A
J jonaserik skrev:
Det som avgör det hela är att om altanen är högre än 0,3 dec från mark, då ska det finnas ett räcke. Räcket ska vara min 0,8 m högt. Kan med fördel bli 1,2 m.
att det ska vara ett räcke är ju inte lika med att det inte krävs bygglov.

min fråga är om man har ett trädäck med höjden 0,6m närmare än 4,5 meter från granne (kräver inget bygglov) - får jag då placera ett räcke på trädäcket som är 1,1m eller ska man räkna från marken och bara placera ett räcke som är 1,1-0,6 = 0,5m?
 
Det med räcke är en säkerhetsfråga och ska alltid finnas, så det är bara att bygga det och ingår i altanens hela konstruktion
 
A
J jonaserik skrev:
Det som avgör det hela är att om altanen är högre än 0,3 dec från mark, då ska det finnas ett räcke. Räcket ska vara min 0,8 m högt. Kan med fördel bli 1,2 m.
J jonaserik skrev:
Det med räcke är en säkerhetsfråga och ska alltid finnas, så det är bara att bygga det och ingår i altanens hela konstruktion
fast så man kan ju inte tänka, finns ju mycket som är säkerhetsfrågor men man kan ju inte skippa bygglov för det.
dessutom är det inget som säger att du måste ha räcke vid 0,3m utan det är vid 3m du måste ha räcke
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Aunty skrev:
min fråga är om man har ett trädäck med höjden 0,6m
Nu bytte du från 1.2 meter hög altan till 0.6 meter högt trädäck, vad är du vill veta EGENTLIGEN?
 
A
D Dilato skrev:
Nu bytte du från 1.2 meter hög altan till 0.6 meter högt trädäck, vad är du vill veta EGENTLIGEN?
jag fick svar vad som gällde för en bygglovsfri altan, alltså lägre än 1,8m, 3,6meter från huset och 4,5m från granne. Då var det helt okej att placera räcke på altanen utan att räkna in det i höjden vilket i flera i tråden visat.

då ställde jag frågan för ett annat scenario vilket jag kanske var otydlig med.
hur man räknar med ett trädäck som är 0,6m och ligger närmare än 4,5m till grannfastighet, inte heller denna typ av trädäck kräver bygglov men vad gäller med räcke?
 
Om trädäcket bärs upp av pålar eller liknande och alltså inte ligger i nivå med marken så är det en altan.

En altan är en konstruktion som är upphöjd i förhållande till den underliggande marken [Boverket].

Ligger din 0.6 meter höga altan inom 3,6 meter från bostadshuset ?

Har grannen givit sitt medgivande?

Om svaret är ja på båda frågorna så har du redan svaret i tidigare inlägg.
 
A
D Dilato skrev:
Om trädäcket bärs upp av pålar eller liknande och alltså inte ligger i nivå med marken så är det en altan.

En altan är en konstruktion som är upphöjd i förhållande till den underliggande marken [Boverket].

Ligger din 0.6 meter höga altan inom 3,6 meter från bostadshuset ?

Har grannen givit sitt medgivande?

Om svaret är ja på båda frågorna så har du redan svaret i tidigare inlägg.
är den under 1,2meter så räknas det som trädäck och du behöver inte grannens medgivande du kan i princip bebygga hela din tomt ut till fastighetsgräns.
sen kan vi kalla det vad vi vill, trädäck eller altan.

tar förutsättningarna igen då:
  • altanen är lägre än 1,2m - alltså inget krav på bygglov oavsett placering
  • altanen ligger närmare granne än 4,5m - finns inga restriktioner eftersom den är lägre än 1,2m
frågeställning:
  • får jag då placera ett räcke på altanen som är 1,1m eller ska man räkna 1,1m från marknivån?
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
A Aunty skrev:
är den under 1,2meter så räknas det som trädäck och du behöver inte grannens medgivande du kan i princip bebygga hela din tomt ut till fastighetsgräns.
Källa på det?
 
H
A Aunty skrev:
är den under 1,2meter så räknas det som trädäck och du behöver inte grannens medgivande du kan i princip bebygga hela din tomt ut till fastighetsgräns.
sen kan vi kalla det vad vi vill, trädäck eller altan.

tar förutsättningarna igen då:
  • altanen är lägre än 1,2m - alltså inget krav på bygglov oavsett placering
  • altanen ligger närmare granne än 4,5m - finns inga restriktioner eftersom den är lägre än 1,2m
frågeställning:
  • får jag då placera ett räcke på altanen som är 1,1m eller ska man räkna 1,1m från marknivån?
Från altangolvet. Altangolvet blir då den nya marknivån. Men prata med grannen om du har någon sådan, det är inte kul för grannen att se ett hål alt. en brädvägg på 1,20 m vid tomtgräns plus 1,1 m staket. Vilket är 2.30 m.
Vilket väderstreck ligger det i, påverkar det grannens tomt, t.ex skuggar det, rinner det vatten och snö från altan till din granne? Du är skyldig att se till att inte vatten kommer från din tomt in till grannen. Plan- Bygglagen gäller oavsett om du behöver bygglov eller ej.
 
Redigerat:
A Aunty skrev:
altanen är lägre än 1,2m - alltså inget krav på bygglov oavsett placering
Källa på det, var står det 1.2 meter?
Att bygga en 1.2 meter hög träkonstruktion över hela tomten ut till tomtgräns UTAN några som helst begränsningar begriper de flesta normalbegåvade inte är möjligt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Källa på det?
För att kunna läsa källan måste man förstå att endast åtgärder som anges i PBL och PBF kräver bygglov. Andra åtgärder kräver inte bygglov.

I PBL så anges att det krävs bygglov för att uppföra byggnader. En altan som är tillräckligt hög får ett utrymme under sitt golv som går att uppehålla sig i för människor och det gör att den räknas som som en byggnad (med golvet som tak) enligt definitionen i PBL. Höjden kan diskuteras men domstolsutfall pekar på att det ofta rör sig om kring 1,2 m över mark eller så.

Altan anges inte i PBF som en annan anläggning som kräver bygglov. Listan i PBF är uttömmande så bara de saker som anges där förutom byggnader som anges i PBL som kräver bygglov. T ex staket och mur finns i listan men inte altan.

Så källan är PBL och PBF.
 
  • Gilla
perolito och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
dessutom är det inget som säger att du måste ha räcke vid 0,3m utan det är vid 3m du
Du menar att du inte behöver ett räcka förrän vid 3 meter över mark på en altan. Grattis till fallhöjden som är en höjd för att slå sig riktigt illa. om olyckan är framme. Tänk till lite innan du skriver något.
 
A
J jonaserik skrev:
Du menar att du inte behöver ett räcka förrän vid 3 meter över mark på en altan. Grattis till fallhöjden som är en höjd för att slå sig riktigt illa. om olyckan är framme. Tänk till lite innan du skriver något.
tänk till själv, jag säger bara vad som är kravet och det är 3,0 meter sen kan man ju vilja ha räcke redan vid 0,3 meter om man själv vill eller det finns särskild risk för skada.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Källa på det, var står det 1.2 meter?
Att bygga en 1.2 meter hög träkonstruktion över hela tomten ut till tomtgräns UTAN några som helst begränsningar begriper de flesta normalbegåvade inte är möjligt.
@Claes Sörmland skrev det ganska bra nedan, så hänvisar till hans text.

så vem hade rätt och vem hade fel nu då?
 
A
J jonaserik skrev:
Du menar att du inte behöver ett räcka förrän vid 3 meter över mark på en altan. Grattis till fallhöjden som är en höjd för att slå sig riktigt illa. om olyckan är framme. Tänk till lite innan du skriver något.
"Bygger du en altan som är högre än tre meter ovan mark behöver du ett räcke även om det är en privat villa. Hur högt räcket ska vara regleras av bland annat Boverkets byggregler. Generellt rekommenderas att räcket ska vara 1,1 meter högt för att minska risken för fallolyckor."

"Om våningshöjden är mer än 3,0 meter, mätt från golv till golv, bör räcket vara minst 1,1 meter."
/Boverket

Men du får gärna visa var det står om 0,3 meter?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.