krillek krillek skrev:
Vid köp/kontraktsskrivning vad den ju ok men problemet är att många inte undersöker bostaden på tillträdesdagen innan slutlikviden betalas. Jag vet inte om man har större chans att hävda sin rätt då, men för mig är det rimligt att gå igenom bostaden gemensamt med säljaren med tanke på städning och annat.
Du har samma rätt före och efter slutbetalning. Men du har definitivt större möjlighet att hävda din rätt före slutbetalning. Om du tycker att säljaren överlämnar något annat än du har rätt att kräva, så kan du välja att inte betala fullt pris.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
I lägenheter jag bott i, både kommunal hyresrätt och bostadsrätt har det varit standard. Inte lamputtag överallt utan ibland sätter man bara lampan över och kopplar sladdarna i sockerbiten. Tejpa isär kablarna har också förekommit.

Jag ser inte problemet. Sätt en ny ikealampa för 150kr och då syns inte problemen mer
 
  • Gilla
  • Älska
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
Vad är då fast installerad armatur? Redan där är tolkningsutrymmet ordentligt stort. Är min takplafond fast installerad om den har trådarna i en sockerbit, men inte om det sitter ett uttag? I så fall är det ju väldigt lätt att gå runt...

Dåligt gjort med säkringen av trådarna, men i stort sett enligt vad jag förväntat mig i alla fall. Så där har det sett ut i alla bostäder jag flyttat till genom åren.
 
  • Gilla
fusion och 9 till
  • Laddar…
I
Är det inte mäklaren man ska prata med om detta? Jag har för mig att när vi flyttade till vårt hus så skulle till och med städningen godkännas.

Vad vi tycker är rimligt är tyvärr inte alltid samma sak som lag. Men ska jag tycka till så ska infälld belysning följa med ex spottar i tak, spottar i toalettinredning, belysning över häll och vask. Allt annat ska vara tillåtet att ta med sig, även skenor liknande den du visade bild på FÖRUTOM om det på något vis framgått att det skulle ingå. Som säljare hade jag nog faktiskt inte valt att lämna kvar det utan att rådfråga köparen först annars får man kanske i nacken att man ska komma o hämta sitt skrot. Förövrigt kan jag tycker att lampor är inget att hänga upp sig på, bättre att köpa grejer som man gillar, det är små pengar i sammanhanget.

Sen kommer vi till elfrågan, att lämna ett hus med aktiva el trådar som sticker ut utan någon form av isolering/ubåt skulle jag säga inte är okay. Men samtidigt, vad ska man göra? Det är en enkel och snabb grej att göra så jag hade troligen inte orkat klaga om det.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
I
O OskarL skrev:
I lägenheter jag bott i, både kommunal hyresrätt och bostadsrätt har det varit standard. Inte lamputtag överallt utan ibland sätter man bara lampan över och kopplar sladdarna i sockerbiten. Tejpa isär kablarna har också förekommit.

Jag ser inte problemet. Sätt en ny ikealampa för 150kr och då syns inte problemen mer
Ja, behöver man en elektriker för det så kommer bo i hus bli VÄLDIGT dyrt.
 
  • Gilla
  • Älska
Smesken och 2 till
  • Laddar…
Allt är enkelt för dig och mig som hänger på Byggahus, men inte för ”faster Agda” som bara vill hänga upp sin kristallkrona
 
  • Gilla
nnika och 5 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ja, behöver man en elektriker för det så kommer bo i hus bli VÄLDIGT dyrt.
Även om det kommer fem trådar ur ett rör med en massa dosdimrar och Plejd-grejer på vägen som är helt odokumenterade/märkta? Knappast att jag skulle rekommendera vem som helst att pilla med det. Dessutom är det olagligt.
 
  • Gilla
Egondal och 3 till
  • Laddar…
AnneFi AnneFi skrev:
[bild]

[länk]
Så enligt den listan är det ok att riva ut inbyggda spotlights i vardagsrummet. Nja.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är då fast installerad armatur? Redan där är tolkningsutrymmet ordentligt stort. Är min takplafond fast installerad om den har trådarna i en sockerbit, men inte om det sitter ett uttag?
Formellt sett kanske en sådan lampa är fast ansluten, men saknas lamputtag och lampan ansluts med t.ex. en sockerbit men själva armaturen fortfarande hänger på en krok och inte är fastskruvad skulle jag vilja påstå att det är praxis att betrakta den som "lösöre", dvs. att ta med den och lämna de fria trådarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
AnneFi
krillek krillek skrev:
Så enligt den listan är det ok att riva ut inbyggda spotlights i vardagsrummet. Nja.
Jag tolkar det helt tvärt om ??
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
I
krillek krillek skrev:
Även om det kommer fem trådar ur ett rör med en massa dosdimrar och Plejd-grejer på vägen som är helt odokumenterade/märkta? Knappast att jag skulle rekommendera vem som helst att pilla med det. Dessutom är det olagligt.
Att stänga av strömmen och sätta på ubåtar är ingen rocket science direkt? Klarar man inte det kanske man ska bli kvar i lägenhet.
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Att stänga av strömmen och sätta på ubåtar är ingen rocket science direkt? Klarar man inte det kanske man ska bli kvar i lägenhet.
Läs gärna tråden. Det handlar om en lägenhet.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 5 till
  • Laddar…
I
AnneFi AnneFi skrev:
[bild]

[länk]
Märklig listan, så om jag har 15 infällda märket högtalare med förstärkare och grejer så får jag inte ta med det till nya huset?

Var går gränsen för fast montering? Vi har en lampskena kopplad direkt på trådarna över köksbordet, i den skenan hänger dyrare märkeslampor. Inte rimligt att jag måste lämna med dem.

Ibland har det medföljt persienner och ibland inte, oftast har föregående ägare frågat om vi vill köpa med dem för par 1000 lappar. När vi frågat hyresvärden har man sagt att vissa lägenheter kommer med persienner men det finns inget krav att det ska sitta persienner i lägenheten när nya hyresgästen tar över.

Som sagt, kolla vad som gäller med mäklaren istället.
 
  • Gilla
Bemmbe
  • Laddar…
I
krillek krillek skrev:
Läs gärna tråden. Det handlar om en lägenhet.
Sorry! vet inte hur jag missade det. Men då är det enkelt, man går till hyresvärden så rättar de ut alla frågetecken, kanske till och med skickar dit en elektriker om man har tur.
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.