Vi har nu ritat in hus och garage på tomten och ska lämna in kartan på måndag. Vad tycker ni om placeringen?

Norr är uppåt på bilden och i nordost gränsar vår tomt mot en stor åker.

/Anette
 
  • nybyggnadskarta_husplacering_blogg_1187290854.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga när man inte ser planlösningen på huset. Jag gissar dock att vardagsrummet ligger i utbyggnaden vi b1. Varför inte rotera huset 90 grader medurs och flytta det längre norrut så att ni får baksidan i sydläge och ingången i norr? Där man oftast under eftermiddagen vill utnyttja kvällssolen har ni inga naturliga samvaroutrymmen.
 
Håller med kungen.
Det är säkert lockande att vilja ha utsikten mot åkern från vardagsrummet men det kommer att bli en mycket bättre utemiljö (och ljusare inne) om ni vrider huset.
Man kan ju ha fönster på sidorna i utbyggnaden så kan man se åkern om man placerar sittgrupp här.
Sedan vet man ju inte hur länge det kommer att vara åker här. I dagnes byggboom kan man befara att utsikten ryker fortare än man kan blinka.
 
Bifogar planlösningen, men det stämmer att vardagsrummet ligger åt baksidan. Nackdelen som vi ser det med att rotera huset är att utsikten genom vårt stora glasparti som går upp i nock blir mot grannen vilket inte är så kul. Vi vill helst ha fri utsikt över åkrarna och med det även minska insynen. Eftermiddags/kvällsolen kommer på framsidan där vi tänkt bygga någon form av uteplats utanför köket. Vi har även pratat om att vinkla huset mer åt norr för att få lite kvällssol på baksidans altan (från väster), men vi är inte säkra på om vi får lägga huset så och det känns inte så bra att ha baksidan mot norr. Idag har vi baksidan i väster och det är helt ok, men vi saknar en uteplats i öster med morgonsol och där vi kan sitta varma dagar när det är olidligt hett på altanen i väster.

Jättesvårt...lägger alla andra baksidan/vardagsrummet mot söder/väster?

/Anette
 
  • planl_sning_bv_1187027977.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planl_sning_v_1187027996.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är som tidigare inlägg påpekat att när man kommer hem efter arbetet på eftermiddagen och vill ta vara på ljuset så får man det bäst i väster. Jag och familjen är "soldyrkare" och har lagt uteplats naturligt utanför vardagsrummets utgång just mot väster.
 
Och så skulle ni få perfekt läge för köket på morgonen. Härliga frukoststunder i öster med utsikt över åkern. Om ni är rädda för insyn från grannen så plantera en hög häck eller ett stort träd som ni kan belysa. Det skulle skapa fin stämning i vardagsrummet. För mig är valet solklart!
 
A
Blir det inte väldigt varm att ha stora glaspartier i sydläge? Hur skulle detbli om man vred det 45 grader? Detta är int emin avdelning direkt men det skulle va intressant med synpunkter. Man lär så länge man lever :)
 
Jo det kommer att bli varmt på sommaren, samtidigt som det ger bättre värmeinstrålning och driftskostnader på vintern. Detta var också en av mina tankar med ett stort träd....det tar ju dock lite tid....
Fast hur många dagar under året är det så pass varmt att det blir olidligt under den svenska sommaren?
 
kungkokos skrev:
Svårt att säga när man inte ser planlösningen på huset. Jag gissar dock att vardagsrummet ligger i utbyggnaden vi b1. Varför inte rotera huset 90 grader medurs och flytta det längre norrut så att ni får baksidan i sydläge och ingången i norr? Där man oftast under eftermiddagen vill utnyttja kvällssolen har ni inga naturliga samvaroutrymmen.
Kompromiss:

Vrid huset 45 grader medurs. Alltså; lägg huset parallellt med den NV tomtgränsen. Då har ni utsikten mot fältet och SO läge: Sol i vardagsrummet från morgon till kl 15 och kvällssol på entrésidan.
 
A
Hos oss är det mellan 25-30 grader inne på kvällarna när det är sommar men då hjälper väl pensionärskuvösen till. Behöver jag säga att den ska bort! :)
 
Försök utnyttja söderläget till trädgård och uteplats. Placera huset så långt norrut som möjligt. Växter trivs bäst i sol. Rotera alltså huset. Visst är utsikt bra men ni kan väl ha en liten balkong på baksidan i så fall. Det är alltid skuggigt och kallt på norrsidan. Tänk på våren när man vill njuta av den svaga solen, då är söderläge bäst. Ska man sälja tror jag köparna helst vill ha söderläge. Jag skulle rotera huset 180 grader och dra det längre åt nordost.
 
Hejsan!
Jag tycker att placeringen är bra utifrån er planlösning. Att ha vardagsrummet i norr är ok - ni kommer att få ett jämnt ljus i rummet och väldigt ljust dessutom. (Konstnärer väljer oftast att ha norrfönster i en atelje.) Dessutom bra TV-placering då ni ej får direkt sol i rummet förutom på mornar.

Skulle ni vända vardagsrummet mot söder kommer ni att få det väääääldigt varmt inomhus. Inte att tänka på.

Däremot tror jag inte att båda altandörrarna i norr kommer att nyttjas. Norr är ingen attraktiv uteplats.

Som huset är vridet nu så kommer morgonsolen att nå ända in mot köket och det är ju trevligt.

Om det är möjligt skulle jag flytta huset mer mot NO på tomten, försöka planera en naturlig uteplats i SV med en altandörr från kök eller gavel.

Jag skulle även kolla med bonden vad han har för planer för åkern!
Åker idag - motorväg imorgon? man vet aldrig....

// Snäckan
ps. Huset ser väldigt trevligt ut!
 
Gör inte misstaget att först välja planlösning och därefter passa in huset på tomten. Utgå istället från naturens förutsättningar på plats. Var vill man odla? Var ska grillen stå på kvällen? Vad ska trädgården med fruktträden vara? Sen när man valt placering väljer man den planlösning som passar bäst. Vill man ha vardagsrummet åt norr lägger man det åt norr osv. Ett hus kan normalt inte flyttas hur som helst när det är klart men en vägg kan man alltid flytta på om den inte är bärande! Är man lite osäker tycker jag att man ska ta en fundervända till.
 
Håller helt med! Tomten och de förutsättningar som finns måste få bestämma husets planlösning.
 
Hej Hägerhäll!

Ni har nästan på pricken en likvärdig tomt som den vi köpte och byggde på (tårtformad).
Vår tomt ligger med den breda basen i syd/väst läge.
Vi valde trotts allt att vrida upp huset så att kök/vardagsrum hamnade i sol sidan (blir ganska varmt på sommaren men underbart på vintern (ger extra stödvärme till uppvärmningen av huset) samt att vi på det sättet fick en fri utsikt!
Byggde även en altan på ca 85m2 för att rama in huset/köket/vardagsrummet = soldäck!

Tycker att er lösning ser bra ut så här långt.
Lycka till!

Hälsningar

/Mikael//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.