Hejsan!

Köpte huset för 2 år sedan med Luft/vatten pump installerat men den går endast till elementen i dag och en VVB bredvid. Dom byte inte ut ack tanken som är ifrån 68. Så min tanke är att uppgradera lite och har kollat på Ack tank med slinga i men dom kostar ifrån 10k-30k och då fick jag iden med värmeväxlare och en buffert tank . jag har gjort en da vinci ritning på hur jag tänker . men den stora frågan tänker jag rätt ?

Luft vatten pump är på 18 KW jag har 12 vatten burna element i huset.
Schematisk ritning av ett värmesystem inklusive luft-vattenpump, värmepump, element, bufferttank och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle ha satt tanken före elementen. Annars blir dom kalla direkt när någon tappar varmvatten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle ha satt tanken före elementen. Annars blir dom kalla direkt när någon tappar varmvatten.

Men det kommer fungera som jag tänker ? :)
 
Viss förvärmning av tappvattnet kommer du att få. Om det är värt besväret vet jag inte? Vad är det för värmepump och hur regleras den?
 
useless useless skrev:
Viss förvärmning av tappvattnet kommer du att få. Om det är värt besväret vet jag inte? Vad är det för värmepump och hur regleras den?
Jag ska endå byta ut buff tanken så då kan jag få ut lite mer effekt ur Luft pumpen tänker jag .

Panasonic 18 Kw .

Regleras efter ute temp , så kommer mest får ut eftekt på vintern.
 
Hur stor tank
 
Så här har jag gjort
(lite mer avancerat med värmeväxlare till pool och med solvärmeslingor )
EDIT: min acktank är på 500L

Schema för uppvärmningssystem: solpaneler, värmepump, poolvärmare, ackumulatortank, radiatorer, dusch och automatisk styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Victor.stahlgren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur stor tank

Som jag förstår det så spelar inte storleken på tanken någon större roll ? Men 100 L är tanken iaf .
 
100 L blir lite som en volymtank och gör bara att VP går lite längre. Som magasin gör den ingen skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.