A
Hej,

kommunen jag bor behövs det inte bygglov för altan som är lägre än 1,2meter.
Men får man bygga ett staket alltså räcke uppe på en sån här altan?
Är ju ganska farligt att ha en altan på 1,2 meter utan räcke?

regeln för staket i kommunen är att det är bygglovsfritt om det är lägre än 1,1m.
men i detta fallet står ju staketet redan över den höjden?
 
Du kan läsa mer om bygglovsbefriade altaner hos Boverket.

Det är lite beroende om staketet är genomsiktligt eller inte.
 
A
LaszloToth LaszloToth skrev:
Du kan läsa mer om bygglovsbefriade altaner hos Boverket.

Det är lite beroende om staketet är genomsiktligt eller inte.
okej, men om staket är genomsiktligt snarare ett räcke.
vad gäller du?
 
Plank och staket får man ofta bygga om det är 50% luft. Men kolla din kommun
 
A
Larsa Larsa skrev:
Plank och staket får man ofta bygga om det är 50% luft. Men kolla din kommun
jo det får man i min kommun med men högst 1,1m högt.
men om det står på en altan som är 1,2 meter?
 
A Aunty skrev:
jo det får man i min kommun med men högst 1,1m högt.
men om det står på en altan som är 1,2 meter?
1,1m måste ju vara ett tätt staket. I min kommun får man bygga så högt man vill om det är minst 50% luft i planket/staketet
 
Altanens höjd får inte överstiga 1,8 meter någonstans. Altanens höjd mäts från marken vid altanens ytterkanter upp till altangolvets ovansida. Altanens höjd ska alltså inte mätas från medelmarknivån runt om altanen.

Eventuella staket eller räcken som placeras på altanen ska inte räknas med i höjden. Om ett plank eller en mur uppförs på altanen ska dess höjd mätas från marken. Det innebär att om ett bygglovsbefriat plank eller mur ska placeras på altanen får den totala höjden av altanen och planket eller muren tillsammans inte överstiga 1,8 meter.

Så länge altanens totala höjd inklusive eventuellt plank som insynsskydd understiger 1.8 meter är det ok.
Eventuellt staket/räcke med >50% genomsiktlighet ovanpå "planket" får vara hur högt som helst.

Illustration av rött hus med altan, måttangivelser för altanräcket, instruktioner för byggnadshöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
H
A Aunty skrev:
Hej,

kommunen jag bor behövs det inte bygglov för altan som är lägre än 1,2meter.
Men får man bygga ett staket alltså räcke uppe på en sån här altan?
Är ju ganska farligt att ha en altan på 1,2 meter utan räcke?

regeln för staket i kommunen är att det är bygglovsfritt om det är lägre än 1,1m.
men i detta fallet står ju staketet redan över den höjden?
Altangolvet räknas som markbeläggning. Har du en altan i olika nivåer, så räknar man från varje nivå på altangolvet. Sen får du ha ett staket som är 1,1 m som är genombrutet, dvs minst 50% luft i staketet. Ring din kommun för att säkerställa att det är samma regler i din kommun.
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Altanens höjd får inte överstiga 1,8 meter någonstans. Altanens höjd mäts från marken vid altanens ytterkanter upp till altangolvets ovansida. Altanens höjd ska alltså inte mätas från medelmarknivån runt om altanen.

Eventuella staket eller räcken som placeras på altanen ska inte räknas med i höjden. Om ett plank eller en mur uppförs på altanen ska dess höjd mätas från marken. Det innebär att om ett bygglovsbefriat plank eller mur ska placeras på altanen får den totala höjden av altanen och planket eller muren tillsammans inte överstiga 1,8 meter.

Så länge altanens totala höjd inklusive eventuellt plank som insynsskydd understiger 1.8 meter är det ok.
Eventuellt staket/räcke med >50% genomsiktlighet ovanpå "planket" får vara hur högt som helst.

[bild]
[länk]

tack, men om man krånglar till det lite då?
om man bygger ett trädäck på 0,6m som inte kräver bygglov och vill placera ett räcke på detta, är det godkänt?
staket får man ju bygga 1,1 meter högt men får man bygga 1,1m från trädäcket eller från marken?
 
Eftersom 0,6 m + 1,1 m är mindre än 1,8 meter så....
 
A
A Aunty skrev:
tack, men om man krånglar till det lite då?
om man bygger ett trädäck på 0,6m som inte kräver bygglov och vill placera ett räcke på detta, är det godkänt?
staket får man ju bygga 1,1 meter högt men får man bygga 1,1m från trädäcket eller från marken?
hittade detta på kommunens hemsida, men kan inte tyda det?
tycker man kan tolka texten nedan på vilket sätt man vill?

"Du behöver inte bygglov om staketet eller planket är 1,1 meter eller lägre, mätt från marken det är placerat på. Detta gäller även om staketet står på en altan."
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Eftersom 0,6 m + 1,1 m är mindre än 1,8 meter så....
fast man uppfyller inte övriga krav som närmare 4,5 meter från tomtgräns.
 
Det som avgör det hela är att om altanen är högre än 0,3 dec från mark, då ska det finnas ett räcke. Räcket ska vara min 0,8 m högt. Kan med fördel bli 1,2 m.
 
H
A Aunty skrev:
hittade detta på kommunens hemsida, men kan inte tyda det?
tycker man kan tolka texten nedan på vilket sätt man vill?

"Du behöver inte bygglov om staketet eller planket är 1,1 meter eller lägre, mätt från marken det är placerat på. Detta gäller även om staketet står på en altan."
Altangolvet är markbeläggning. Så 1,1 m från altangolvet i varje punkt på altangolvet. Varje punkt brukar det stå för att innefatta om alten är i olika nivåer.
Eftersom altan är hög skulle jag om kolla en extra gång med kommun hur nära tomtgräns du får bygga. Altaner får byggas till tomgräns eftersom det räknas som markbeläggning men jag är osäker vad som gäller vid en sån hög altan och om du har en granne som måste godkänna det. Kolla med din kommun för det kan skilja sig beroende vilken kommun du bor i.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.