblock eller ergotherm men känner inte alls för att göra klacken nersänkt i plattan.

mvh daniel
 
Min konstruktör ritade inte in nåt glidskikt och detta tror jag inte används på små villabyggen heller ?
Att gjuta en nedsänkt klack på 5 cm är ju kanonbra och förhindrar att t.ex. källarväggen börjar "glida" på den glättade plattan p.g.a. marktrycket. Jag gjorde dock inte så utan 16 mm armeringsjärna s.k. dubb borrades/gjöts ned mellan varje stötfog i det nedersta skiftet mot plattan!

murning_smal.jpg
 
Tack för svaret

men då gjorde du ju nästan exakt tvärtom mot anvisningarna o det funkar för dig antar jag? och troligtvis är det så de gjort alla andra år tidigare.

Om jag berättar mer om mitt bygge för att få mer svar så är det en 1 plans villa på jämn mark. För mig känns det lite krångligt att göra nersänkningen i plattan plus att jag redan beställt cellplast med beräkning utan klack.

Är det nån mening att dubba isoblocken på en 1 plansvilla, hade oxo tänkt att "borsta" upp ytan på plattan för väggen istället för att slipa den jämn. Kommer även göra minst 2 dilationsfogar. byggytan är 227 m2.

Är fukt problem där plåten för glidskiktet ska vara ?
kommer allså ha 30 och 35 cm isoblock varav de som är 30 ska tilläggsisoleras på insidan.
putsning utvändigt kommer naturligtvis utföras fackmannamässigt så fuktskydd finns på yttervägg.
men där nere vet jag inte hur det funkar om vattnet rinner längs väggen och sugs inåt??

plattan blir med golvvärme och taket blir minst 70 cm uthäng på

hoppas på fler svar!!
mvh daniel
 
Ingen som har några mer svar?

vill alltså veta om det är ok att mura upp en isoleca vägg direkt på en gjuten grund utan nersänkt klack och utan grundplåt??

mvh daniel
 
Jag har sett flera villor byggas där man inte har någon klack vid kanten. Sedan tror jag att plåten som du nämner eller kantband typ tjärpapp som många använder, tjänstgör som fuktbarriär mellan vägg och betongplatta.

Erwe
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
känns tryggt att du sett fler bygga utan klack fortfarande...
däremot skulle jag aldrig våga använda papp eller plåt utan klack då det används som glidskikt och utan klack skulle i princip väggen kunna "åka" av...

fuktbarriär låter bra däremot! hur göra man det på något annat sätt om man nu vill mura isoleca direkt på grundplattan som jag utan nersänkning??

att ha en rostfri plåt under känns ju mer som en köldbrygga in till huset?

mvh daniel
 
Vad jag förstår så skall ej vägg och platta sitta fast i varandra utan kunna röra sig (krympa vid uttorkning)och då skall glidskiktet ta upp denna eventuella rörelse så att väggen ej spricker vid plattrörelse.
Klacken skall se till att väggen ej rör sig in i rummet dessutom skall anläggningsvarvet armeras runt om.
 
ja men då är vi ju där jag började fråga igen, känns som jag vill tjata fram ett svar här att det skulle vara ok att mura 1 planshus utan att använda sig av klack och glidskikt, men det är verkligen ingen som har fler erfarenheter av att göra hus utan dessa krav?

börjar bli lite orolig om det verkligen blir bra att strunta i det som jag tänkt....
 
Var också "orolig" för detta med glidskikt (liksom det första man kommer till efter att ha gjutit platta (å där är det ju det mesta "simpelt")) men fick rådet att "nej, sätt nedersta skiftet i bruk direkt, det funkar!" så jag gjorde ingen klack och nu efter återfyllning utan bjälklag ser allt lugnt ut. Detta är ju KÄLLARE så nog KAN det funka :)
 
Använd murma grundplåt eller något likvärdigt den består av två halvor varav den ena fästs i plattan och bildar mothåll mot väggen och den andra fungerar som glidskikt.
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
aha murma grundplåt alltså?
har du någon bild eller nåt som visar hur det ser ut om man ska fästa den utan att ha en innervägg att först skruva den i?
för glidskikten brukar ju kräva nersänkt klack som mothåll?
hittar bara bilder för grundplåten i kombination med tegelsten och liknande

mvh daniel
 
så länge jag inte fått tillräckligt med svar varför jag bär mura med glidskikt så kör jag på att mura direkt på plattan.

om jag vänder på det istället, kan någon säga mig vad som kan hända för dåligt med att jag murar en 1 plans villa i isoleca med puts på direkt på plattan?
att göra avbrott i väggen efter 10 - 15 meter med rörelsefogar har jag tänkt göra.

kommer det spricka i putsen?

mvh daniel
 
Glidskikt har man för att grunden skall kunna röra sig utan att väggen skall följa med och spricka i fogarna.

Två olika material utvidgar sig olika över årstiderna och på t ex stora fasader >10m lägger man in rörelsefogar i putsen av samma skäl. Detta trots att det är samma material.

Jag rekommenderar ett glidskikt. Det går bra att dela en vanlig rulle underlagspapp på mitten och använda denna som glidskikt. Annars har leverantörna (Maxit och Finja) färdiga glidskikt.

Plåt kan jag rekommendera speciellt på slagregnsutsatta fasader som putsas med tunnputs. Skulle du mot förmodan få hål på putsen uppe på fasaden så kommer vatten att rinna mellan putsen och isoleringen i dina isoblock mer till plåten för att därefter rinna ut i friska luften. Plåten läggs ovanpå glidskiktet och hålls på plats av väggens tyngd. Den lokala plåtslagaren bockar de plåtar du behöver på en timme. Helst rostfritt. Bör kunna klara dig undan med ca 100-200 kr metern för en sådan lösning.

Klacken är för att fogen mellan vägg och golv skall vara såväl vatten som vindtät. Minska golvdrag.
 
där fick man bra svar på tal, tack så mycket för det!
jag tycker det var jättebra beskrivet men vill gärna utveckla det om jag får fråga lite mer?
klacken kör jag på då, men i nuläget kommer det bara bli 3 cm klack men hoppas det räcker? frigoliten är på plats och ligger redan på 13 cm betong av diverse anledningar...

nu till glidskikt? plåt eller papp alltså?
underlagspapp är namnet allså och skulle då ligga på hela bredden av klacken ex 30 cm?
ingen silikon eller annat emellan utan bruk och leca på den?

om man väljer plåt har jag förstått att man har silikon under och murbruk på och murar som vanligt.

jag tycker iaf att det låter vågat att ställa väggarna löst på plattan så de kan knuffas utåt :) ?

kan man göra ett mellanting, enligt följande fast då är väl risken att det spricker på insidan kanske istället..

klack på 3 cm, grundplåt som droppbläck fast bara utifrån och ca 10 cm in och sen uppvik som hamnar i linje där cellplasten börjar i isoblocken?
då skulle väggen stå fastmurad mot plattan men ändå yttre skalet stå på glidskikt??

hoppas det är ok att jag fortsätter krångla och fråga men jag är inte alltid helt övertygad och vill gärna ifrågasätta.

mvh daniel
 
Är det någon som vet priset på dessa plåtar från Finja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.