useless useless skrev:
Börja med att slå av jordfelsbrytaren och se om uttaget blir spänningslöst.
Bra första steg som också påminner mig om att jag inte motionerat jordfelsbrytarna sen klockorna ställdes om... en sak till på listan att göra i morgon.
 
J JFrisk skrev:
påminner mig om att jag inte motionerat jordfelsbrytarna sen klockorna ställdes om.
Fast det är inte många dar sedan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är inte många dar sedan.
Nä, men hade jag inte blivit påmind nu hade det lätt kunnat glömmas ett halvår till. Brukar försöka motionera jordfelsbrytarna minst två gånger om året enligt manual... och om strömmen behöver brytas av annan orsak först bryta med jordfelsbrytaren.

Ursäkta ot. Ser fram emot att få veta om TS 3fas är kopplad via jfb och även vad felet kan vara, det låter spontant som returen på något vis går via skyddsjord istället för återledare men jag får ännu ingen klar bild hur.
 
Redigerat:
Kollade precis, jordfelsbytaren bryter även 3fas uttaget.
 
Vad händer om du använder ett annat uttag?
 
Då skjuter jag min10A säkring vid start :sweat:
 
Handritad skiss av föremål med pil från bas, markeras som "JORDELL", möjligen teknisk eller elektrisk princip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gissar att du har ett jordfel pga smuts i maskinen. Några få mA som ligger närmare N än L. När stickproppen vänds blir jordfelet att ligga närmare L än N och då stiger läckströmmen över jordfelsbrytarens nivå.
 
  • Gilla
Lhagse
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Då skjuter jag min10A säkring vid start :sweat:
Du har alltså liv i den oberoende vilket håll du sätter kontakten om du kopplar den i ett annat uttag?

B Bjober skrev:
[bild]
Jag gissar att du har ett jordfel pga smuts i maskinen. Några få mA som ligger närmare N än L. När stickproppen vänds blir jordfelet att ligga närmare L än N och då stiger läckströmmen över jordfelsbrytarens nivå.
Fast jordfelsbrytaren löser ju inte, utan han skrev att den är stendöd om han sätter kontakten fel.
 
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Du har alltså liv i den oberoende vilket håll du sätter kontakten om du kopplar den i ett annat uttag?



Fast jordfelsbrytaren löser ju inte, utan han skrev att den är stendöd om han sätter kontakten fel.
Det stämmer. Jag pudlar och erkänner att jag läst slarvigt.
 
Hej!
Vill bara tacka för allt engagemang och alla råd och tips.
Eftersom ingen skrev att jag är dum i huvudet om jag kör vidare med sågen så gjorde jag klart projektet idag. :)

Jag är fortfarande tveksam till om det är fel på min anläggning, men 3fas uttaget används ytterst sällan och blir det aktuellt med elbil å laddare nån dag så får nån som kan (dvs inte jag!) kika på elen.
 
Jag gissar att du har flera fel. Jag får inte ihop det annars. Men det är bara att mäta sig fram.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Farsan hade ett gammalt elsystem där 4tråd dominerade och blandades med 5tråd. Enligt den gamla skolan var jord och nolla i princip samma så det var ett otal apparater och skarvkablar där nolla och jord byglats.
När delar av anläggningen uppdaterades med jordfelsbrytare så utgick vi ifrån att den skulle lösa ut så fort en 4trådad maskin kopplades in. Men till vår förvåning gick det rätt länge ibland innan det löste ut.
Jag öppnade elcentralen i vårt fritidshus.
Där hade en krets nolla och jord skiftat.... :surprised:

Hur som haver... är din anläggning äldre?
Det verkar absolut som att din apparat har nollan kopplad på jord men det skulle inte funka alls då du har jordfelsbrytare.
Så jag tror ochså på flera fel.
Någonstans i din anläggning är jord inte sann jord.
Det bör absolut kollas upp.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Det kan ju var så att trefas uttaget inte har en jord, utan nollan är byglad till jordstiftet. Det skulle förklara varför jordfelsbrytaren inte löser.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Hus och el från 89. Men jordfelsbytarna (en I huset och en i garaget) monterad senare.
Ev drog de även jordtråd till typ kök, garage och utebelysning vid detta tillfälle.

Om nu 0a och jord är bygglade, borde det då gå att "sumra" dem med min relativt enkla multimeter?
 
K Klass0n skrev:
Om nu 0a och jord är bygglade, borde det då gå att "sumra" dem med min relativt enkla multimeter?
Ja, slå av jordfelsbrytaren och kolla om det är kontakt mellan nolla och jord i uttaget. Det ska det inte vara.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.