Vi har plockat bort en plastmatta och trodde vi skulle ha obehandlat golv under som de andra rummen men det visade sig vara fernissa under halva rummet.
Den är väldigt fin men vi skulle behöva matcha den på de obehandlade delarna.
Hur går man tillväga? Helt nybörjare på fernissa. Går det polera/bättra på den gamla utan att behöva slipa bort den helt?

Vidare skulle vi behöva öppna upp en lucka på den fernissade delen då det är en del av källaren där inte går att nå från någon annan del av huset. Den ska ligga framför skåpet under trappan. Några tips på hur göra detta snyggt utan för stor åverkan på golvet?
Interiör, trägolv, renovering, plastskydd, trappa, orensat efter arbete, heminredning, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har fernissat ett helt nytt golv. Det var inte svårt. Jag blandade lite linoljefärg, bränd umbra i för att få en mörk, gyllene ton. Jag gjorde tre strykningar med lackpensel. Stryk hela brädans längd i taget så blir det snyggast. Jag har sett en film där de använde roller men eftersom det var inte ett trångt utrymme valde jag pensel.

Det gamla golvet skurar ni rent, ev sandpappra lätt (finns hållare man sätter på en käpp och drar som en golvsvabb) och sedan ett eller ett par omgångar med fernissa. Finns ingen anledning att slippa bort allt och börja om.

Här är en dålig bild på golvet efter en eller möjligen två strykningar.
Hörn av ett rum med trägolv, delvis oavslutade väggar, och synligt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr har jag ingen bild på golvet när det är klart.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vilket förhållande hade du mellan färg och fernissa tror du, mellan tummen och pekfingret?
 
Jag droppade i färg tills jag var nöjd. Och jag blandade inte mer än vad jag trodde skulle gå åt varje strykning. Det blir mörkare för varje strykning. Jag köpte en provburk bränd umbra (100 ml) och tog kanske en till två tsk per strykning. Golvet är cirka 3 kvm.

Det gick åt en halv liter fernissa.

Ta några droppar färg i fernissan och stryk på en provbit. Kom ihåg att det blir mörkare för varje gång och att man kan öka färgmängden i nästa strykning om det blir för ljus.

Ett fernissat golv får fernissas om lite då och då (det är flera år emellan så inte ofta alls) om man vill ha kvar den hårda, lättstädade ytan, så det går att mörka ner i efterhand om man vill.

Golvet som redan är fernissat kanske ska strykas utan extra färg. Det är nog lämpligt att börja med det obehandlade golvet först.

Jag har tyvärr inte något förslag på hur en snygg lucka till källaren tas upp. Hoppas att någon annan har gjort ngt liknande.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Dagens projekt har varit att plocka bort resterna av en gammal innervägg och lägga dit en bräda av gammalt golv istället.
Delvis renoverat trägolv, borr, skador och fläckar syns, personens fot nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv med tydliga bruksspår. Renoveringsverktyg synliga. Mörkare trä mot ljusare plankor. Dammsugare, sladdar i synfältet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska vi ge oss på luckan. Ska bli spännande att de vad som gömmer sig i källaren efter hundra år.
 
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Hur ska ni göra med luckan?
 
Hade det gått att ta upp en lucka i botten av skåpet? Nu har ni tagit upp en lucka, sök på hidden door/Murphy door får ni inspiration på dolda luckor.
 
Tyvärr går det inte ha den u skåpet, då det är grundmur där under. Som syns i ritningen nedan är det endast den skrafferade ytan som går
Arkitektritning av källarplan, möjlig renovering, blått bläck, dimensioner markerade, strukturerad yta indikerar avdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva utseendet på luckan är nog inte så svårt, utan problemet är att såga upp den bra.
Sticksågen går bort då vi behöver såga ovanför reglar a på några ställen så den går för djupt.
Cirkelsågen går inte får ända ut i kanten.
Det blir nog cirkelsåg + multiverktyg
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Lite hittegods från källaren...

Förfallna isoleringsmaterial och trä i en dammig, mörk vind med spår av råttor eller gnagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett förslitet objekt täckt av damm, ligger på en ojämn yta, omgivet av mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sliten hammare och flaska på smutsig byxtyg i mörk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Fina fynd. :cool: Vi brukade leka med min mormors ddt-spruta när jag var barn. Vi fyllde den med vatten och sprutade på varandra.:surprised: men den var inte lika avancerad som den där.
 
Uppdatering/fråga: vi har lagt ett lager fernissa blandat med linoljefärg, och ett opigmenterat lager på det nyslipade golvet. Färgen är bra men däremot är glansen ojämn, och fortfarande matt på sina ställen. Ska vi lägga ett lager till med opigmenterat då? För resultatet ska väl vara ganska glansigt
 
Ja det blir blankt när man lagt på det. Lägg ett lager till. På båtar lägger folk massor med lager.
Jag slipade lätt mellan mina lager och våttorkade bort dammet.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Du vet om att det finns speciella handtag för källarluckor? Man fäller ner handtaget i golvet.
 
K Kurtivan skrev:
Du vet om att det finns speciella handtag för källarluckor? Man fäller ner handtaget i golvet.
durkbeslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.