Andra gången på några dagar det ringer mäklare och erbjuder gratis värdering. Dåligt med kunder? :cool:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Till mig ringer det mäklare mest hela tiden. Otroligt irriterande!
Men tycker mig märka att telefonförsäljning i allmänhet går i tydliga vågor. Många som ringt senaste veckorna. Det är nog många som "sjösätter" direktmarknadsföringskampanjer nu. Precis som Pontuz skriver, "nu är det så lungt". Och så gäller det att boosta försäljningen inför årsskiftet. Man vill ju ha en saftig julbonus!

Har svårt för telefonförsäljare överhuvudtaget, men just mäklare är bland det allra mest obegripliga. Jag menar, hur stor sannolikhet är det att de ringer en kund som precis just då går i säljartankar? Bostadsaffärer gör man ju så pass sällan att det är fullständigt orimligt att mäklarna skall ringa och fråga varje vecka om det inte är dags nu?
 
De som ringde mig undrade om närmaste året. Det är väl en 5-10% det kan stämma in på?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Finns ju NIX-registret. Bara att förklara för de som ändå ringer upp, att du aldrig kommer att göra affärer med de företag, som ringer upp utan att kolla med NIX först.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns ju NIX-registret. Bara att förklara för de som ändå ringer upp, att du aldrig kommer att göra affärer med de företag, som ringer upp utan att kolla med NIX först.
Precis så. Jag brukar säga "Det låter intressant. Känner du till något seriu bolag som kan göra detta?" Standardsvaret brukar vara "vi är seriösa", och sen en pisam tystnad när jag påpekar att de är oseriösa som ringer trots nix.
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
C
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns ju NIX-registret.
De ringer på min tjänstetelefon tyvärr. Men jag tvivlar på att mäklarfirmorna kollar NIX-registret. På samma sätt som att de struntar i ingen reklam tack-skyltar när det delar ut sina lappar. Tror inte de anser att det är direktmarknadsföring de håller på med. Mäklarfirmorna har drösvis med fällanden i DM-nämnden men de verkar inte bry sig. Tyvärr bygger ju systemet på självreglering.

Självklart skäller jag ut dem när de ringer och ber dem stryka mig från alla sina register. Men de är immuna mot sånt. Samma firma ringer igen några månader senare.
 
Ringer de på ett företagsnummer om tjänster riktade till dig som privatperson åker de dit direkt i DM-nämnden, så om man orkar är det bara att anmäla.
 
C cpalm skrev:
Tyvärr bygger ju systemet på självreglering.
Javisst är det så, men om tillräckligt många agerar, så märker de ju så småningom att marknaden för dem krymper, medans konkurrenternas ökar.
 
C
Hep Hep skrev:
Ringer de på ett företagsnummer om tjänster riktade till dig som privatperson åker de dit direkt i DM-nämnden, så om man orkar är det bara att anmäla.
Jorå, har faktiskt gjort några anmälningar för att se hur systemet fungerar. Det blev, såklart, fällande "dom" då det är uppenbara och systematiska regelbrott. Men när de fortsatte ringa/dela ut lappar och jag anmälde dem igen så slutade DM-nämnden att svara på mina mejl. Det är tydligen inte okej att anmäla igen om ingen rättelse sker, då blir du ignorerad. :thinking:

Det är bara ett spel för galleriet, vilket jag förvisso anade redan från början.
 
Nämnden bemannas delvis av juriststudenter och ibland brister det i deras instruktioner, eller deras förmåga att följa instruktioner.

Det har varit problem med rättshaverister som anmäler samma händelser flera gånger, vilket är ett problem. Däremot är det väldigt intressant med upprepade förseelser, så de ska absolut ta emot dina anmälningar. Du kanske tröttnat på det här nu, men om du vill anmäla är ett tips att gå via Mattias på Swedma. Jag är inte kvar i organisationen, men då jag var med var det juristen som hade ansvaret för nämnden så han bör vara rätt väg. Han brukar dessutom vara både trevlig och hjälpsam.
https://www.swedma.se/om-oss/medarbetare/
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.